Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1581209
"Snubblade" över en artikel som beskriver vad jag har i många år har påtalat för döva öron. Nämligen, kör på en olja som som är bra för motorn istället för en olja som fabrikanten förordar för lägre service kostnader. Framför allt det första oljebyte som förr var 100 - 250 mil
https://carup.se/okanda-misstaget-vid-o ... nya-bilar/
av Lövet
#1581236
Tveksamt tips dock att lyssna på en kille från Youtube istället för biltillverkaren. Carups källkritk är också noll, det enda han bryr sig om är klick (För det är bara 1 person bakom Carup).
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1581241
Förr var ju grejjerna grovt tillyxade och det krävdes flera oljebyten och noggran inkörning innan motorn var redo för normal körning.

Idag är det ju bättre toleranser och ytor och inte mycket inkörning.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1581244
Nu i höst går garantin ut på Subarun, sedan blir det samma bytesintervall som på 745-an, c:a 600 - 700 mil. Det blir då 2 ggr om året på Subarun och en gång på Volvon. Dom har bytt olja 2 ggr (1100 - 1300 mil) och ska boka tid för den sista snart. Det har varit olika oljor varje gång. Så det som står i instruktion boken stämmer inte med vad som är i motorn nu. Och det är bara 3 år, hur mycket ändras det då på 10 år? Eller 20 år (eller ännu mer) som många bilar i trafik är. Ska bli spännande att se vad dom häller i denna gång.
Dom kan ju hälla i vad som helst, garantin går ju ut efter den servicen. Nu tror jag inte det om dom, dom har ju hällt i bättre och bättre olja. Nu är där en Low SAPS olja i motorn, som gör att vi inte har behövt regenerera partickelfiltret mer en gång sedan i augusti i fjor. Förut var det c:a en gång i månaden. Men det är inte en olja som är nämd i instruktionsboken, men en olja som jag tänkt använda.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1581281
VolvoB20 skrev:Förr var ju grejjerna grovt tillyxade och det krävdes flera oljebyten och noggran inkörning innan motorn var redo för normal körning.

Idag är det ju bättre toleranser och ytor och inte mycket inkörning.
Och toleranserna förr var ju lagom för en långtradare att vända i, nu finns det typ noll toleranser...
Gamla bilar har också fördelen att dom byggdes för dåtidens "skitoljor", och kan idag njuta(?) av dagens fina(??) oljor. Dagens bilar däremot, har byggts för dagens olja... Dom är inte i samma lyx(???)-position som äldre bilar är i.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1581284
lennarte skrev: fre 14 jun 2024, 07:37 Nu är där en Low SAPS olja i motorn, som gör att vi inte har behövt regenerera partickelfiltret mer en gång sedan i augusti i fjor. Förut var det c:a en gång i månaden.
oj oj oj... bränner du så mycket motorolja att det sätter igen partikelfiltret och det behöver genereras ofta pga detta, det låter inte alls bra. På mina bilar sjunker oljenivå knappt märkbart mellan oljebytena. det är uteslutande sotet från dieselbränslet som som hamnar i filtret och det regenereras ibland men inte beroende på att man eldar motorolja i cylindrarna , Du åster ju elda massor med motorolja om antalet regenereringar ökar med 800% med en icke low SAPS olja,
Användarvisningsbild
av lennarte
#1581305
VolvoB20 skrev:
lennarte skrev: fre 14 jun 2024, 07:37 Nu är där en Low SAPS olja i motorn, som gör att vi inte har behövt regenerera partickelfiltret mer en gång sedan i augusti i fjor. Förut var det c:a en gång i månaden.
oj oj oj... bränner du så mycket motorolja att det sätter igen partikelfiltret och det behöver genereras ofta pga detta, det låter inte alls bra. På mina bilar sjunker oljenivå knappt märkbart mellan oljebytena. det är uteslutande sotet från dieselbränslet som som hamnar i filtret och det regenereras ibland men inte beroende på att man eldar motorolja i cylindrarna , Du åster ju elda massor med motorolja om antalet regenereringar ökar med 800% med en icke low SAPS olja,
När bilen var ny fick hon lära sig regenerera ganska omgående :bored: och det funkade. Men det var ofta, ett par gånger i månaden ibland. Det blev många mil i onödan. Då var det original olja från fabrik. Fabrikat vet jag inte men det var en 0W-20 API SN. Inte en droppe olja har försvunnit enligt stickan. Vid första servicen hällde dom i Midland 5W-30 API SN. Det blev mer sällan att regenerera men nu gick det per "automatik" (hon har lärt sig) . Vid andra servicen hällde dom i Midland 5W-30 ACEA C1/C2 och hon har regenererat en gång sedan i september i fjor. Det var för någon vecka sedan. Denna olja är inte nämd i instuktionsboken. Men betydligt bättre än den första.......
Användarvisningsbild
av Cotag
#1581307
lennarte skrev:När bilen var ny fick hon lära sig regenerera ganska omgående och det funkade. Men det var ofta, ett par gånger i månaden ibland. Det blev många mil i onödan.
Informerar bilen dig om att den regenererar eller varför kör du extra mil för den sakens skull?
lennarte skrev:första servicen hällde dom i Midland 5W-30 API SN. Det blev mer sällan att regenerera men nu gick det per "automatik" (hon har lärt sig) . Vid andra servicen hällde dom i Midland 5W-30 ACEA C1/C2 och hon har regenererat en gång sedan i september i fjor
Personligen tror jag oljeval måste ha väldigt lite med antalet regenereringar att göra, ja såvida man inte häller på spilloja från nån gammal traktor.
Det är inte bara som du helt enkelt missat regenereringarna, jag märker sällan av det på min bil.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1581325
Hur skulle oljan lyckas ta sig in I cylindrarna, förbrännas och täppa igen partikelfiltret när du säger att oljan inte har sjunkit en millimeter och således inte kan ha tagit sig in i motorn.

OK, hade du kört en Audi/VW där man får tippa i en liter olja vid varje tankning.... Ja då kunde det satt sig i partikelfiltret.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1581330
VolvoB20 skrev:Hur skulle oljan lyckas ta sig in I cylindrarna, förbrännas och täppa igen partikelfiltret när du säger att oljan inte har sjunkit en millimeter och således inte kan ha tagit sig in i motorn.
Bilen har inte tagit en droppe olja sedan ny (c:a 3000 mil nu). Problemet är snarare korta körsträckor och många kallstarter (spädning av oljan??). För att regenererar partikelfiltret måste motorn vara varm, du måste ha bra fart, gärna lång utförsbacke, ingen övrig trafik och motorbromsa med omkrng 3000 varv. Det är inget man gör i stadstrafik. Vi körde den på E85 förra sommaren, det var samma. Ska köra den på etanol framöver igen som jämförelse.

nej, det är mer frågan... när du[…]

@kievY , Bra, då har du som svensk gjort di[…]

Taxi (Film från 90- talet som ska utspela si[…]

Nä. När R är i, ska kartan visas s[…]