Sida 1 av 1

Ny motorgeneration med kortslagiga motorer från Toyota

Postat: sön 11 aug 2024, 19:57
av Hisingspaddan
Toyota fortsätter att satsa på att utveckla förbränningsmotorer för personbilar:
https://www.carscoops.com/2024/06/toyot ... s-to-come/

De nya motorerna ska vara väldigt kortslagiga för att kunna göras låga och kompakta.
Kort slaglängd leder ju generellt till lägre vridmoment, vilket man kompenserar med hybridsystemets elmotor.
Men har kortslagiga motorer högre verkningsgrad?
Rent intuitivt känns det som att kortslagiga motorer borde ha sämre verkningsgrad än långslagiga?
Eller blir cylinderns termiska egenskaper bättre när en större del av cylinderns inneryta utgörs av kolv och ventiler, än av (kylda) cylinderväggar?
Någon som kan teorierna här?

Re: Ny motorgeneration med kortslagiga motorer från Toyota

Postat: mån 12 aug 2024, 00:55
av Cotag
"engine that can run on gasoline, synthetic fuel, biodiesel, and hydrogen"

Gissar att kortad slaglängd är en eftergift för att enklare kunna köra på vätgas.

Re: Ny motorgeneration med kortslagiga motorer från Toyota

Postat: mån 12 aug 2024, 11:51
av Tobbe740
Volvos VEA-motorer såldes ju i tidigare (B4154T2-6) med kortare slaglängd och cirka 1,5 liters volym för att försöka spara bränsle med automat-varianterna.