Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1573471
Någon här som vet eller har idéer?

Jag har en fundering på att byta fjädern till övertrycks ventilen samt göra så det går att koppla på 12v till pumpen på haldex gen 5 kopplingen.
Detta ska då vara för när man behöver max låsning till bakhjulen som tex dra loss släp som satt sig lite, offroading eller andra tillfällen där man vill ha med drivningen direkt, inte vid normal körning. (min bil iaf spinner på framhjulen utan att snurra bakhjulen när jag skulle dra loss husvagnen, Normalt eller ej?)

Vad händer om man ger ström separat till pumpen? Varningslampor eller annat?
Någon som vet om pumpen bara styrs ned plus eller man även behöver koppla minus extra?
Behöver man enkelrikta strömmen så den inte går bak till och skadar boxen till haldexen?
#1573551
Om framhjulen spinner är där väl något fel. Så fort något hjul spinner ska det bromsas.... Annars fungerar det inte någonstans. Fördelen med 4-hjuls drift är ju att det du beskriver inte ska kunna hända. Finns en del bilar som har konstant 4-hjulsdrift, men Volvo tillhör inte den gruppen.
#1573554
VolvoB20 skrev:Finns mjukvara som låser haldexen hårt.......
Du har ju provat olika mjukvaror samt haft spinnande framhjul vid släpdragning, hur fungerar din haldex med de programmet som är nu? Drar den med alla fyra hjulen?

Det finns kitt att köpa till tex Audi som gör det jag skrev som jag tror används till dragracing.
#1573555
lennarte skrev:Om framhjulen spinner är där väl något fel. Så fort något hjul spinner ska det bromsas.... Annars fungerar det inte någonstans. Fördelen med 4-hjuls drift är ju att det du beskriver inte ska kunna hända. Finns en del bilar som har konstant 4-hjulsdrift, men Volvo tillhör inte den gruppen.


Ja de vill man tro. Antigen har jag en gammal mjukvara till min haldex eller så har de flesta som har haldex 5 inte använt bilarna på samma sätt.
#1573561
HakanF skrev:Ja de vill man tro. Antigen har jag en gammal mjukvara till min haldex eller så har de flesta som har haldex 5 inte använt bilarna på samma sätt.
Fördelen med Volvos (och många andras) system är ju att det inte ska vara inkopplat vid "normal" körning. Men det ska kopplas in när framhjulen slirar. Har inte överdriven erfarenhet av just Volvos system, men flera i bekantskapskretsen har fått byta fördelningslådan (eller vad det heter hos Volvo). En bekant har större ersarenhet av 4-hjuls drift, han är skogsägare och kör mycket på dåliga vägar med last (släp med ved). Har aldrig haft problem att komma fram, eller med 4-hjulsdriften. Är inne på sin 3-dje Dacia Duster utan några problem. Hade tidigare e Landrover Defender, den kom också fram. Men krånglade på andra sätt (motorn) vet inte hur många gånger han fick bytt toppackning innan han tröttnade på den...... .
Själv har vi (frugan) köpt en Subaru XV med konstant 4-hjuls drift, och den har funkar bra.
När det var snöstorm och frugan körde förbi alla som fastnat i drivorna på väg till jobbet...
#1573577
Volvos fyrkraffs-system hindrar sällan framhjulen från att spinna, det enda det gör är att bakhjulen kan putta på bilen lite så man kommer lite frammåt. För att stoppa sliret så är det andra system som går in, såsom anti-spinn osv. Framhjulsspinn är ett krav för att 4-kraffset öht. ska kopplas in. Exakt hur mycket spinn som krävs, och hur länge, varierar såklart draskiskt bland generationerna. Gamla visco t ex behöver man i princip ha konstant slir på framhjulen på för att bakhjulen ska göra ett skit. Haldex, i alla dess generationer, är inte fullt så kinkiga.

Vinkelväxeln, eller mer precist hylsan som kopplar samman vinkelväxeln med lådan, är en återkommande svag punkt på volvo's system. Från dem första versionen av 850AWD till åtminstonde ~2010 modeller. Vill minnas att det var först 2008 dom kom ut med en starkare version av hylsan, som visserligen håller bättre men är fortfarande lite väl svag. Själva vinkelväxeln blir det sällan fel på(men det händer, så klart), det är lite därför hylsan är så svag - den är tänkt att vara den första komponenten som går sönder, och på så vis rädda dom betydligt dyrare delarna såsom vinkelväxeln. .... Sen att arbetskostnaden för att byta nämnd hylsa är astronomisk är en annan 5a....
#1573592
HakanF skrev: tis 19 mar 2024, 11:01
VolvoB20 skrev:Finns mjukvara som låser haldexen hårt.......
Du har ju provat olika mjukvaror samt haft spinnande framhjul vid släpdragning, hur fungerar din haldex med de programmet som är nu? Drar den med alla fyra hjulen?

Det finns kitt att köpa till tex Audi som gör det jag skrev som jag tror används till dragracing.
Första versionen var helkass och framhjulen kunder gräva ned sig totalt innan bakhjulen kopplades in.

Version 2 av mjukvaran var tvärs om. Låste stenhårt så drivet var grymt men det gick ju knappt att svänga.

Senaste versionen är en vettig kompromiss, tycker den driver riktigt bra och jag drar 2-tons släp i hala isiga och snöiga backar och på leriga åkrar. Och ja alla fyra hjulen spinner samtidggt mer eller mindre direkt på halt underlag.

Nya haldex har ju mycket långsammare men billigare hårdvara än tidigare versioner. Det har man kompenserar med att mjukvaran drar åt aggressivare så drivet är helt ok

Däremot verkar den ju slita en del då jag är inne på 3:e pumpmotorn och bytt vinkelväxeln till en som är förstärkt till minst 400 hk

Jag skulle igentligen vilja ha motsatsen till det du frågar om, nämligen att man skulle kunna slå av haldex när det inte är halt
#1573595
Gen 4 var höjdpunkten av grym teknik, Gen4 pumpar upp en tryckbehållare och när drivning behövs öppnas en ventil ungefär som man trycker av ett luftgevär PANG och man har full drivning på alla 4 på millisekunder. Tyvärr blev det för dyrt och exklusivt.

På 5an har man sparat bort allt detta och istället startar man pumpen när det slurar och det tar ju ett tag att få upp trycket, Det kompenserar man med att köra pumpen lite i förväg när man tror det kan bli halt, fungerar visst... men sliter ju så klart i onödan då i 99.99% av fallen behövs det ju inte

Då blev luftfiltret bytt och det gamla tv&au[…]

Nåt speciellt du undrar om? Har lagt in den […]

Service Renault Scenic 2003

Den står på bockar nu, alla hjulen rul[…]

Köpråd V60 etanol

Ja en V70FT hade kanske gått till TS med ja,[…]