Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1574131
Jag vet att Saab inte brukar vara ett vanligt samtalsämne i detta forum, men snubblade över detta på nätet
Saab 9-7X 5.3 V8 XWD 85 000 kr
Är detta en "riktig" Saab eller ett hembygge. Vet att Saab 9-4X är en "förklädd" Cadillac, i grunden en Subaru. Men 9-7X (med V8) är för mig helt okänd upplevelse.......
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1574133
Den modellen är samma som Chevrolet Trailblazer byggd i/för USA vill jag minnas.
av William85
#1574155
9-7X (Chevrolet Trailblazer) och 9-2X (Subaru Impreza) är rena badge-engineering-modeller för usa marknaden.

9-4X liksom 9-5 av samma (sista generationen) är egna Saab-modeller, eller ja så egna modeller som det är i en gemensam koncern i modern tid.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1574179
Kul kombo. Saab var ju mer GM än Volvo var Ford "på den tiden", men denna 4x4 Saab har jag helt missat......
Användarvisningsbild
av sewen
#1574199
Sjukt att den bara hade fyra växlar. Automat visserligen.
Användarvisningsbild
av bem
#1574224
sewen skrev: mån 25 mar 2024, 22:01 Sjukt att den bara hade fyra växlar. Automat visserligen.
Jag undrar jag hur jag skulle uppleva att åka i en automat med bara 4-växlar nu när jag åkt med V90 MY22 med automatlåda som har 8-växlar, i 32 månader. Man har blivit lite "bortskämd" med det. Körde manuell växellåda tidigare i alla mina bilar, 6 växlar som mest., hade inget emot det i och för sig, men numera finns det knappast manuellt växlade bilar, i alla fall inte i Volvos sortiment.
Användarvisningsbild
av sewen
#1574228
bem skrev:
sewen skrev: mån 25 mar 2024, 22:01 Sjukt att den bara hade fyra växlar. Automat visserligen.
Jag undrar jag hur jag skulle uppleva att åka i en automat med bara 4-växlar nu när jag åkt med V90 MY22 med automatlåda som har 8-växlar, i 32 månader. Man har blivit lite "bortskämd" med det. Körde manuell växellåda tidigare i alla mina bilar, 6 växlar som mest., hade inget emot det i och för sig, men numera finns det knappast manuellt växlade bilar, i alla fall inte i Volvos sortiment.
Jo, har också noterat utvecklingen.
Funderar på hur jag ska göra när barnen vill övningsköra om några år. Hade en kollega som köpte en Golf som var manuell enbart för att hans dotter skulle kunna lära sig manuella växlar när hon övningskörde. Men det va ju säkert fem år sen. Det kanske bara är onödigt att hålla på.
av Malmstroem
#1574233
Jag hade en fyrväxlad automat i min första generationens V70 2,5T (tror det var en -99, men kan mycket väl minnas fel...).

Det fungerade det också. Utväxlingen på fyran var högre än den var på femman med manuell. Det gjorde den något bränslesnålare än manuell på långkörning. Det tog den igen med råge vid blandad körning. Den automaten var inte bränslesnål vid stadskörning.

Med momentomvandlare kan det fungera rätt bra med fyra växlar ur ett bekvämlighetsperspektiv. Däremot blir en sådan lösning sällan bränslesnål.

Vi skaffade en manuell V40 CC -17 för några år sedan som övningskörnignsbil. Vi behövde två bilar, och då kunde en vara manuell.

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]

Jag håller med vad du skriver Xanthopteryx.

Det låter som ett rätt kul projekt att […]

EGR kylare 2,0 D

Programmerar bort skiten. Blir billigare och du sl[…]