Sida 1 av 21

Etanol & Volvo

Postat: mån 18 apr 2005, 10:37
av olafixar
Är det någon här som provat och köra på etanol...har ju hört att man kan ha 20-30% etanol i tanken utan problem...stämmer det???

Postat: mån 18 apr 2005, 13:41
av Brainy
Jag har testat med 25% i min 340. (2.0L insprutare)
Dock började det spruta mycket vätska ur avgassystemet, ungefär som kondensvätska. Kan ju ha varit en slump att det kom samtidigt men med risk att det inte är det så är jag lite för rädd om katten för att våga göra det igen.

I övrigt gick bilen lika bra som tidigare och motorn lät som den gick lika jämt.
/Anders

Postat: mån 18 apr 2005, 15:39
av Brainy
Brainded skrev:Jag har testat med 25% i min 340. (2.0L insprutare)
Dock började det spruta mycket vätska ur avgassystemet, ungefär som kondensvätska. Kan ju ha varit en slump att det kom samtidigt men med risk att det inte är det så är jag lite för rädd om katten för att våga göra det igen.

I övrigt gick bilen lika bra som tidigare och motorn lät som den gick lika jämt.
/Anders
Detta är ju självklart bara vatten som kommer ur förbränningen.
När etanol förbräns så bildas bl.a vatten.
Fick detta svar när jag frågade på http://www.etanol.nu 's forum så nu ska jag väl våga spilla i etanol igen. Bilen gick finfint på 25% e85
/Anders

Postat: mån 18 apr 2005, 20:23
av olafixar
Okey...jag ska ta och testa...det blir iaf en 50-60kr på en tank :)

Postat: sön 21 aug 2005, 22:10
av Quaint
Här finns en lista över hur mycket och vilka bilar som kan köras på E83 blandning.

http://hem.passagen.se/mattias_ahman/e851.htm

Hoppas det kan hjälpa till :-}

Postat: mån 22 aug 2005, 07:55
av Mac
skulle inte volvo komma med etanolbilar i år? eller satsar dom bara på biogas?

Postat: mån 22 aug 2005, 09:16
av Wabbe
Har en S60 T5 av 2001 års modell. Jag kör på ca 30% inblandning av E85 och det funkar hur bra som helst.
Att ha en 30% inblandning ger visst den bästa ekonomin. Har funderat på att köpa en Flextek, men den kostar en bit över 2000:-. Ska testa att höja andelen E85 för att se hur långt man kan gå utan konvertering. Har hört att det finns de som kör på 100% E85 i okonverterade bilar. Det ska visst funka utan problem så länge tempen ligger över 15 grader, förutsätter dock en modern bil.

Postat: mån 22 aug 2005, 10:46
av Brainy
Mac skrev:skulle inte volvo komma med etanolbilar i år? eller satsar dom bara på biogas?
V50 finns med etanol...
/Anders

Re: Etanol & Volvo

Postat: lör 19 nov 2005, 21:13
av Mysko
olafixar skrev:Är det någon här som provat och köra på etanol...har ju hört att man kan ha 20-30% etanol i tanken utan problem...stämmer det???
På min 850 GLT -92 så funkar det kanon med 50% Blyfri 95 och 50% E85. Har läst att 60% E85 funkar. Har inga startproblem ens vid minusgrader. Bilen blir enormt mycket piggare vid 80-100 Kmh (högre oktantal å mera syre i E85). Bilen drar runt 15% mer soppa, men det tjänar jag in ändå. Men kostar bensin runt 10:-/liter så brukar jag bara tanka bensin.

Funderar på att konvertera till 100% E85, det kostar runt 1000 Lappen. Och lösningen för kallstarter var enkel, man satte in ett motstånd å hade en kanpp inne i bilen, det simulerade att det var -18 grader.

Här är en länk hur man gör på en 850.

http://hemsida.semera.se/xav7123/images ... %20GLT.pdf

S60 T, 2003

Postat: sön 20 nov 2005, 00:43
av matzen10
Jo, jag har provat lite olika inblandning med etanol; upp till 40% är vad jag har hunnit med hittills. Nu när vintern är i antågande (snöade i Örebro ikväll!) så tänker jag minska. Det är ju välkänt att bilar med etanoldrift har sämre kallstartsegenskaper, och det gäller ju även om man en helgodkänd etanolbil såväl som om man "hemma-blandar". Ett sätt att komma undan detta är att använda motorvärmare. Eller att man inblandar mindre mängd etanol i tanken. Eftersom jag inte har tillgång till eluttag överallt så jag kan koppla på värmaren så kör jag numera på 15-20% inblandning och hoppas det ska funka hela vintern. Det är lite individuellt det där med hur mycket etanol man kan tanka i utan att bilen börjar krångla vid kallstart. Men jag tänker inte chansa allt för mycket. Vill inte bli ståendes!

Utvärdering efter ca 2000 körda mil med varierande inblandning då:
- Något högre förbrukning vid 25% eller mer inblandning (vilket är normalt).
- För övrigt ingen knackning, ingen lägre temp, ingen förbättring/försämring av prestanda.

M V H
---> Matz