Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#168036
Jag ska ta o låna svärfars garage under ett par dagar och köra motorvärmaren på full effekt. Det ska väl torka ur den ordentligt tycker jag. Jag har inte AC i bilen så det kan varken vara problemet eller hjälpa mig.

tack för alla tips och svar

// V40
#168965
Nu har jag lånat ett varmgarage cirka 10 timmar och kört en rejäl värmefläkt inne i kupén under alla dessa timmar. Och mycket riktigt, all form av is på insidan av framrutan är borta. Jag ska försöka att inte spruta in allt för mycket vatten nästa gång när jag tvättar bilen (gds)

// V40
#170573
Nu någon vecka senare så är samma problem tillbaka. Ingen tvätt har gjorts och bilen står ute dygnet runt. -5 igår och mer is på insidan än på utsidan.

// V40
#170599
Någonstans läcker det uppenbarligen in...

Har inga erfarenheter av "läckande" Volvo, men av andra bilar:
- Hade en Golf II där det läckte från sidodörrarna. Vattnet rann ner mellan rutan och listen, in i dörren, och sen ut på golvet i bilen.
- Hade en merca där en gummiplutt i hjulhuset (vänster bak) trillat bort. När man körde sprutade det in vatten i hålet (stor som en krona). Vattnet rann sedan inne i balken under sidodörrarna och ut framme vid förarens fötter. Klurigt att hitta då vattnet uppenbarade sig inne i bilen "långt ifrån" hålet.

Ett tips är att göra följande:
1. Leta reda på var det är fuktigt i bilen.
2. Riv bort det fuktiga materialet och torka upp
3. Låt en kompis spola vatten systematiskt över bilen samtidigt som du sitter inne i bilen och noterar varifrån vattnet kommer in. Ställen som kan läcka är lister av alla de slag, framruta, hjulhus, mm. Tänk på att vatten kan komma in på de mest udda ställen när bilen är i rörelse.

Lycka till, och återkom gärna med var det läckte.
#170604
V40 skrev:Nu någon vecka senare så är samma problem tillbaka. Ingen tvätt har gjorts och bilen står ute dygnet runt. -5 igår och mer is på insidan än på utsidan.

// V40
Har det regnat under denna vecka, har du kört då det regnat?
Blött på golven?

En tillfällig lösning är en litet pressening för 35;- som du har över taket
#170665
Har också haft detta problem. Noterade dock att problemet endast uppstod på mina gamla bilar, dvs aldrig på nyare modeller. De nya bilarna hade bara is på utsidan medans de gamla alltid hade is på insidan (mer ofta än på utsidan). Rejält var det också, skrapade man bort så blev det snö på hela instrumentpanelen. Det kom alltid tillbaka hur mycket jag än torkade med kupevärmare eller dyligt.

De nya bilarna har blöta mattor, och blött golv etc, men det blir ändå inte is på insidan av rutorna! Så det är en av de sköna grejerna med att ha en nyare bil...man slipper skrapa insidorna :)
Startmotor byte

Hej. Skulle behöva lite hjälp med startm[…]

Ja, generellt sett kan det vara lättare at pr[…]

har du läst av elen till pedalen och inte upp[…]

Hade liknande på min för massa år[…]