Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av SaraJ
#1577010
Hej,

Jag och min sambo har leasat bil och lämnade tillbaka den i vintras (med egenköpta vinterdäck på). Idag ville vi åka och hämta våra vinterdäck, men får då till svar att den person som de sålt vidare bilen till har rullat på däcken sedan hen tog över bilen. Firman hävdar att de berättat det för oss, vilket de inte gjort. De har inte heller erbjudit att sälja våra däck till den nya ägaren.

Vi vill givetvis ha någon form av kompensation för detta, vad är rimligt att få som kompensation? Om de vägrar ge oss det, vart bör vi vända oss för bästa hjälp? ARN? Annan instans?
av Lövet
#1577019
Om det gått till så är det ren stöld. De äger inte hjulen som bilen rullar på.

(Detta förutsätter förstått att du inte lagt vinterhjulen i leasingen, då tillhör de bilfirman)
av SaraJ
#1577027
Vi har köpt däcken själva och de ingick inte i leasingen. Jag håller med om det. Är det någon som varit med om samma som som har löst det på något bra sätt?
av Lövet
#1577032
Det låter som någon slags missförstånd eller misstag. Märkeshandlare brukar inte ägna sig åt stöld. Försök få tag på någon chef hos handlaren.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1577048
SaraJ skrev: tor 25 apr 2024, 11:43 Jag och min sambo har leasat bil och lämnade tillbaka den i vintras (med egenköpta vinterdäck på). I
??? När man återlämnar leasingbil så besiktigar man den ju så det inte finns några skador på bilen, att det inte är onormalt slitage, att man inte glömt personliga saker/utrustning i bilen osv, Man får ju även ett skriftligt protokoll på det hela så man inte kan få krav i efterhand. Då måste ni ju gjort upp om ni inte redan hade monterat av däcken ännu och hur detta skulle hanteras, skulle ni tex betala skiftning av hjul och lagring av dessa till ni ville hämta dem till våren, dvs nu, osv....känns som ni inte kommunicerat överhuvudtaget vid återlämnade och då blir det ju inte lätt att reda ut.
av rosefors
#1577155
Bilen är ju returnerad med vinterdäcken monterade på bilen. Då följer väl dessa med bilen till nästa ägare!?

Har lite svårt att förstå varför handlaren skulle ersätta däcken nu flera månader senare.
XC60 T8 recharge -19

Hej Vi funderar på o ev skaffa en XC 60 T8 […]

Sett till alla mått kommer det att fungera f[…]

KLONK

Hade en V60 D4 AWD MY13 som betedde sig likadant, […]

Bytte ett hjullager på min v70n. Jag har […]