Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Ingetnamn
Handlar om en framruta, det blev en muntlig varning att den inte godkänns nästa gång pga dålig sikt läs smårepor (inga sprickor).

Frågan är om de har noterat detta i systemet?

Lösning? Besikta på annan station, kolla om den går att byta på försäkring.

Gammal bil så frågan är om det ska väntas bytas tills efter besiktning men då är följdfrågan om det går att ta på försäkringen om den underkänts på besiktningen?
Brukar bolag som byter framrutor godkänna byte när det bara är repor? Finns ett litet stenskott på förarsidan som man kanske kan hänvisa till.

Finns det medel som kan reducera repor för hand så de blir mindre synliga? (har ingen maskin)
av Lövet
Om det inte står något under "Bra att veta" på ditt protokoll så är det inte uppskrivet. Det blir alltså upp till besiktningsmannens egna bedömning nästa gång.

Det andra du frågar om är försäkringsbedrägeri så det kommer vi inte tillåta "tips" om på det här forumet. Försäkringen täcker plötsligt uppkomna skador, inte slitage.
av Ingetnamn
Måste titta på pappret.

Tänkte mer på att om glasbytet går igenom nu kan det förändras efter en besiktning. Så handlar inte om något bedrägeri utan bedömningen ligger på firman som ev byter rutan.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Även om det står under "bra att veta" så betyder det inte att det blir nedslag nästa gång, det är helt upp till näste bes. man. Det man kan räkna med är väl att dom tittar lite extra på det man fått bra att veta på, men mer än så är det inte.
Har allt haft några bra att veta'n genom åren som helt försvunnit nästa bes.

Ett bra att veta är ju dock precis som det låter, en sak som är bra att veta. Saken i fråga börjar bli sliten, och bör iaktas och ev. åtgärdas innan det blir värre.
Användarvisningsbild
av lennarte
Jag körde i måånga år med en vindruta som dom påpekade då och då. Det blev bättre efter 2018 (30 år) då det blev besiktning vart annat år. Förra våren så small det till ordentligt i rutan. Tänkte både "Kanon" och "F-n" var helt säker på ett ordentligt stenskott i rutan. Kollade noga men hittade inget. Efter c:a 2 veckor såg jag en spricka i rutan vandra neråt precis vid backspegeln. Det visade sig då vid en närmare koll att jag inte fått ett stenskott...... Utan två, med c:a 1 cm mellan varandra uppe vid listen. Kollade då med en av dom kända (Ryds) och dom sade att så länge sprickan inte är i "synfältet" så "går" det inte på försäkringen. Körde några veckor till så hade sprickan vuxit så den syntes under backspegeln och var "på väg" neråt. Innan var den "horisontell" bakom backspegeln. Då bytte dom rutan utan "tjafs". Och dom letade upp en ruta med samma färg som den gamla (min 740 är ju inte som andra 740), så det blev en 760 ruta. Samma toning, men överst är den blåaktig. 1500 kr kostade det, men när den nya rutan sitter där hade jag nog betalat mer för att få en sådan sikt.......
av Ingetnamn
@ LUCIF3R
Tyvärr ingen aning hur det funkar, kan ju ta annan märkesstation men känslan på dom är att de ger ombesiktningar för att tjäna mer pengar.

@ lennarte
Inga tvivel att ny ruta gör susen men det tar väl några veckor sen stenskott hehe är dagens rutor lika bra som förr 10-20 år sedan?
Bilen används knappt så lägga runt 2k är lite i sjön än värre om den inte går igenom för övrigt.
Bättre kolla upp på förhand vad alternativen är.
Får kolla med glasfirma om den ens går på försäkringen och ta det därifrån. Möjligt det går att ”putsa” till bättre skick och slippa anmärkning. Kan det bli körförbud på för sliten ruta?
av Lövet
Ingetnamn skrev:Möjligt det går att ”putsa” till bättre skick och slippa anmärkning. Kan det bli körförbud på för sliten ruta?
Ja du kan få körförbud. Men då ska rutan var rejält sliten.
Har man fått spricka i rutan har jag alltid fått det på försäkringen utan diskussion.
Användarvisningsbild
av Derank
jag har bytt ett flertal rutor utan sprickor på försäkringen utan krusiduller, Ska byta på XC60in nu, inga sprickor, bara det vanliga blästringen som blir med tiden.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Den som är bäst lokalt. Du köper en tjänst, inte en produkt.

Det blir inte bättre än vad utföraren presterar.
En ganska vanlig 245:as liv

Det var dags för ett tändstiftsbyte. K&a[…]

Letade egentligen efter en 98 men när denna d[…]

Dina frågor kan du också pröva a[…]

Man kan ju hoppas att växellådan har f&[…]