Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av NotAnotherSheep
#1575626
Hej,

Kollar lite på V60 och har beslutssvårigheter gällande om man ska satsa på den nya eller gamla karossen.

Om man ska hålla sig till budget så står valet i princip mellan nedan 2 alternativ:

V60 gen 1 (2017 eller 2018):
D4 Automat Summum med i princip all extrautrustning som gick att få med.

V60 gen 2 (2019 eller 2020):
D3 Automat Momentum med i princip inga tillval överhuvudtaget. Fördelen här är väl i princip att VOC kommer fortsätta fungera ett par år till.

Spontant känner jag att generation 1 är mycket mer lockande med dessa krav. Men hur stor är skillnaden enligt er som ägt båda?

För de nyfikna ligger budget på ca 230 000. Och då stretchar jag den.
av valln
#1575635
Jag väljer alltid senaste generationen, främst för att krocksäkerhet blir cirka 10 år bättre.
Ser oftast också andra fördelar i att komfort och körupplevelser blir bättre.
av V90Förare
#1575645
Sen kan ju den senaste också beläggas med körförbud (spekulationer endast, inget bekräftat än) pågrund av att ecall kontrolleras vid bess osv.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1575650
Den gamla också (sena S/V60 Classic MY18) om det som sägs stämmer...
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1575668
@NotAnotherSheep, Är nog ändå bäst att provköra bägge samma dag. Jag hade en V60 2012 och har kört en V60 2019 i någon vecka. Stolarna gillade jag mer i nya samt den aktiva lane assist samt att instrumentbrädan va trevlig. Även växellådan kändes mer modern och rätt i bilen och den va överlag lite modernare att köra, lite mer rapp i sig som en helhet. Resten va nog till den förra modellens fördel förutom det där med voc nu då ja. Uppskattade inte ändå helt den "go-kart" känslan nya har där det känns som man sitter långt nere i bilen som jag upplevde och den kändes trängre över lag. Kanske kan du hitta en V60cc om inte annat :)
Användarvisningsbild
av Funk
#1575672
fjohan82 skrev:Den gamla också (sena S/V60 Classic MY18) om det som sägs stämmer...
Nej, det gäller bara bilmodeller som typgodkänts med e-callkravet för att tagas i bruk efter 31/5 2018. Dom du nämner typgodkändes långt före det kravet fanns.

/Thomas
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1575706
Funk skrev: ons 10 apr 2024, 08:48
fjohan82 skrev:Den gamla också (sena S/V60 Classic MY18) om det som sägs stämmer...
Nej, det gäller bara bilmodeller som typgodkänts med e-callkravet för att tagas i bruk efter 31/5 2018. Dom du nämner typgodkändes långt före det kravet fanns.

/Thomas
Aha okej, då ska man inte bry sig om att Transportstyrelsen anger att en individ är typgodkänd vid ett senare datum antar jag...
Lite dubbla signaler kan tyckas, men då vet jag vad som gäller.

Detta är från en V40 MY19:
Typgodkänd V40.jpg
Typgodkänd V40.jpg (5.1 KiB) Visad 538 gånger
Användarvisningsbild
av Funk
#1575734
fjohan82 skrev:
Funk skrev: ons 10 apr 2024, 08:48
fjohan82 skrev:Den gamla också (sena S/V60 Classic MY18) om det som sägs stämmer...
Nej, det gäller bara bilmodeller som typgodkänts med e-callkravet för att tagas i bruk efter 31/5 2018. Dom du nämner typgodkändes långt före det kravet fanns.

/Thomas
Aha okej, då ska man inte bry sig om att Transportstyrelsen anger att en individ är typgodkänd vid ett senare datum antar jag...
Lite dubbla signaler kan tyckas, men då vet jag vad som gäller.

Detta är från en V40 MY19:
Typgodkänd V40.jpg
Ja den är ju spännande, men det är inte en 2018 som det refererades till. Och det finns tydligen ett begrepp om seriegodkännande som skulle kunna spela in på senare bilar, det blir till att vänta och se..
V40 MY-19 som är sent tillverkade kan bli en slamkrypare, dom skulle ju om man hållt kvar vid sin vanliga standard till och med varit av MY-20.
Frugan har en V40 MY-19 tillverkad 2019-03 , typgodkänd 2018-04-12, det blir spännande.

/Thomas
av NotAnotherSheep
#1575759
Micce1980 skrev: ons 10 apr 2024, 08:07 @NotAnotherSheep, Är nog ändå bäst att provköra bägge samma dag. Jag hade en V60 2012 och har kört en V60 2019 i någon vecka. Stolarna gillade jag mer i nya samt den aktiva lane assist samt att instrumentbrädan va trevlig. Även växellådan kändes mer modern och rätt i bilen och den va överlag lite modernare att köra, lite mer rapp i sig som en helhet. Resten va nog till den förra modellens fördel förutom det där med voc nu då ja. Uppskattade inte ändå helt den "go-kart" känslan nya har där det känns som man sitter långt nere i bilen som jag upplevde och den kändes trängre över lag. Kanske kan du hitta en V60cc om inte annat :)
Jämför du då standardstolar? Att uppgraderade stolar i den nya är grymma tvekar jag inte på, men så väl utrustad kommer nog inte rymmas inom budget.

Hade jag jämfört två motsvarande bilar i utrustning så hade beslutet varit en nobrainer.

Frågan är vad som kommer hända med andrahandsvärde. Undrar om man tappar mycket mer på en fullsmetad V60 gen 1 jämfört med en snikutrustad V60 gen 2.

Är egentligen lite allergisk mot slöa motorer (det och manuell låda är huvudanledningen till att jag är ute efter att byta bil från första början).

Men sen väger ekonomin också in och då får man ställa sig frågan om man ändå ska satsa på en nyare bil trots att den inte uppfyller alla önskemål.

Går ju att byta bara själva gummit med […]

Nytt avgasrör B234F

Besiktigat 745-an idag. Blankt papper (så kl[…]

Tack! :-) Nej det är jäkligt dål[…]

Både och iofs, men i det här fallet &a[…]