Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1573627
VolvoB20 skrev: Senaste versionen är en vettig kompromiss, tycker den driver riktigt bra och jag drar 2-tons släp i hala isiga och snöiga backar och på leriga åkrar. Och ja alla fyra hjulen spinner samtidggt mer eller mindre direkt på halt underlag.
Det verkar som jag har den gamla mjukvaran. Man blir lite förbannad på bilen när bara framhjulen spinner när man väl behöver bakhjulen också.
Fast om man har kvar denna mjukvaran och gör som jag skrev i första inlägget då får man ju en bil som har väldigt lös drivning bak för det mesta men när man verkligen behöver drivning på alla fyra hjulen så kan man välja det själv korta stunder.
#1573628
lennarte skrev:Intressant hur olika det fungerar, på samma bilar av olika (års)modeller. Men "rent generellt" är det inte många 4-hjulsdrivna bilar idag som är "riktigt" 4-hjulsdrivna.
Nä så är det man har ju kört Volvos C303 (Försvarets 11 bil) så man vet hur det funkar, sedan har jag en Range Rover klassik 2 dörrars.
#1573636
På 90-talet hade bilar riktig fyrhjulsdrift. Min Peugeot T16 är en i högen. Det är helt annan framdrift i den än nått från idag.

Tyvärr som sades tidigare så har utvecklingen gått baklänges. Bästa versionen av AWD är haldex 4 som sitter på V/XC70 2008-2011 har jag för mig.
#1573651
rosefors skrev: ons 20 mar 2024, 03:29 På 90-talet hade bilar riktig fyrhjulsdrift. Min Peugeot T16 är en i högen. Det är helt annan framdrift i den än nått från idag.

Tyvärr som sades tidigare så har utvecklingen gått baklänges. Bästa versionen av AWD är haldex 4 som sitter på V/XC70 2008-2011 har jag för mig.
Japp, Haldex 4 är överlägset bäst. Med den är bilen framhjulsdriven hela tiden vilket spar bränsle, minskar slitage och gör bilen trevlig att köra. Men vid hjulspinn är den riktigt sjuk snabb att koppla in bakhjulen på bara millisekunder så man hinner inte märka det som förare och framhjulen har inte en chans att gräva ned sig. Framhjulen hinner inte ens rotera ett halv varv innan bakhjulen är inkopplade. Märks tydligt när man tex kör genom en moddsträng på motorvägen, den kopplas in så snabbt att man inte hinner märka det. Tyvärr blev det för dyrt och billigare Gen 5 togs fram.
#1573669
Jag hade Haldex generation 4 på min förra XC70 och har nu generation 5 på nuvarande XC90.

Med den användning jag har märker jag ingen skillnad. Bägge fungerar bra. Det finns andra tester som ger samma resultat, t.ex. https://teknikensvarld.expressen.se/web ... -4-118282/

Det finns säkert de som ställer högre krav och märker skillnad. Jag kan inte säga att jag märkte någon större skillnad mot kontinuerlig fyrhjulsdrift med torsen-diff som jag hade på en Audi A6 Allroad. Kontinuerlig fyrhjulsdrift med diff påstår många är betydligt bättre. Det är inte något jag märkte.

Ovanstående säger nog en del om min bilanvändning. Jag vill gärna ha fyrhjulsdrift för framkomlighetens skull. Men det är sällan jag ligger på gränsen att ta mig fram, vilket gör att mindre skillnader mellan olika system för fyrhjulsdrift är inte är något som jag noterar.
#1573735
Malmstroem skrev: ons 20 mar 2024, 12:07 Jag hade Haldex generation 4 på min förra XC70 och har nu generation 5 på nuvarande XC90.

Med den användning jag har märker jag ingen skillnad. Bägge fungerar bra. Det finns andra tester som ger samma resultat, t.ex. https://teknikensvarld.expressen.se/web ... -4-118282/
Testerna är ju mer eller mindre värdelösa då de kör 5 minuter....

Japp, båda presterar bra, helt kart, men på helt olika sätt. Gen 4 kan ju vara urkopplad hela sommaren och inte aktiveras förrens man hamnar på höstens första isfläck, då kopplas den in på millisekunder.

Gen 5 ligger och drar lite hela tiden, hela sommaren , för att snabbt kunna aktiveras ifall den där isfläcken nu skulle råka dyka upp..

Föraren mäsrker ingen skillnad, men det skapar ju ett helt annat slitage jämfört med att den bara kopplas in när den faktiskt behövs eftersom både Gen 4 och Gen 5 saknar mellandiff och skillnaden i rotation måste slira bort i lamellpaketet..

Det är lite som att man satt dit billiga långsamma bromsar och för att kompensera låter man bilen bromsa lite svagt hela tiden för att snabbt kunna aktivera den.

Om man själv vill kolla detta kan man ju koppla upp bilen så man ser hur mycket Gen 5 dras åt. Tex på en varm solig sommardag på en parkering med torr asfalt när man ska parkera bilen utanför stormarknaden. Just in case
Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]

På min hade ena kabeln till främre giva[…]

Jag tror nog inte man skall stirra sig blind fr&[…]

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]