Sida 1 av 2
Torrt eller infettat på bromsbeläggens glidytor
Postat: sön 16 feb 2025, 21:26
av Okalettos
Hej,
Vad har ni för erfarenheter av torra glidytor vs infettade? (Alltså ändarna på beläggen)
Jag är alltid i valet och kvalet när jag byter bromsdelar.. Det är lockande att använda fett (bromsokspasta), men tänker samtidigt att det då kommer fastna smuts snabbare..
Re: Torrt eller infettat på bromsbeläggens glidytor
Postat: sön 16 feb 2025, 21:36
av vjohnj
Okalettos skrev:Hej,
Vad har ni för erfarenheter av torra glidytor vs infettade? (Alltså ändarna på beläggen)
Jag är alltid i valet och kvalet när jag byter bromsdelar.. Det är lockande att använda fett (bromsokspasta), men tänker samtidigt att det då kommer fastna smuts snabbare..
Ja fett olja binder smuts. Men motverkar rost. Har alltid fett på ändarna..
Men skrapa rent i ok så det löper fritt. I vilket fall som
Re: Torrt eller infettat på bromsbeläggens glidytor
Postat: sön 16 feb 2025, 21:50
av Erik Å
Smuts går att torka bort, rostgropar går inte

Fettar alltså in själv.
Beläggen är förbrukningsvara, det är ju ytorna på okhållaren som man vill skydda mot rostskador..
Okej nu har ju jag lite högre krav på livslängd än alla andra

Re: Torrt eller infettat på bromsbeläggens glidytor
Postat: mån 17 feb 2025, 08:47
av Okalettos
Just det ja, rost.. Om man redan har små rostgropar på hållarnas glidytor, hjälper det ändå att fetta in (på lång sikt) eller fördröjer man bara rostprocessen en aning?
Re: Torrt eller infettat på bromsbeläggens glidytor
Postat: mån 17 feb 2025, 08:53
av Erik Å
Häller man vatten på en gås så rinner det som bekant av.
Infettade ytor uppvisar samma effekt, visst bromsas redan uppkommen rost.
Allt "rostskydd" går ut på att bromsa rost.. Med tiden vinner alltid rosten

Re: Torrt eller infettat på bromsbeläggens glidytor
Postat: mån 17 feb 2025, 10:08
av fjohan82
Jag brukar lägga på keramisk pasta på dessa delar, tycker det fungerar bra.
https://www.biltema.se/bilvard/smorjmed ... 2000037637
Re: Torrt eller infettat på bromsbeläggens glidytor
Postat: mån 17 feb 2025, 10:13
av Okalettos
fjohan82 skrev: ↑mån 17 feb 2025, 10:08
Jag brukar lägga på keramisk pasta på dessa delar, tycker det fungerar bra.
https://www.biltema.se/bilvard/smorjmed ... 2000037637
Samma här (de gånger jag lagt på något)

Re: Torrt eller infettat på bromsbeläggens glidytor
Postat: mån 17 feb 2025, 10:31
av Erik Å
Faktiskt MoSO2 på senare tid, det blir enorma tryck på de små lastbärande kontaktytorna mellan belägg och okhållare om man nitar hårt
Och beläggen måste förstås kunna glida lätt tillbaka ändå.. EP-tillsats (Extreme Pressure dvs molybdensulfid eller grafit) är förmodligen helt på sin plats
__MoS2.PNG (100.16 KiB) Visad 865 gånger
Re: Torrt eller infettat på bromsbeläggens glidytor
Postat: mån 17 feb 2025, 11:24
av Micce1980
Re: Torrt eller infettat på bromsbeläggens glidytor
Postat: mån 17 feb 2025, 17:06
av lennarte
Bättre ingen rost än rost helt klart. På äldre bilar (bl.a min 745-a) när det "glappar lite, lägger jag en tunn bockad mässing plåt som beläggen vilar på. Och då kopparpasta både över och under mässingbiten. Funkar kanon, har ett litet sortiment med kopparplåt bitar, väldigt användbart.
På andra servicen (c:a 2300 mil) på våran Subaru XV -21 hade verkstaden haft bort och smort alla ställen på bromsklossarna (gratis service i 3 år/6000 mil) men då hade jag redan varit där och smort en gång..... Så nu i vår åker alla bromsklossar bort igen för rengöring och smörjning. Då även smörjning med silikon pasta/spey under alla kolv skydden. Även tycka ur och trycka in kolvarna. Också ta isär den elektriska handbromsen (djävulens bidrag till bilvärlden), fast där använder jag smörj fett. Ingen kontakt med gummi eller bromsolja där.