Sida 1 av 1

Det här är defekt topplockspackning va?

Postat: ons 26 jun 2024, 23:54
av Swarls
Det gäller en Skoda Fabia tidigt 2000 tal

Detta gäller sambons sons bil och jag har ingen egen historik utan bara fått andrahandsinformation.

Den lät konstigt i motorn, då tömde dom den på olja, oljan såg "konstig" ut enligt sambons son, det var hans pappa som bytte oljan.

Vad som såg konstigt ut vet jag inte. Bilen lät normalt efter detta.
Han sa nu även att den förbrukar mycket kylarvätska, han har fyllt på 4 liter på 1 månad....

Jag sa till han att han måste ju kolla vart det läcker ifrån, men det läcker inte, kommer inget vatten någonstans vad det verkar.

Det är här jag blev inblandad, baserat på att den förbrukar kylarvatten och inget synligt läckage så misstänkte jag topplockspackningen, jag tog av locket på kylarvätskebehållaren och bad han starta bilen. På tomgång så såg vattennivån stabil ut, inga konstigheter. Men när han gasade på lite så var det som en virvel i kylarbehållaren och nivån sjönk en hel del tills motorn varvade ner igen varpå nivån steg igen.

Det var även nu han berättade det här om Oljan, det visste jag inte om tidigare heller. Kan det vara något annat än toppen tro?

Re: Det här är defekt topplockspackning va?

Postat: tor 27 jun 2024, 10:52
av lennarte
Motoroljan blir grå om där kommer i vatten. Ett enkelt sätt att kolla toppackningen mot kylarvattnet, låt motorn gå på tomgång och utan kylarlock. Fyll på vatten tills det är fullt och låt den stå på på tomgång tills termostaten öppnat och kylaren börjar bli varm, rör inte gasen under tiden. Kolla på nivån på kylarvattnet, den ska vara nästan konstant. Rör sig lite upp och ner beroende på att termostaten öppnar och stänger. Om toppackningen gått mellan kompressionen och kylarvattnet förblir inte nivån på kylarvattnet på samma nivå utan kan utan förvarning rinna över för att sedan sjunka undan. Fyller man då på mer så upprepar det sig efter ett tag.