Sida 1 av 4
Blanda i E85, skadligt?
Postat: sön 30 dec 2007, 18:57
av Soljutin
Hej allihopa!
Kan det vara skadligt för en "äldre" motor att köras på blyfri 95 med
ca 10% E85 iblandat? Alltså typ en bilmotor från ca 1995.
Postat: sön 30 dec 2007, 19:01
av Fluffen
Vanlig blyfri 95 innehåller ca 5% etanol redan.
Om du blandar i så lite som du tänker göra kan jag knappast tänka mig att det är skadligt för motorn.
Men vad är idèn med att blanda. :roll:
Postat: sön 30 dec 2007, 19:05
av Nexus
["Fluffen"]
Men vad är idèn med att blanda
.
Snålhets faktor antar jag

Postat: sön 30 dec 2007, 19:18
av Brainy
grammse skrev:["Fluffen"]
Men vad är idèn med att blanda
.
Snålhets faktor antar jag 
Även på min volvo 340 så märkte jag en tydlig effektskillnad med blandtankning...
Postat: sön 30 dec 2007, 19:22
av Fluffen
Jag skulle inte blanda i etanol på vintern om man inte har tillgång till motorvärmare. :D
Postat: sön 30 dec 2007, 19:38
av anp
Fluffen skrev:Jag skulle inte blanda i etanol på vintern om man inte har tillgång till motorvärmare. :D
Varför inte?
10% lär inte märkas speciellt mycket.
Min gamla förgasar 240 som gått runt 5000 mil på E85, startar utan motorvärmare eller andra hjälpmedel, i minusgrader.
Min nuvarande, är avställd över vintern. Så den kan jag ej svara för.
Postat: sön 30 dec 2007, 19:42
av Fluffen
Vet bara att vissa bilar kan bli kinkiga om man blandar i etanol på vintern. :D
Vinterkvalitet E85
Postat: sön 30 dec 2007, 20:11
av Rådlös
Jag håller med Anp. Det är först när man kommer uppåt 60 - 70 - 80 % etanol som startproblemen kan visa sig.
Begrunda följande: Förra vintern 2006 - 2007 visade det sig att det var startproblem för vissa FFV-bilar. Alltså bilar som körs på E85. Man införde då en vinterkvalitet E75, med som namnet anger 75 % etanol till 25 % bensin. Det ansågs över lag ha återställt startegenskaperna för FFV-bilar.
Så 5 eller 10 % har ingen som helst betydelse i det avseendet. Man kan ha mer så länge styrdatorn klarar att reglera. Och för dom flesta bilar brukar det ligga omkring 30 % etanol. Förgasarbilar är naturligtvis ett eget kapitel, men där handlar det om ca max 15 % etanol, om man kör okonverterat.
Jag har kört min 245 -92 med ca 30 % i mer än två år nu utan problem.
Postat: sön 30 dec 2007, 22:36
av anp
Fluffen skrev:Vet bara att vissa bilar kan bli kinkiga om man blandar i etanol på vintern. :D
Egen erfarenhet, eller läst på nätet?
Postat: sön 30 dec 2007, 23:17
av Fluffen
Har en granne som har laborerat i sina dussintals Saab 900 med olika etanolblandningar i tanken utan konvertering så där har jag hört en hel del samt att jag läst en del på
http://www.etanol.nu om etanol i allmänhet.
10-15% gör nog inget på vintern men om man nu ska blanda mer så....
Tur att det finns folk som rättar en om man har fel. :lol:
Hur har du byggt om din 240 så den startar på E85 vid minusgrader när många nya miljöbilar tydligen har problem att starta i minusgrader på E85?
Bara lite nyfiken om jag ska bygga om nån bil någon gång i framtiden.
