Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Jag skaffade en Milwaukee "stubby" M12 FIWF 12, dvs 12V 1/2". Tanken var att underlätta vid hjulbyte, den ligger på 340 Nm och räcker fint för detta om inte någon tok på någon verkstad dragit på galna moment. Visade sig ha väldigt många fler användningsområden, det lilla formatet gör att man kommer åt att lossa skruv vid stötdämpare, bromsar etc, i kombination med en sats halvtumsförlängare för mutterdragare. Dessutom, en extremt kompetent slagskruvdragare att dra grova långa träskruv etc med en hex-tillsats som bygger minimalt.

M12-systemet är rätt omfattande, har en del trevliga och ofta använda verktyg där; ett 80 Nm spärrskaft som sparar mycket tid, en suverän tigersåg, givetvis en skruvdragare/borrmaskin. Några lödkolvar med, kraftiga grejer på 90W och supersnabb uppvärmningstid och perfekt när man behöver löda "sladdlöst" ute i bilen eller fixa begränsningskablar till klipprobotarna.

Batterierna laddas relativt ofta så ingen risk att de går ner sig, rekommenderas de litet större 4Ah och 6Ah till kraftkrävande prylar typ mutterdragaren för att få ut full kapacitet. Generellt mycket kompakta, lätta, starka maskiner.
Kör fortfarande på 18w batteridriven Dewalt borrskruvdragare som jag ändå hade. Lossar och drar det sista för hand. Men skulle aldrig rekommendera nån att köpa en borrskruvdragare bara för att underlätta vid däckbyte. Iom att jag ändå vill lossa och dra det sista för hand så sparar man inte mycket tid mot att göra allt med handkraft.
Nä, mitt tips är att ska man ändå köpa nåt så ska det ha tillräckligt med kraft för att klara hela jobbet. En rejäl mutterknack alltså med många sköna newton.
StefanN skrev:2711NM, det räcker till.
D525FF42-0FDC-415D-880F-9FEE407F5D9D.jpeg
:-D :-D :-D ........ Lite svårt att komma åt med den bara, utöver typ hjulbultar.

Näe, för allmänt bilbruk bör man försöka få tag på en så fysiskt liten som möjligt som ändå klarar dom flesta jobb. Milwaukee's M12 t ex, det är ju ett riktigt monster som är grymt underspeccad. Finns mindre 'knackare än den, men dom presterar väl inte riktigt lika bra som M12an. Dewalt vet jag har en som kommer nära iaf, och är märkbart mindre(men också markant dyrare, sist jag kollade). Ridgid/AEG hade en, men jag tror inte den såldes i EU någon gång, och nu säljs den inte alls längre. Ryobi har absolut ingen iaf :-) Där får man vackert skaffa sig 2 eller 3 olika knackare om man ska vara märkestrogen.

Tyvärr, som med så mycket annat, finns det ingen "perfekt" knackare som uppfyller precis alla krav.. Man får alltid kompromissa någonstans, eller köpa flera modeller som täcker upp tomrummen.
Rekommenderar denna, drar åt och loss där mesta med över 100.000 Nm
Bilagor
Screenshot_20241109_081159_Chrome.jpg
Screenshot_20241109_081159_Chrome.jpg (101.73 KiB) Visad 3469 gånger
VolvoB20 skrev:Rekommenderar denna, drar åt och loss där mesta med över 100.000 Nm
Prisvärd frakt ändå
VolvoB20 skrev: ons 06 nov 2024, 10:49
Med knack kan man dra loss bultar som skulle gå sönder om man drog för hand. Man kan nämligen ställa ned kraften till nära noll och låta den gå länge. Då lossnar till slut bulten av vibrationerna, något man inte fixar för hand.
Det är precis detta som är den enorma fördelen med mutterknack. Har en stor Milwaukee och en liten vinkelmutterknack från Milwaukee. Har räddat mig otal gånger och även omöjliga muttrar och skruvar dras av lätt. För säkerhets skull ska man alltid börja på lägsta läget och låta den knacka loss eventuell rost.
Bilstein på R-Design

Det är ingen skillnad på dämparna […]

Batterifråga?

har lämnat 70 serien nu och har bara en my24 […]

Nej det är inte de yttre plastglasen jag t&[…]

Hade liknande problem för några å[…]