Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ER
#139859
Tomas88 skrev:Jo jäklar hur kunde jag missa det. Biltema har ju blå H3 100w. De måste vara ganska nyinkomna. Föressten någon som testat dessa?
Rena rama skrotet är vad det är, har testat dessa mega bluff 100W i big knick på S40:n så dom är ganska gammla till modell och utförande och kan ärligt säga att standard 100W av kvalitet(Osram/Philips) gav bättre och vitare ljus med korrekt position av glödtåden i glasbubblan dessutom.
Kanske ett alternativ till PIAA:s svindyra och dåliga lampor om det är styling man är ute efter, 130W är valet om man vill ha ljus värt namnet och man har kablar anpassade för minimal ljusförlust och maximal späning till varje lampa (6mm2+ till varje pol) och xenon är överkurs.
Användarvisningsbild
av Tomas88
#141088
Ok men blir det verkligen bättre med 130 w då? Så det inte är som i det ovan nämda testet. Och håller reflektorerna? Jag har 3 st Bosch Rallye 225 (två breda och en lång)
Användarvisningsbild
av ER
#141123
Japp, blir bättre ljus och refllektorerana håller. För maximalt ljusutbyte måste du byta till grövre kablar så minimalt späningsfall erhålles.
I detta testet så hade bilens eget kablage inte dom bästa förutsättningarna och pallade helt enkelt inte med effektuttag, ungeför som dom flesta bilar har idag.
På extraljus styr du detta själv genom att sätta fetare kablar( helst 4mm2 och med fördel 6mm2) för minimalt spänningsfall och maximalt ljus. Lite mer värme nlir det dock men med dessa i nosen blir dom inte mycket varmare än normalt även en varm sommardag om dom ens blir varmare då dom kyls av fartvinden.
av matte75
#141130
Var hittar man bra 130 watts lampor till extraljusen då?
Användarvisningsbild
av ER
#141164
Micro vet jag haft H3 130W , Sam Bilmode vet jag har 130W H1 och H3.
Användarvisningsbild
av Tomas88
#141763
Ja de får nog bli 130w nästa gång då. Jag tror kablarna räcker till, jag använde i alla fall inte de som följde med extraljussatsen, jag har för mig jag använde några kablar avsedda för 230v. Måste bara kolla att relät håller för 390 w då också.
Användarvisningsbild
av ER
#142010
Du bör helst ha minst 4mm2 till ljusena. 230V kablar har jag inte sett över 2,5mm2. Skulle inte använda 230V kablar av flera skäl utan den mjukare RKUB och då 4mm2+. Relät bör palla 32.5A så ett 40A av kvalitet(Läs Hella) bör klara av det i många år.
av svempus
#343029
jag ville inte starta en ny tråd så jag tar det jag vill säga här biltemas Mega Blue
är ju rena skiten lös ju inget vitare i från dom prövade att bara byta en lampa först och det blev ju ingen skillnad så då köppte jag rustas blåa h4 lampor och vilken skillnad det vart helt vitt ljus nu....
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#343088
Tomas88 skrev:Ja de får nog bli 130w nästa gång då. Jag tror kablarna räcker till, jag använde i alla fall inte de som följde med extraljussatsen, jag har för mig jag använde några kablar avsedda för 230v. Måste bara kolla att relät håller för 390 w då också.
Har kört med 6 ggr Big Knick 225or med 130 watt och det funkar perfekt och håller. Drog då 6 * 4.0 mm2 + 6 reläer och matade direkt från generatorn (som jag bytte till en större)för max spänning fram till ljusen ... då lyser det bra kan jag säga.
Användarvisningsbild
av vetten
#343147
Bytte glödlampor på min V40 i helgen, från Biltemas skitlampor som jag aldrig gillat sen jag satte i dom, eftersom jag tycker att dom ger en diffus ljusbild och ett dåligt ljus. Jag bytte till Osram Nigth Breaker som jag blivit rekommenderad både av en kompis plus att jag läst mycket bra o dom här på sidan och VILKEN SKILNAD :-O) Mycket vitare ljus, bra ljusbild och som jag upplever det klart bästa H4-lampan jag har testat. Dom kostar visserligen runt 250:-/par hos mekonomen men hellre lita dyrare än dom billiga skitlampor från biltema, tycker att det är viktigare att man ser bra i höstmörkret än att spara en eller två hundringar på ren snålhet ?:-/

Att sen en tidning testat lampor och mätt osv ger jag inte mycket för. Journalister är enligt mej några självgoda besserwissers som tror dom vet bäst, dom kan ju t.o.m. vara "köpta" :-(O) Tycker att det mest hoppar grodor ur munnen på dom ?:-/ Sen må tidningen heta Teknikens Värld eller Aftonbladet det spelar ingen större roll för mej.

En ny motor i snitt var 15000 mil...

Stigande tomgång.

Vilken motor? Årsmodell? Felkoder? Lysande m[…]

Najs Biiiiiiimer! :-D

Skoj att meka med nya fina grejer! :-)