Sida 1 av 1
Diesel, miljövänligare än etanol - eller?
Postat: ons 13 jun 2007, 21:11
av Goldbeach
På jobbet har vi en diskussion vad som är det miljövänligaste bränslet av diesel och etanol. "Etanol" tänker du säkert spontant, men jag är ute efter det som är miljövänligast när man räknar in alla aspekterna av bränslet - tillverkning, frakt, användning, förbrukning OCH emissioner. Att etanolen släpper ut minst emissioner vid förbränning är jag väl medveten om.
Jag menar att etanolen totalt sett är miljöovänligare än dieseln, eftersom etanolframställning kräver mycket energi, och tillverkas på ett sätt som påverkar miljön på ett värre sätt än vad dieseltillverkning påverkar miljön. (Läs tex Robert Collins krönika i Aftonbladet Bil för ett par veckor sedan). Jag har hört fler argument för varför etanolen egentligen och totalt sett är en falsk miljövän, men jag minns inte alla argument.
Dieseln, speciellt miljödieseln, tillverkas (väl?) under bättre förhållanden, samtidigt som en dieselmotor drar mindre bränsle. Med en modern diesel, med partikelfilter, blir dieseln inte så pjåkig ens när det gäller emissioner.
I den här tråden skulle jag vilja läsa argument för och emot diesel respektive etanol. Givetvis med väl underbyggda fakta, och gärna källhänvisning/länkar.
Vad anser du - är dieseln ett miljövänligare bränsle än etanolen?
Postat: ons 13 jun 2007, 23:24
av Driver64
Volvo har på ett pedagogiskt sätt åskådliggjort hur långt man kan köra en bil med olika bränslen innan man släppt ut motsvarande 10 kg koldioxid.
Gå till
VolvoCars.se och klicka på MILJÖSPELET. Välj sedan en bil som drivs med diesel och en som drivs med etanol och se hur långt de kommer. Nu finns det ju dock olika sätt att framställa diesel och etanol.
Jämför sedan alltihop med alternativet biometan (biogas) från torrt gödsel...

Rapporten bakom alltihop tar hänsyn till utsläppen hela vägen från produktion av bränslet till användningen i bilen (
Well-To-Wheels från EUCAR/CONCAVE/JRC) och där finns ytterligare ett alternativ med biogas från flytande gödsel som inte går att åskådliggöra med Volvos Miljöspel (negativa utsläpp av växthusgaser!) men nu var det ju diesel och etanol som efterfrågades i denna tråd...
En stor nackdel med diesel är i alla fall de höga utsläppen av kväveoxider (NOx).
Gröna Bilister säger till och med i sin granskning av Miljöbästa Bilar 2007 att man avråder från att köpa en dieselbil om man kör mycket i tättbegyggt område.
Skulle jag välja mellan etanol och diesel så blir det etanol i så fall. Jag cyklar mycket i stadstrafik och varje gång jag hamnar bakom en dieselbil (händer tyvärr oftare och oftare) så kvävs jag av avgaserna, även om det är en modern dieselbil... :*O/
Postat: tor 14 jun 2007, 09:35
av Funk
Ett faktum är ju i alla fall att etanol är en förnyelsebar energikälla..
Och kanske dagens något orationella framställning av fordonsetanol kanske skulle bättras på om fler körde på den.. Stordrift och framförallt lokal sådan bör ge fördelar. Idag importerar vi ju ganska mycket från bl.a Brasilien, den miljöpåverkan slipper vi om vi producerar mer lokalt.
Med större bioetanolodlingar så bidrar man väl också till att minska eller till viss del kompensera för skogsskövlingen världen över. Om man sedan är intresserad av att förskjuta ekonomisk makt från OPEC till jordbrukare så kan ju det vara ett argument det med..
/Thomas
Postat: tor 14 jun 2007, 10:50
av anp
Miljöpåverkan för importen är nog försumbar för etanolen, jämfört med import av bensin/dieselbränsle.
Miljöpåverkan i Brasilien är ju diskuterbar då ena lägret hävdar att regnskog skövlas, och det andra lägret hävdar annat. Jag vet inte vad jag skall tycka i den frågan.
Etanol, eller E85, är ju knappast någon slutlösning vad gäller bilismens miljöpåverkan. Men om sanningen ligger mitt i mellan de båda lägrena. Så bör miljön vinna på E85 drift av personbilar tills ett bättre alternativ finns tillgängligt.
Och med tiden så lär väl etanolframställningen utvecklas så att den både blir billigare, och mindre oljekrävande än idag.
Jag finner det lite svårt att tro på att det krävs 1 liter diesel för att framställa 1 liter etanol. Vore det sant, borde ju hela etanolkonceptet fallera tämligen omedelbart oavsett vilket läger man tillhör i etanolfrågan.
Sedan kan det väl också diskuteras hur stor påverkan bilismen i sig har på miljön. Såg en siffra som sade att bilismens utsläpp uppgår till 12% av de totala utsläppen av växthusgaser. Vad de 12% täcker upp vet jag inte då jag inte undersökt ryktet närmre. Men om lastbilstrafiken är inräknade där, så borde privatbilismens utsläpp vara försvinnande få procentuellt sätt.
Nu är det ju bara positivt om vi kan minska utsläppen orsakade av trafiken, men stämmer siffrorna ovan, känns det ju lite orättvist att som privatbilist beskyllas/beskattas för att orsaka växthuseffekten.
Postat: tor 14 jun 2007, 17:18
av mugge
Lite kommentarer, men tyvärr utan källhänvisningar:
Angående 1 l diesel som går åt för en liter etanol. Denna siffra kommer från europeisk, "kasserad" vinproduktion och är för det specifika fallet mycket rimlig. Under givna förutsättningar (subventionerad överproduktion av franskt lantvin) så anser jag detta vara en miljömässigt ganska bra "affär" - istället för att stjälpa ut vinet. Jag anser att det är inom detta område som etanolen som bränsle hör hemma. Dvs att producera etanol av någon form av överskott eller restprodukter.
Att nyttja mark enbart med syfte att framställa etanolbränsle är dock i men mening förkastligt. Dels därför att man får ut betydligt färre fordonskilomer per hektar jämfört med exempelvis andra generationens syntetiska biodiesel. Dvs det finns andra biobränsle som är att föredra i den jämförelsen. Och dels därför att marken och ekosystemens biomassproduktion inte räcker till. Inte ens i ett glesbefolkat land som Sverige skulle arealen räcka till för att ersätta landets oljekonsumtion med etanol. Redan idag kan vi se hur hårt biobränsleproduktionen konkurrerar med livsmedelsproduktionen (jag tänker på tortillasupproren i Mexico).
Jag anser att etanolens absolut största nytta är att hämta i låginblandning i vanlig bensin. Härigenom bör det gå att styra efterfrågan att motsvara miljömässig och hållbar produktionskapacitet.
Jag ser då fler fördelar hos dieseln. Den viktigaste är att en dieselbil klarar sig på mindre energi. Min erfarenhet är också att en dieselbil inbjuder till lugnare och mjukare körning och jag tror därför att dieselbilsförare kör snålare än bensin/etanolbilsförare. Till sist vill jag framhålla potentialen hos syntetisk biodiesel som i well-to-wheel-analyser brukar falla ut som det biobränsle som ger mest km per hektar eller kilo biologisk råvara.
Postat: lör 18 aug 2007, 09:02
av Goldbeach
Postat: lör 18 aug 2007, 10:04
av dali
Nu kanske jag grumlar till frågan, men metanol är bättre än etanol på i princip alla punkter. Gamle miljökämpen Björn Gillberg har länge försökt få gehör för det (
Ny Teknik) och har nu t o m inlett byggande av en fabrik för framställning av metanol för användning som bränsle i fordon (
Ny Teknik).