Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Funk
#1572703
Lövet skrev:
rosefors skrev:Borde ju va ganska självklart då kapitalkostnaden reflekteras av säkerheten på lånet. Eller vad har du för bolån egentligen?
Sedan amorteringskravet infördes så är det inte särskilt vanligt att man ökar bolånet. Det var inte den lilla räntefördelen som var poängen utan att man skulle slippa amortera och sedan med tiden så "äts bilen upp" av värdeökningen på huset. Så ser det inte ut numera.
Förutom det Lövet nämner om att 80-talets lånefilosofi med ökade belåningar på fastigheter inte gäller eller är riskfri längre, så är det inte är helt ovanligt med väldigt bra villkor från säljbolagen. Det är inte ovanligt med mycket bra ränta, fri service eller andra fördelar om man använder finansiering via handlaren.
Så för att referera till min lånesituation så har jag det bra, bundna lån på en bråkdel av vad ett nytt skulle kosta, och med en belåningsgrad på under 20%. Trots det så togs den lilla finansiering vi har på en bil hos handlaren då räntan blir en dryg fjärdel av ett nytt lån på huset...och med i stort sett gratis service i två år samt erbjuden rabatt på försäkringen (vilket vi inte nyttjade) villkorat till ett paketerbjudande där finansieringen ingick.

Skulle man vara i den situationen att man trots allt vill ta större huslån, och det ryms inom ramen för pantbrev etc. så bör man ju också tillämpa principen att man betalat av bilens del av huslånet då det är dags för nästa bil. Och som en del lärt sig det senaste, husmarknaden är inte helt säker den heller.

/Thomas
av algen87
#1572709
Tack för alla svar jag fått och det jag tar till mig är
* Att det är klokt att köpa av MRF-ansluten handlare
* Att däck och service är något att förhandla om snarare än pruta
* Bilhandlarens finansieringslösning antagligen inte slår ett utökat bolån. Det här är egentligen den minsta frågan då jag såklart bara kan jämföra villkor när jag kommit så långt (om lån blir aktuellt)

Jag får helt enkelt kika på några bilar och vara noga med att bilens skick motsvarar priset.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1572727
Prutmån är också lite kopplat till om man har inbytesbil eller ej. Min känsla är att många handlare vill erbjuda ett högt inbytespris för att sedan hålla uppe priset på bilen de säljer. Då lockar de köparen till sig. Så har man inte ett inbyte så kan det finnas lite mer prutmån på bilen.
Användarvisningsbild
av bem
#1572741
algen87 skrev: sön 10 mar 2024, 10:10 Tack för alla svar jag fått och det jag tar till mig är
* Att det är klokt att köpa av MRF-ansluten handlare
* Att däck och service är något att förhandla om snarare än pruta
* Bilhandlarens finansieringslösning antagligen inte slår ett utökat bolån. Det här är egentligen den minsta frågan då jag såklart bara kan jämföra villkor när jag kommit så långt (om lån blir aktuellt)

Jag får helt enkelt kika på några bilar och vara noga med att bilens skick motsvarar priset.
Finns även möjlighet med sprillans ny bil om man vill abonnera på, hyra (leasa), med en viss månadskostnad, en Volvo med 3 eller 36 mån uppsägningstid, Care by Volvo. Dock finns ingen möjlighet med ny V60 (Recharge) eller V90 (Recharge) längre med Care by Volvo. Har varit så rätt länge nu. Månadskostnaden kan variera vid leasing om räntan beror av Stibor (Stockholm Interbank Offered Rate) referensränta, borde stå i villkoren för Care by Volvo i så fall. Med Volvo Privatleasing varierar månadskostnaden i alla fall med Stibor referensräntan.
Återkom gärna här i tråden om det sen blir en beg. Volvo och vilken.
av Lövet
#1572762
algen87 skrev:Tror inte det blir en leasing då månadskostnaden verkar rätt hög (jmf med en bättre begagnad).
Snabbsvar
Inte säkert alltid, beror lite på vilka bilar man jämför. Det kan vara rätt bra erbjudanden på leasing. Det viktiga när du tittar på begagnad bil är att du tar med ALLT när du jämför. Värdeminskning, kapitalkostnad, service, försäkring, reparationer - allt måste med för att det ska vara jämförbart.
Användarvisningsbild
av Derank
#1572774
värdeminskningen kan du inte räkna på, varför tar du upp det varje gång? du har ingen aning om vad du får för din bil nästa gång du säljer byter, det har vi ju sett här i forumet genom åren gång på gång på gång.

Köp den bilen man har råd med och se pengarna som borta och ta det som en månadskostnad, det gör de flesta här i världen.
av Lövet
#1572777
Derank skrev:värdeminskningen kan du inte räkna på, varför tar du upp det varje gång? du har ingen aning om vad du får för din bil nästa gång du säljer byter, det har vi ju sett här i forumet genom åren gång på gång på gång.

Köp den bilen man har råd med och se pengarna som borta och ta det som en månadskostnad, det gör de flesta här i världen.
Jo det är precis så man ska räkna. Innan man har sålt bilen får man uppskatta värdeminskningen, facit får man när man säljer.
Användarvisningsbild
av bem
#1572779
Förr gick det ”köpa” ny bil kontant, man behövde inte vara miljonär. Jag köpte nya bilar på så sätt ända fram till och med min V70 MY14. Vid nästa bilbyte, eftersom jag fortfarande ville åka Volvo motsvarande storlek och kombi blev det en V90 MY22. Men det var nu omöjligt för mig köpa en kontant med tanke på priset. Många nya Volvo landar utan vidare på 700 tkr och upp numera. Få kan och är villiga köpa en bil kontant när prislappen ligger på den nivån. Men det finns många fina beg. Volvo inom räckhåll för kontant köp.
Jag har leasing på min bil men det känns allmänt olustigt att åka med en bil jag inte äger. Månadskostnaden är snudd på 2 tkr högre nu än när avtalet tecknades. Inte ett pip från säljaren att månadskostnaden varierar med Stibor räntan. Står dock i villkoren så där får man skylla sig själv om man inte läst eller fattat vad det innebär. Aldrig mer leasing. Detta blir en och enda gången. Dessutom var det ett otroligt trassel med lång leveranstid och inbytet av bilen, vinterhjul som säljaren lovade skulle följa med nya bilen fick jag betala för (med några tusen rabatt), fick jag väl skylla mig själv för jag bad inte säljaren skriva in det i avtalet. Men jag vill gärna lita på muntliga överenskommelser också men det visade sig inte fungera i detta fallet. Nåväl, jag åker hellre i en äldre bil jag äger än en ny som finansbolag äger som man betalar dyr månadskostnad på och när hyrtiden gått ut har du ingen bil. Då måste man antingen beställt en ny i god tid eller ev. välja en som kan finnas för omedelbar leverans. Nu vet jag att leasingbil är inget för mig. Mitt hittills sämsta bilinnehav nånsin. Min V90 är jag inte nöjd med alls heller. Har kört Volvo i 44 år så det är det jag har som jämförelse. Kör så lite bil numera så egentligen kan jag fundera om jag behöver bil längre. Annat förr, då blev det rätt många mil per år. Lycka till med din ev. Volvo och jag hoppas du får många trevliga mil med bilen.
av Malmstroem
#1572790
Jag gör som "Lövet" förespråkar när jag väljer bil. Jag tittar på alla kostnaderna som bilen kommer att. Skatt, försäkring, drivmedel, underhåll -- och framför allt värdeminskning. På en nyare bil kommer värdeminskningen vara största posten. Det är först när bilen är såld som man vet exakt vad värdeminskningen har varit. Det brukar dock vara möjligt att gissa tillräckligt bra redan innan bilen köps. Jag tenderar också att räkna med en högre värdeminskning än vad jag kommer att få. Då kan jag vid nästa bilbyte bli positivt överraskad.

För mig är månadskostnaden bland det viktigaste när det gäller att välja bil. Det är inte så att den är fast från början. Jag kan mycket väl anpassa min budget för att få in en bil jag vill ha. Men vad bilen kostar är i alla fall för mig rätt viktigt.

Sedan när bilen är köpt beter jag mig som "Derank". Jag betalar av eventuellt lån så snabbt som möjligt och behåller bilen fram tills jag vill ha en ny. Den nya bilen tenderar att vara dyrare...

Jag har inga starka preferenser för hur bilen ska finansieras. Ser det ut att bli billigast att äga bilen så köper jag den. Blir det billigare med privatleasing kan jag tänka mig det. De flesta nya bilarna jag haft de senaste åren har varit förmånsbilar. Eftersom det varit för mig det billigaste sättet att ha just den bilen. Förmånsbil är också en form av leasing...
Ottocast till Volvo

Hej. Har sett en del reklam för Ottocast till[…]

Överhettad passat b5

Ett tillägg: Det är "superviktigt&[…]

EGR kylare 2,0 D

Vill bara tillägga att priset du nämner […]

Då vart oljbyte utförd. Sil på h[…]