Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Majaemelia
#1575568
Hej!
Jag såg att jag fått denna rostfläck på min passagerardörr, kan väldigt lite om detta så slänger ut en fråga. Bilen är ganska ny, en Renault clio från 2018 så känns ju extremt tråkigt. När man känner på det känns det ”skrovligt”, alltså som att det har gått hela vägen ner eller vad man ska säga. Vad kan man göra åt detta? Finns det risk för spridning? Är det värt att lämna in bilen till någon verkstad som får kolla på det eller finns det något jag kan göra själv? Antar att detta ej går på försäkring.
Bilagor
IMG_5567.jpeg
IMG_5567.jpeg (5.66 MiB) Visad 511 gånger
IMG_5562.png
IMG_5562.png (7.19 MiB) Visad 511 gånger
av rosefors
#1576579
En sån typ av skada hade jag försökt ta med återförsäljaren på garanti. En rostbubbla mitt på dörren som uppenbarligen käkat en bra bit ner i plåten ska inte kunna ske. Inte en chans.

Rostskyddsgarantier brukar gälla 8-10 år. Ofta försvarar sig tillverkaren med att det gäller genomrostning. Skulle återförsäljaren börja tjafsa om detta hade jag tagit en vass skruvmejsel och kört den rakt genom dörren på plats så är det förhoppningsvis slutdiskuterat.
Användarvisningsbild
av Derank
#1576586
glöm att få det där på rostskydsgaranti, rostbubblor kan uppstå vart som helst på en bil, mitt på en dörr, mitt på ett tak osv osv, vad är det för gagg att den inte kan uppstå mitt på en dörr.

och som alla vet så gäller rostskyddsggaranti bara genomrostning, annars skulel vi alla kunna åka in med våra bilar årligen, min xc60 13000mil har rost mitt på dörrarna på 3st, rost i alla dörrhandtag, skärmkanterna är mer el mindre upprostade på undersidan
av rosefors
#1576590
Derank skrev: lör 20 apr 2024, 20:28 glöm att få det där på rostskydsgaranti, rostbubblor kan uppstå vart som helst på en bil, mitt på en dörr, mitt på ett tak osv osv, vad är det för gagg att den inte kan uppstå mitt på en dörr.

och som alla vet så gäller rostskyddsggaranti bara genomrostning, annars skulel vi alla kunna åka in med våra bilar årligen, min xc60 13000mil har rost mitt på dörrarna på 3st, rost i alla dörrhandtag, skärmkanterna är mer el mindre upprostade på undersidan
Öppna ögonen. Om inte det där är genomrostning så är rostskyddsgarantin tomma ord.

Och nej, rostbubblor kan verkligen inte uppstå varsomhelst mitt på dörren på en 6 år gammal bil. Beror såklart på omständigheterna, mil, etc. Hela karossen är i regel galvad på en bil. Du ska kunna köra runt i flera år helt utan lack innan det börjar rosta, och när det händer knappast mitt på plåten. Passifiseringen av plåten är till för att den ska stå emot korrosion en viss tid även om lackskada uppstår. Mitt på en dörr minst ett par år. Det är inget ställe som förblir fuktigt, blir rent vid varje tvätt osv.

Är en helt annan sak att massvis med V70IIor har rostbubblor på taket. Utsatt ställe för stenskott på bilar som är över 10 år gamla.
Användarvisningsbild
av Derank
#1576684
inte lönt att försöka förklara något för rosefors, han har sin egen uppfattning om saker och ting här i livet, bara gilla läget och traska vidare till en annan tråd, det gör då jag.

Går ju att byta bara själva gummit med […]

Nytt avgasrör B234F

Besiktigat 745-an idag. Blankt papper (så kl[…]

Tack! :-) Nej det är jäkligt dål[…]

Både och iofs, men i det här fallet &a[…]