Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1575616
Söne skrev: tis 09 apr 2024, 17:40
MarcusJ skrev: tis 09 apr 2024, 16:29
Lucif3r skrev: tis 09 apr 2024, 15:36


Nej. Sverige är så envisa och prompt ska gå efter första brukningsdatumet.
Det är precis så det alltid är. Om ett EU-direktiv säger en sak ska svenska byråkratin alltid, utan undantag, tolka direktivet på strängaste möjliga sätt. Andra länders byråkrater gör tvärtom, man kollar hur mycket tolkningsutrymme som finns och agerar därefter. Men Sverige måste visa resten av EU att vi är lite duktigare och tar saker på större allvar...
Jo, tack. Trädgårdsavfallet på din tomt äger du inte själv längre heller.

Men så här jävla dumt kan det väl ändå inte bli? Volvo har ju inte varit så sugna på fixa nytt modem? Ska min sex år gamla bil skrotas för detta? Nog måste någon ta sitt förnuft till fånga.
Ja nog lär andrahandsvärdet ta skada.
När du ska sälja bilen blir det som att en annan del/komponent skulle vara trasig, som inte går att laga... :bored:
#1575659
fjohan82 skrev: tis 09 apr 2024, 17:45
Söne skrev: tis 09 apr 2024, 17:40
MarcusJ skrev: tis 09 apr 2024, 16:29
Det är precis så det alltid är. Om ett EU-direktiv säger en sak ska svenska byråkratin alltid, utan undantag, tolka direktivet på strängaste möjliga sätt. Andra länders byråkrater gör tvärtom, man kollar hur mycket tolkningsutrymme som finns och agerar därefter. Men Sverige måste visa resten av EU att vi är lite duktigare och tar saker på större allvar...
Jo, tack. Trädgårdsavfallet på din tomt äger du inte själv längre heller.

Men så här jävla dumt kan det väl ändå inte bli? Volvo har ju inte varit så sugna på fixa nytt modem? Ska min sex år gamla bil skrotas för detta? Nog måste någon ta sitt förnuft till fånga.
Ja nog lär andrahandsvärdet ta skada.
När du ska sälja bilen blir det som att en annan del/komponent skulle vara trasig, som inte går att laga... :bored:
Funktionen är ganska irrelevant för min och många andras del tror jag. Krockfunktionen har bilar varit utan i evigheter och Volvo On Call ger mest huvudbry. Valde äldre V60 för att inte få allt strul som hör till den nyare V60:n och jag köpte bilen med vetskap om att det skulle sluta fungera i och med nedläggningen. Att bilen skulle få körförbud är en helt annat sak än förlorad funktion.
#1575674
leiwi skrev:Ja dom släcker ner där med , men EU kravet kvarstår ju att e call skall fungera på bilar producerade efter 2018
Som jag fått det förklarat för mig: Som typgodkänts som ny modell med produktionsstart efter den 31/5 2018.

Källa: TSFS 2022:83 punkt 72

/Thomas
#1575675
Funk skrev:
leiwi skrev:Ja dom släcker ner där med , men EU kravet kvarstår ju att e call skall fungera på bilar producerade efter 2018
Som jag fått det förklarat för mig: Som typgodkänts som ny modell med produktionsstart efter den 31/5 2018.

Källa: TSFS 2022:83 punkt 72

/Thomas
Då borde det inte gälla min som är tillverkad i april?
#1575676
eCall system ska finnas (och fungera) i bilar som typgodkänts efter 31 mars 2018. Mer information finns här: https://www.transportstyrelsen.se/TSFS/ ... 022_83.pdf

Volvo har INGEN bil med 2G/3G modem som typgodkänts efter 31 mars 2018. Därför kommer det inte bli något som helst problem med besiktningen.

Att Volvo on Call slutar fungera stämmer. Men det kommer besiktningen inte att bry sig om.
#1575686
Malmstroem skrev: ons 10 apr 2024, 09:42 eCall system ska finnas (och fungera) i bilar som typgodkänts efter 31 mars 2018. Mer information finns här: https://www.transportstyrelsen.se/TSFS/ ... 022_83.pdf

Volvo har INGEN bil med 2G/3G modem som typgodkänts efter 31 mars 2018. Därför kommer det inte bli något som helst problem med besiktningen.

Att Volvo on Call slutar fungera stämmer. Men det kommer besiktningen inte att bry sig om.
Det är väl bara VW koncernen som har bilar efter 2018 utan 4G som kan få körförbud.
Och några enstaka BMW, men dessa uppdaterar visst BMW
#1577259
Malmstroem skrev: ons 10 apr 2024, 09:42 eCall system ska finnas (och fungera) i bilar som typgodkänts efter 31 mars 2018. Mer information finns här: https://www.transportstyrelsen.se/TSFS/ ... 022_83.pdf

Volvo har INGEN bil med 2G/3G modem som typgodkänts efter 31 mars 2018. Därför kommer det inte bli något som helst problem med besiktningen.

Att Volvo on Call slutar fungera stämmer. Men det kommer besiktningen inte att bry sig om.
Malmstroem skrev: ons 10 apr 2024, 09:42 eCall system ska finnas (och fungera) i bilar som typgodkänts efter 31 mars 2018. Mer information finns här: https://www.transportstyrelsen.se/TSFS/ ... 022_83.pdf

Volvo har INGEN bil med 2G/3G modem som typgodkänts efter 31 mars 2018. Därför kommer det inte bli något som helst problem med besiktningen.

Att Volvo on Call slutar fungera stämmer. Men det kommer besiktningen inte att bry sig om.
(B) 112-BASERAT ECALL-SYSTEM
Montering och konfigurering, skick, funktion.
Kontroll av 112 baserat eCall system ska utföras på fordon
som omfattas av kraven enligt Transportstyrelsen föreskrif-
ter och allmänna råd (TSFS 2016:22) om bilar och släp-
vagnar som dras av bilar och som tas i bruk den 1 juli 2010
eller senare.

Så det kommer drabba en hel del bil ägare ser det ut som om inget ändras då det gäller alla bilar efter tagna i trafik efter 1 Juli 2010. Jag jobbar som besiktningstekniker och för ca 2 veckor sedan besiktade jag en bil med fel på eCall systemet och den fick Bedömning 2X för detta fel . Den hade inga övriga fel så bilen blev underkänd men inget krav på efterkontroll.

2X fel måste fixas så snart som möjligt av ägaren. Finns felet kvar vid nästa besiktning som ska ske senast senast 30 Juni (14 månader) blir den underkänd med Bedömning 2 och krav att utföra efterkontroll av fordonet inom 30 dagar eller få körförbud.

Bilen kan dock bli underkänd långt tidigare om du blir stoppad av Polis och de gör en Flygande besiktning och felet ej är lagat för då är det ett återkommande fel och får Bedömning 2 med krav på efterkontroll inom 30 dagar.

Om ingen lösning är framtagen vid nedsläckningen av 2G/3G skulle Polisen kunna förvärra detta problem långt tidigare för bilägare som besiktat bilen efter nedsläckningen. I stort sett alla bilar som är tillverkade mellan 1 juli 2010 fram tom ca 2021 beroende på bilmärke som är och utrustat med eCALL och vara säkra på att det kommer inte fungera och utfärda krav på efterkontroll /size]


Bild
#1577269
Problemet med inlägget ovan ligger i frasen:
Kontroll av 112 baserat eCall system ska utföras på fordon som omfattas av kraven

Vilka omfattas av kraven..

En bil av kategori M1 och N1 som har tagits i bruk med stöd av ett typgodkännande i obegränsad serie som ursprungligen meddelats den 31 mars 2018 eller senare ska beträffande eCall-system i fordon som bygger på 112-tjänsten uppfylla kraven i K1

Så satte besiktningsmannen bara anmärkning för att systemet inte fungerade, eller var det helt korrekt en bil som verkligen haft detta som krav för typgodkännade ? Dom är fortfarande inte så många som gått igenom besiktningen, och 2-3G funkar fortfarande..

/Thomas
#1577373
rosefors skrev:Bra, då har vi rett ut detta. Besiktningsmannen har fel (inte helt ovanligt) och nedstängninggen av 2G/3G är inte något problem som kommer drabba någon Volvoägare på besiktningen.
Det är också en aning oklart..

För det finns bilar med godkännandedatum senare som inte går att uppgradera vad jag vet. ex.2019 V40.
typgodkännande i obegränsad serie är kanske en sak, men i regbeviset finns det datum efter det på t.ex dessa bilar. Det är som gjort för feltolkningar om inte annat.

/Thomas

Var hos forhandler i dag og fikk fastslått a[…]

Går ju att byta bara själva gummit med […]

Nytt avgasrör B234F

Besiktigat 745-an idag. Blankt papper (så kl[…]

Tack! :-) Nej det är jäkligt dål[…]