Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Om jag själv ska ha en bil (betala och använda) så väljer jag helst:

Manuell 4-växlad med el-överväxel
Inga röster
0%
Manuell 5-växlad
17
21%
Manuell 6-växlad
22
27%
Automat
39
48%
Spelar ingen roll, alla är bra
4
5%
.
Sedan många år är vi vana vid 5-växlar.

Nu blir 6 växlar allt mer vanligt och dessutom anges en del bilar dra mindre bensin med automatlåda.

# Behövs en 6'e växel?
# Håller moderna automatlådor för 30.000 mil eller att dra husvagn med?

.
Användarvisningsbild
av vetten
Fem eller sex växlar på en vanlig familjebil spelar väl inte så stor roll bara dom är rätt "växlade" beträffande automat så börjar det att komma växellådor som faktiskt är likvärdiga med manuella VW har ju en modell med dubbla kopplingar jag kommer inte ihåg vad den heter just nu har för mej att jag läst att även Volvo håller på att ta fram något liknande, automatlådor idag är ju inte som för 15-20år sen då det slirade och klonkade, så på en modern och ny bil spelar det väl ingen roll vad man väljeroch soppaförbrukningen är väl ungefär lika på båda.

vetten
Användarvisningsbild
av mugge
Har fått för mej att främsta anledningen till att så många tillverkare börjat med 6-växlat är komforten i högre farter då man kan hålla motorvarvtalet på låga nivåer. Vad gäller bränsleekonomi tror jag att många växlar gör att man kör på för låga varvtal och därmed får låg verkningsgrad. Att puttra på i konstant fart på plan mark vid 1500 rpm är säkert snålt, men så fort man ska accelerera eller upp för en backe borde man ligga på betydligt högre varv.
Användarvisningsbild
av NORDIC MAN
Klart mauell är ju sportigare men!!!
automat till vardagkörning är ju bekvämare!
geartronic då? personligen skulle jag aldrig betala extra för det, nu är det ju standard på min men det är ju sällan den funktionen används då automat läget funkar så bra 8)
av Luthor
Måste säga att jag föredrar automat, kan nog till och med gå så långt och säga att jag inte kommer att köpa en ny bil utan min kära automatlåda. Finns visserligen fördelar med en manuellt växlad bil men om jag skall se till min egen situation så passar automaten så mycket bättre. Har försökt med en manuellt växlad bil, men sålde bilen efter ett par månader och köpte en automat igen...
Användarvisningsbild
av lilleman
automat helt klart för min del mysigt och bekvämt 8) mvh/roger
Användarvisningsbild
av Tomas88
Helt klart är det mycket roligare med manuel låda, på nyare bilar är det ju knappt någon skillnad i bränsleförbrukning men på en äldre bil så skiljer de ju en del. En automat är väl dyrare i inköp också?
Jag tycker helt klart bättre om manuella bilar.

/Tomas
av jbl
Manuel femväxlad duger mycket bra till mig.
Användarvisningsbild
av Mattias_F
Det blev ingen geartronic på min heller då de inte når upp helt till de bästa i segmentet, men med allt klonkande vid växlingar numera och ryckande i köer vid tingstadtunnelen var dag så drömmer jag om en nästa generations geartronic på nästa kärra.. (D)
av Skidåkaren-PillarKottar
.
Jag vill minnas att ekonomi-experterna påstår man (för 5-växlad) ska starta på 1'an, hoppa höver till 3'an och dra från lågvarv ganska hårt tills rätt fart (hastighetsbegränsningen) och sedan direkt på 5'an och rulla på med försiktig gasfot....

Om man lyssnar på sådana ekonomitips, då låter ju 6vxl bara som en sport-freak-grej liksom.

Om jag påstår följande då (utan att veta) ...håller ni med?

För den sportige - 6vxl
För familj och ekonomi (inköp och körning) - 5vxl
För komfort och liten merkostnad i inköp - Automat

Kan man tänka så?
.
XC40 Reacharge Twin motor

Hej på er , ville bara dela med mig en del t[…]

Hej, bör jag oroa mig för rosten p&ari[…]

Kikade idag vidare på min högra bakd&ou[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra ell[…]