Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av S60AWD2.5T
#69315
Lantz skrev:om dina polare hatar opel så säg att saab är typ bara opel delar!
saab är snyltare på opel precis som ford på volvo!
Det där är humor!!

Ford snyltar på Volvo.
Det kan väl bara en svensk säga :lol:
Användarvisningsbild
av CarMan
#69318
Vilket märke är bäst?
vilken glass är godast? var finns den finnaste platsen m.m.

det är väll en smaksak !!!
av 740wennberg
#69576
Kan bara säga att, saab hade den första turbobilen i personbilar.

det är det ända bra dom gjort. hahaha.

volvo äger
Användarvisningsbild
av CarMan
#69579
740wennberg skrev:Kan bara säga att, saab hade den första turbobilen i personbilar.

det är det ända bra dom gjort. hahaha.

volvo äger
var inte det BMW som var först med Turbo i en serietilverkad bil?
dom ködre med TURBO skrivet spegenvänt i grillen :lol:
av Gud
#69680
Nopp, Chevrolet Corvair 1964 var den första serietillverkade bilen med turbo, inget nytt under solen.

Kan tilllägga att den kända motor profilen Professorn (jobbar idag på tidningen Wheels) hade en sådan motor i sin bubbla och blåste under det sena 70talet och tidiga 80tal dörrarna av många mycket starkare muskelkärror.

En 6a med turbo alltså.

Men redan under kriget (andra) kördes det med det i stridsplan osv
av haxpet
#69685
Gud skrev:Nopp, Chevrolet Corvair 1964 var den första serietillverkade bilen med turbo, inget nytt under solen.

Kan tilllägga att den kända motor profilen Professorn (jobbar idag på tidningen Wheels) hade en sådan motor i sin bubbla och blåste under det sena 70talet och tidiga 80tal dörrarna av många mycket starkare muskelkärror.

En 6a med turbo alltså.

Men redan under kriget (andra) kördes det med det i stridsplan osv
Var det inte Oldsmobile Cutlass Jetfire som var först? :)
av Gud
#69860
1962 Oldsmobile Cutlass Jetfire

The existing F-85 models returned, and a convertible was added to the line-up in September, available in both standard and Cutlass versions. Overall F-85 sales rose to 97,382, with the Cutlass displacing the four-door Deluxe sedan as the top-selling model.

Bigger news was the arrival of the Jetfire model, a Cutlass hardtop with a turbocharged version of the 215 V8 rated at 215 hp (160.4 kW) and 301 lb-ft (407 N-m), bucket seats and console, unique trim, and a vacuum gauge mounted in the console (where it was almost invisible). Although much faster than a standard F-85, the Jetfire was criticized for having the same soft suspension as its less-powerful brothers, for its lack of a tachometer and other instruments, and for the poor shift quality of both the automatic transmission and the optional four-speed. Car and Driver tested an automatic Jetfire and obtained a 0-60 time of 9.2 seconds, with a top speed of 110 mph (176 km/h). The Jetfire's high cost (nearly $300 over a standard Cutlass coupe) and reliability problems with its turbocharged engines limited sales to 3,765.

1962 Chevrolet Corvair

The Corvair's innovative turbocharged engineIn 1962, Chevrolet introduced the 150 hp (112 kW) turbocharged Monza Spyder option for Monza coupes and convertibles mid year, making the Corvair one of the first two production automobiles to come with a turbocharger as a factory option, with the Oldsmobile F-85 Turbo Jetfire of the same year. The 500 stationwagon was dropped in favour of the Monza wagon at Introduction, however all stationwagons were discontinued mid year to create more capacity for new models like the convertible and Chevy II. Metallic brake linings and a heavy duty suspension consisting of a front anti roll bar, rear axle limit straps, revised spring rates and recalibrated shock absorbers were introduced as optional equipment and recommended for Spyders. Monza Spyder featured a multi-gauge instrument cluster which included a tachometer, cylinder head temperature gauge and intake manifold pressure gauge in addition to the turbocharged high performance engine.


Detta innebär att både Oldsmobile F-85 Turbo Jetfire, Chevrolet Corvair och Chevrolet Monza lanserade sina turboladdade motorer 1962, vem som var först vet jag inte men alla hade de turbo på programet 1962.
Om man vill så kan man läsa det som att GM lanserade turbo 1962 i några av sina personbilar. Mvh Gud
av haxpet
#69862
Hej

Jag vet att båda lanserades 1962, men jag har för mej att Oldsmobile Cutlass Jetfire kom till försäljning någon månad före Chevrolet Corvair.

Men det var nog mest bara för att det var kul som jag la in det där. Någon betydelse har det ju inte.
av Gud
#69902
Hehe, då lägger jag mig för mästaren och konstraterar att Oldsmobile Cutlass Jetfire är den första serietillverkade bilen med turbo (om dock i ganska litet antal)

GM gjorde det på 60 talet, BMW på 70 talet, SAAB på 80 talet och i princip alla gör det på 90 talet.

Ps: En BMW 2002 tic skulle smaka mumma och jag som i vanliga fall inte ens gillar BMW, det är klart en SAAB 99 med TURBO vore ju inte heller helt fel eller kanske en SAAB 95 (den gamla). Nej mina vänner låt oss konstratera att så länge det inte är för mycket Svennson över bilarna så är dom roliga oavsett märke, om inte annat så ivarje fall pga för att dom väcker så mycket känslor.
Användarvisningsbild
av hemglass
#70320
CarMan skrev:Vilket märke är bäst?
vilken glass är godast? var finns den finnaste platsen m.m.

det är väll en smaksak !!!
min glass är godast.....(hemglass) :wink:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Storlek på Skivor/bromsar?

Har beställt via reg.nr. en tidigare gå[…]

Nu hittade en polare till mig en tysk åter[…]

S80 T6 AWD -08

ar en S80 awd v8 -07 med dynaudio. Kan du vara […]

@Officefb , Enklast är väl att köp[…]