Sida 1 av 1
Avlastningsrelä J
Postat: tis 31 dec 2024, 15:36
av Daniel78
Hej
Nån som vet varför det finns en diod parallell med spolen och vilken funktion den har?
Mvh Danne
IMG_1932.jpeg (354.83 KiB) Visad 1016 gånger
IMG_1933.jpeg (600.24 KiB) Visad 1016 gånger
106-107 är sådana reläer.
IMG_1935.jpeg (393.96 KiB) Visad 1008 gånger
Re: Avlastningsrelä J
Postat: tis 31 dec 2024, 16:34
av Lucif3r
För att hindra backström/överslag till spolen, som tål markant mycket mindre ström. Utan dioden, om det blir överslag, bränner man relät och kanske t om kablarna/aparaten som styr spolen.
Re: Avlastningsrelä J
Postat: tis 31 dec 2024, 17:10
av Erik Å
När man kör ström genom en induktans och kommer på iden att bryta strömmen så kommer induktansen att försöka upprätthålla strömmen i samma riktning. Och det gör den genom att reversera och höja spänningen enligt U= -L * dU/dt. Bryter man matningen tvärt blir dU/dt jättestor och spänningen likaså. Inte nyttigt för t.ex. ett transistordrivsteg att utsättas för hundratals eller tusentsls volt.. spolen kan skadas också.
Dioden kortsluter denna felpolariserade spänning och induktansen laddar ur sin lagrade energi långsamt genom dioden.
flyback.PNG (37.94 KiB) Visad 984 gånger
Re: Avlastningsrelä J
Postat: tis 31 dec 2024, 17:25
av Daniel78
Oj vad komplicerat
Tack för svaren. Jag antar att +12 permanent ligger på 30 och +12V signalen till spolen på 85? Ser lite annorlunda ut på själva ritningen. (ECC)
IMG_1936.jpeg (303.4 KiB) Visad 986 gånger
Re: Avlastningsrelä J
Postat: tis 31 dec 2024, 17:33
av Erik Å
Osnyggt av Volvo att inte använda märkningen på relät. Det där är väl numreringen i sockeln kanske
För att spolen ska dra får man lägga 12V på 86 och jord på 85 (annars kortsluter clampdioden ju

). Styrenheten kan ju styra endera 12V eller jord, schemat tyder på att det är 12V som manövreras.
12V matning in på 30 och lasterna anslutna till endera 87-terminalen, så är det tänkt. Men det går ju även att använda reläet till att bryta jord om man tycker det är skojigare

Bilbranschen brukar kalla "ständig 12V-matning" för "30"
Skiss tillagd i mitt inlägg ovan.
Re: Avlastningsrelä J
Postat: tis 31 dec 2024, 17:53
av Daniel78
Tack. Då interpreterade jag symbolen fel. Tänkte att pilen visar att strömmen tar stopp där. Men nu fattar jag. Pluset ska ligga på höger sidan vid den vertikala linjen av symbolen.
Re: Avlastningsrelä J
Postat: tis 31 dec 2024, 18:01
av Erik Å
Japp, dioden leder i "pilens" riktning. Och det får den ju inte göra vid normaldrift

Det var väl Benjamin Franklin som definierade att ström flyter från plus till minus. Då visste man inte att laddningsbärarna, elektronerna, är negativa. Men det spelar ju ingen roll att de faktiskt flyter åt andra hållet.

Re: Avlastningsrelä J
Postat: tis 31 dec 2024, 18:02
av Daniel78
Tack då vet jag. Bra jobbat!
Gott nytt år på er!
Mvh Danne