Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1576648
Tjena !

Hög tid att byta bilbatteri och jag har haft mycket god erfarenhet av Biltemas då jag haft samma batteri i väldigt många år, 18 år faktiskt även om jag egentligen nog borde bytt ut det för ett par år sedan.

Jag kollade på Biltemas batterier och till min gamla 945:a så har de silver batteriet som jag läst att folk tyckt är bra, men också numera ett "Tin" (Tenn) batteri som jag inte kan hitta någon egentlig information om, båda kostar 899kr och är på 62Ah, men silver versionen har något högre CCA (620A) jämfört med Tin batteriet (590A) och på bilden på Tin batteriet så står det "Made in Europe" tryckt på batteriet om det nu gör någon skillnad egentligen.

Jag misstänker att de båda funkar helt ok, men skulle ändå vara intresserad av åsikter och eventuella erfarenheter av speciellt Tin batteriet om någon har några då jag inte just hittat några.
#1576655
Själv kommer jag mest troligen köra vidare på silver-batterierna, då jag har bra erfarenheter av dom. Jag har 2 silver för närvarande, ett 62Ah och ett 55Ah, inget har svikit mig, fast det ena sjunger på sista versen nu efter alldeles för många djupurladdningar. "Mitt" fel, inte batteriets.
Ena har 8-9 år på nacken och den andra är nog en 11-12..

CCA tycker jag är rätt viktigt när det gäller äldre bilar. Även om dom är lättstartade så är startmotorerna gamla både till ålder och design, och drar duktigt med ström jämnfört med nyare modeller.
Sen kan man såklart diskutera hurvida 30CCA gör någon som helst skillnad i praktiken men....
#1576672
Ja 30 CCA är säkert inom felmarginalen också. Såg att du också har en 945:a, antar att ett av batterierna sitter i den, i så fall så låter det speciellt lovande med silverbatteriet.

Mitt batteri har jag också misshandlat duktigt då jag kör så otroligt lite och det laddar ur speciellt nu när det är så gammalt och dåligt och kallt. Var t o m nere på 7 volt någon gång tror jag och jag trodde att nu är det kört, men icke, min gamla OK laddare från 80-talet modell plåtburk med analog visare laddade upp det igen och det funkade hyfsat, men nu ganska långt efter så känns det som vi är riktigt inne på slutet av batteriets liv då det vevar på dåligt trots att det precis är nyladdat.

Biltema batteriet höll 10 år längre än Volvo original batteriet som satt i från fabrik som höll 8 år och dog ytterst olägligt över en natt utan någon som helst varning när jag var på resa. Otroligt att det här bara är 2:a batteriet på en 26 år gammal bil, ha ha.
Bcm ger felkoder på massa enheter

Bifogar bild :-D

XC40 D4 AWD -19 Upptäckte härom morgone[…]

Tack har köpt en sådan igår s&ari[…]

Du har ju felsökt rätt så rejä[…]