Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av hundtokig
#165732
Har tänkt att bygga en enkel vagn av två bakaxlar från Volvo 240.
Kan man modifiera klumparna på bakaxlarna så att vagnen rullar utan motstånd?
I sånna fall HUR?
Tacksam för snabba svar, har tidspress på vagnbygget. ??:-/
Användarvisningsbild
av Sparkz
#165944
Ja, vad för slags vagn? En traktor bryr sig inte om att den behöver driva pinjongen, så tungt går det inte. Och ska det vara nåt mindre än till traktor känns 240-axlar lite klumpigt... Bakaxel till en framhjulsdriven bil är väl bättre då, en stel som på Volvo 400 t ex.
Men annars är det väl i så fall att plocka ur klumpen och skruva bort kronhjulet. Diffdreven måste sitta där för att drivaxlarna behöver stöd där inne.
av hundtokig
#166053
Nja.. det är en vagn som vi ska anv. inom Weight Pull. Hundar ska kunna dra den. Därför behöver jag veta om det går att avlägsna "klumparna" så att den kan rulla lätt. Blir lite väl tung vagn för jyckarna annars. :D Det är så att vi har fått tag på två bakaxlar från volvo GRATIS. Men från SAAB kostar det. :(
av Rådlös
#166929
Jag skulle också använda bakaxlar från en framhjulsdriven bil. Dom måste ju vara endast några tiondelar så tunga som en vanlig bakhjulsdriven axel. Men annars har t.ex. Jula och liknande firmor färdiga axlar, eller lagerhus med en axeltapp och ett fäste. Även Clas Ohlson har mindre vagnar i "byggsats".

Skulle med 99.9% säkerhet säga att bile[…]

Det som hände tidigare står beskrive[…]

Hej! Jag har tid för omprogramering på […]

Tjo! Har gett mig på att byta kondensorn oc[…]