Lastbilar som kör om varandra...
Postat: ons 12 dec 2007, 21:34
Är det någon mer än jag som börjar tröttna på lastbilar som ockuperar omkörningsfilen på motorväg genom att försöka hanka sig om under några minuter för hans bil går 0,5 km/h fortare (trots att min mätare visar 95 km/h)!?
Dessutom slår det aldrig fel att många byter fil mitt framför näsan när man kommer... :evil:
Nu vet jag att oftast visar hastighetsmätare för mycket i bilar vilket innebär att lastbilen i själva verket håller kanske 85 km/h...
Men ändå...
Men vad är syftet med att utnyttja de där sista km/h som går innan fartbegränsaren går in och stryper vid 88 km/h för att köra om en annan lastbil som redan håller 85 km/h???
Ligg kvar bakom och spara lite soppa istället och skona miljön från några gram CO2...
Dessutom slipper jag ju ställa mig på bromsen för att sedan åter behöva accelerera upp till marschfart igen! (Borde spara miljön lite också...)
Det slår ju sällan fel att bilarna är utlands-registererade, men det förekommer även bland svenska...
Förslagsvis borde man göra som jag har för mig att jag sett i Tyskland på flera Autobahn, dvs man sätter max tillåten hastighet för lastbilar i omkörningsfilen till 80 km/h, vilket innebär att de inte skall köra om andra lastbilar så länge det inte går långsammare än 80 km/h. Men de har då ändå chansen att ta sig förbi om det skulle gå långsammare...
Är det fler som upplevt samma saker och som är av samma åsikt eller är det bara jag som tenderar att överreagera för att jag råkat ut för detta allt för ofta!? :shock:
Nu finns det säkert en del yrkes-chaufförer som kan reagera på ovanstående och hävda att de har pressade kör-scheman osv, men så stor skillnad kan det inte vara mellan att hålla 80 km/h i snittfart istället för 85 km/h. Dessutom sparar det bränsle vilket sparar pengar samt utsläppen minskar vilket skonar miljön! :D
Dessutom slår det aldrig fel att många byter fil mitt framför näsan när man kommer... :evil:
Nu vet jag att oftast visar hastighetsmätare för mycket i bilar vilket innebär att lastbilen i själva verket håller kanske 85 km/h...
Men ändå...
Men vad är syftet med att utnyttja de där sista km/h som går innan fartbegränsaren går in och stryper vid 88 km/h för att köra om en annan lastbil som redan håller 85 km/h???
Ligg kvar bakom och spara lite soppa istället och skona miljön från några gram CO2...
Dessutom slipper jag ju ställa mig på bromsen för att sedan åter behöva accelerera upp till marschfart igen! (Borde spara miljön lite också...)
Det slår ju sällan fel att bilarna är utlands-registererade, men det förekommer även bland svenska...
Förslagsvis borde man göra som jag har för mig att jag sett i Tyskland på flera Autobahn, dvs man sätter max tillåten hastighet för lastbilar i omkörningsfilen till 80 km/h, vilket innebär att de inte skall köra om andra lastbilar så länge det inte går långsammare än 80 km/h. Men de har då ändå chansen att ta sig förbi om det skulle gå långsammare...
Är det fler som upplevt samma saker och som är av samma åsikt eller är det bara jag som tenderar att överreagera för att jag råkat ut för detta allt för ofta!? :shock:
Nu finns det säkert en del yrkes-chaufförer som kan reagera på ovanstående och hävda att de har pressade kör-scheman osv, men så stor skillnad kan det inte vara mellan att hålla 80 km/h i snittfart istället för 85 km/h. Dessutom sparar det bränsle vilket sparar pengar samt utsläppen minskar vilket skonar miljön! :D