Sida 1 av 1

Montering av fälg 4/98 på 4/100

Postat: ons 14 nov 2007, 19:29
av Phantom
Jag håller på att sälja ett par gamla fälgar med bultcirkel 4/98 från en Alfa, en intressent finns nu som vill ha dessa på en bil med bultcirkel 4/100. Han säger att det fungerar om man använder bultar med flytande krona, stämmer det?

Bortse från både ET och centrumhål, fråga är om det går att göra så?

Tacksam för snabbt svar från alla kunniga här inne :D

Postat: tor 15 nov 2007, 10:57
av Phantom
Ingen som vet om det går eller som har gjort något liknande? :???:

Postat: tor 15 nov 2007, 11:20
av uno83
Sälj dom, det är ju hans problem om det inte funkar :)

Postat: tor 15 nov 2007, 11:25
av Phantom
Jo, det har jag sagt också och det är på hans ansvar :wink: han hämtar i helgen om han får tag på bil...men jag blev själv lite nyfiken :roll:

Postat: tor 15 nov 2007, 18:11
av Nexus
min svåger har volvo fälgar på sin saab med variabla bultar . Det fungerar kanon bra.

Postat: tor 15 nov 2007, 18:43
av Phantom
grammse skrev:min svåger har volvo fälgar på sin saab med variabla bultar . Det fungerar kanon bra.
Då vet jag att det kan fungera :D

Postat: fre 16 nov 2007, 11:03
av Janne3
Hur fungerar en variabel bult :?:

Postat: fre 16 nov 2007, 11:15
av anp
Janne3 skrev:Hur fungerar en variabel bult :?:
Undrar jag med.
Om jag minns rätt, så har jag någon gång stött på fälgar med variabelt bultmönster, d.v.s ovala hål som tillåter olika bultmönster.
Men variabla bultar vet jag inte om jag hört talats om tidigare.

Postat: fre 16 nov 2007, 11:36
av Addekarlsson
Konan som är på bulten/muttern är inte fast, utan den är lös, så den kan anpassa sig efter ett något mindre/större bultmönster.
Motsvarar alltså ovala bulthål i fälgen.

Mvh/ Adde