Sida 1 av 9

Bränslepriserna (pffft Pust)

Postat: mån 31 dec 2007, 13:13
av Tolvis
Mitt i dimman av sill & tillbehör hör man polare dra igång diskution om kommande höjda soppa priserna som jag hörde skulle gälla för Diesel och Bensin.
Har nån hört nåt om E85?
Kolla alternativet. http://www.vedbil.se
Det är väl inte särkilt jordnära eller miljöriktigt & kliva upp en timma tidigare varje morgon för att dra igång den här apparaten, men tanken är kul.
Sen dammade man i sig ett par A40%(Absolute) och tänkte på allt man sugit åt sig av floran av information beträffande E85 konverteringar hit & dit på alla sidor man tänkas kan.
Slutsats:
Tror ni att det lutar sig åt E85, jag menar jag har haft Dieslar & andra med mig. Lättlastbilsregistrerade sådana med, dessa är inge billiga alternativ längre. Exempel: Peugeot Partner (Fruktkorg utan handtag) Kostade 750:- Skatt / år. NU 2850:- / år.
Helv..... För en 2 sitsig, ja ni vet vad.
Asså många kör ändå massa mil om året & vill kanske lägga pengar på leverne och hushåll samt bilintresse.
För min del har jag haft ett gäng schyssta jänkkare och brukade dessa så ofta jag kunde och hade råd med,på träffar/klubbar & cruising.
Mao. har inte nu haft ens haft råd & ha jänk sen 4 bast.
Sen att man kollar i backspegeln början av -80 talet, alla medelsvennson hade råd att köpa en fabriksny 245GL som familjekärra. Men idag är Blocket en växande guru för många medelinkomsttagare idag.
Hör nu, jag är väl kanske lyckligt lottad som har möjlighet till att få jobba övertid typ 20-40 extratimmar /mån. Bor i kåk med 2 knattar & fru som är givmild för att man knegar hårt. Vill tillägga att man knappt unnar sig med dyrare leverne, tror ni man kör ny V-70 idag? Nej no can do!
Avundsjuka? Nej.
Tycker bara allt har blivit så j...a dyrt i dag, så sitter man själv som andra på kafferasterna och gnäller om samhället & så vidare. Men inget händer!
Känns som man faller in i ledet med alla andra som varit öppetsinniga trevliga personligheter som i sin nuvarande tystnad muttrar för nästa år.
Strunt samma, GÅTT NYTT ÅR ville väcka en tanke om E85 för oss som lägger ut ca:5 lakan i månaden på soppa.
Nu har jag fått skriva av mig lite, Skål :-/O/

Re: Bränslepriserna (pffft Pust)

Postat: tis 01 jan 2008, 15:48
av 945S
Bränslepriserna är ju höga pga demokratiskt beslutade skatter av olika slag (i runda slängar 200% påslag på varupriset).

Tycker man att de är för höga kan man ju börja med att fråga sig huruvida man i sista valet röstade på ett parti som tänker sänka eller avskaffa dem. Och nej, det finns inga sådana partier i riksdagen idag.

Till tolvis

Postat: tis 01 jan 2008, 17:16
av Rådlös
Du frågar om E 85. Jo, det lär ha gått upp 10 öre på något håll. Men om du vill köra på det också så finns det ju där. Bara att hälla i tanken och köra. Har du okonverterat så väljer du låginblandat, 30 %. Vill du konvertera så kan du köra fullt på E 85.

Både du och miljön vinner på det.

Re: Bränslepriserna (pffft Pust)

Postat: tis 01 jan 2008, 19:45
av Tomas88
945S skrev:Bränslepriserna är ju höga pga demokratiskt beslutade skatter av olika slag (i runda slängar 200% påslag på varupriset).

Tycker man att de är för höga kan man ju börja med att fråga sig huruvida man i sista valet röstade på ett parti som tänker sänka eller avskaffa dem. Och nej, det finns inga sådana partier i riksdagen idag.
Jo det fanns i alla fall två som sa att de ville sänka innan valet. Kd och Moderaterna. Men sen så insåg väl den där Reinfeldt att han var tvungen att finansiera alla sina skattesänkningar och avdrag för de där hushållsnära tjänsterna. Och kom då på den smarta iden att höja bensin och diselskatten och sedan säga att det är för miljöns skull för att ha något att skylla på.

Re: Bränslepriserna (pffft Pust)

Postat: tis 01 jan 2008, 22:04
av anp
Tomas88 skrev:
945S skrev:Bränslepriserna är ju höga pga demokratiskt beslutade skatter av olika slag (i runda slängar 200% påslag på varupriset).

Tycker man att de är för höga kan man ju börja med att fråga sig huruvida man i sista valet röstade på ett parti som tänker sänka eller avskaffa dem. Och nej, det finns inga sådana partier i riksdagen idag.
Jo det fanns i alla fall två som sa att de ville sänka innan valet. Kd och Moderaterna. Men sen så insåg väl den där Reinfeldt att han var tvungen att finansiera alla sina skattesänkningar och avdrag för de där hushållsnära tjänsterna. Och kom då på den smarta iden att höja bensin och diselskatten och sedan säga att det är för miljöns skull för att ha något att skylla på.
Om du nu är emot skattesänkningar, så är väl det bra att bränsleskatterna höjs?

Jag tycker det är väldigt klantig, eller svekfullt. Att inför valet säga sig vilja sänka bränsleskatterna, och sedan efter valet, höja dem istället.
Å andra sidan är det ju en form av grön skatteväxling nu, genom att vi får mer kvar av lönen. Men också får betala mer för det som belastar miljön negativt.

Många skatter sägs vara för miljön skull, om det får man tro vad man vill. Jag gör det i vart fall...
Men den här miljöbilspremien som infördes, den måste väl vara ett skämt miljömässigt i alla fall.
Vart gör 10000 kronor mest nytta?
Hos den som köper en ny, och i jämförelse miljömässigt ren bil. Eller hos den som skrotar en gammal, och kanske miljömässigt skitigare bil?

Re: Bränslepriserna (pffft Pust)

Postat: tis 01 jan 2008, 22:25
av Tomas88
Om du nu är emot skattesänkningar, så är väl det bra att bränsleskatterna höjs?
Saken gällde ju det att de sa en sak men sedan gjorde motsatsen. Så oavsett vad jag tycker om bensin/diselskatten så är det ju fel att göra så.

Och visst även om jag nu inte skrev det så stämmer det att jag inte är nöjd med alla skattesänkningar.

Vad det gäller drivmedelsskatten så tycker jag det är fel att höja den, därmed inte sagt att jag tycker den borde sänkas.

Re: Till tolvis

Postat: tis 01 jan 2008, 22:59
av Tolvis
Rådlös skrev:Du frågar om E 85. Jo, det lär ha gått upp 10 öre på något håll. Men om du vill köra på det också så finns det ju där. Bara att hälla i tanken och köra. Har du okonverterat så väljer du låginblandat, 30 %. Vill du konvertera så kan du köra fullt på E 85.

Både du och miljön vinner på det.
Jag har en gammal 740 ochså med B230A, skall testa blandtanka denna bara för att testa, har Manuell choke och motorvärmare.
Fast vid blandtankning får man väl inga påtagliga startbekymmer med sånt.
Mest för nyfikenhetens skull, stökigt i realiteten. Fullkonvertering är inget större bekymmer att göra mer än att byta nål & munstycke till Ca: 30-40% större prylar.
Bortsett från allt man diskuterat om i säkerhetsaspekt, samt påverkan i maskineriet kring konverteringar så är det väl en bra ide' om det inte vore att bilen drog 40% mer soppa. Fast skatten på diesel och bensin kommer väl att dra upp mer ändå snart, så man kanske överväger till E85?
Nån som vet:
Bör man ha mer förtändning på ren E85 körning då jag tror att det slasket har något långsammare förbränningsförlopp mot 95okt.
En sak till, kan man ha blyersättningsmedel i E85 med tanke på min gamla maskin (85:a) eller behövs det inte?

Postat: ons 02 jan 2008, 00:06
av Nybbe_gefle
Du har helt rätt gällande förtändning då E85 brinner lite långsammare. Ska du ha ut maximalt vid en konvertering så planar du toppen 2mm och slänger på en Fordkamrem och ställer tändningen lite tidigare. Visst kan du blanda blyersättning med E85. Men varför skulle du göra det?? Behövs inget bly i någon Volvomotor sedan -75 har jag för mej!!

//David

Postat: ons 02 jan 2008, 07:01
av anp
Jag har kört mina B230A (240 ) motorer på ca, 1,1 ( första bilen ) och ca, 1,0 ( nuvarande bil ).
En bekant som kör 740 med B230A, kör sin på ca, 1,2 har jag för mig.

Blyersättning är inte nödvändigt i B19/21 motorer och nyare.

Postat: ons 02 jan 2008, 12:24
av NCR
Skatten höjdes trots valöften om bibehållet bensinpris, jag tycker man borde införa en ny lag som förbjuder vallöften man inte tänker hålla. Mitt politikerförakt har redan nått nya höjder sedan valet. :evil: