Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av rosefors
#1572646
Lövet skrev: lör 09 mar 2024, 11:33
rosefors skrev:Borde ju va ganska självklart då kapitalkostnaden reflekteras av säkerheten på lånet. Eller vad har du för bolån egentligen?
Sedan amorteringskravet infördes så är det inte särskilt vanligt att man ökar bolånet. Det var inte den lilla räntefördelen som var poängen utan att man skulle slippa amortera och sedan med tiden så "äts bilen upp" av värdeökningen på huset. Så ser det inte ut numera.
Beror ju på vilken belåninggrad man har. Generellt tas belåningsgraden ner av att fastighetsvärdet uppindexeras, vilket är varför typ alla Stockholmare som ska konsumera segelbåtar, jetskis, husbilar och gud vet vad tar det på bolånet. Det är inte utan anledning man säger att svensk konsumtion finansieras genom värdeökningen på bostadssektorn. Svensk konsumtion har alltid finansierats av att belåna upp huset genom att begära en omvärdering av kåken.

Skulle vilja se det billån med 1.2% räntesats som bolåneräntan låg på strax innan coronan.
av Lövet
#1572662
Det är främst en en myt att bankerna tillåter konsumtion i bolånet. Det stämmer helt enkelt inte https://via.tt.se/pressmeddelande/33036 ... Id=3236046
Användarvisningsbild
av Cotag
#1572671
rosefors skrev:Skulle vilja se det billån med 1.2% räntesats som bolåneräntan låg på strax innan coronan.
Varför inte jämföra dagens boräntor med dagens bilräntor istället för någon räntesats före en pandemi?
av rosefors
#1572683
Cotag skrev: lör 09 mar 2024, 20:56
rosefors skrev:Skulle vilja se det billån med 1.2% räntesats som bolåneräntan låg på strax innan coronan.
Varför inte jämföra dagens boräntor med dagens bilräntor istället för någon räntesats före en pandemi?
Billån Swedbank = 9% effektiv ränta.

Bolån SBAB 70% belåningsgrad = 5%

Historiskt är det räntesatser som inte kommer hålla, men skillnaden har väl alltid varit ungefär dom där 4%en. 12000 om året på 300k. Roligare kan man ha för dom pengarna.
av Lövet
#1572690
rosefors skrev: lör 09 mar 2024, 21:28
Lövet skrev: lör 09 mar 2024, 18:30 Det är främst en en myt att bankerna tillåter konsumtion i bolånet. Det stämmer helt enkelt inte https://via.tt.se/pressmeddelande/33036 ... Id=3236046
Ändå är det så alla gör.
Nej ”alla” gör inte så. Det är en myt.
På privatsidan ligger bilmärkenas egna finansieringar mellan 50-75%. Det sjunker sedan med bilarnas ålder. Ju äldre bil desto fler typer av finansieringar dyker upp.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1572691
Tiderna ändras, jag är stenålder. Jobbade ihop mina egna pengar. Köpte första egna bilen beg kontant för 5000 kr utan lån. Den tog mig överallt till skola, jobb och utomlands-semester i 5 år. .... oj.. 400,000 för första bilen på lånade pengar. Ja det är andra tider.
av rosefors
#1572692
Lövet skrev: lör 09 mar 2024, 21:59
rosefors skrev: lör 09 mar 2024, 21:28
Lövet skrev: lör 09 mar 2024, 18:30 Det är främst en en myt att bankerna tillåter konsumtion i bolånet. Det stämmer helt enkelt inte https://via.tt.se/pressmeddelande/33036 ... Id=3236046
Ändå är det så alla gör.
Nej ”alla” gör inte så. Det är en myt.
På privatsidan ligger bilmärkenas egna finansieringar mellan 50-75%. Det sjunker sedan med bilarnas ålder. Ju äldre bil desto fler typer av finansieringar dyker upp.
Du äger ju inte verkligheten. Varenda en jag känner med ett huslån som inte är toppad gör så. Ingen är dum nog att slänga bort tio-tusentals kronor om året i onödan.

Att fler finansieringar dyker upp när bilens ålder ökar beror på att det finns ingen säkerhet i en bil när den passerat 10 år. Då flockar sig kreditgivarna som gamar med helt andra räntesatser än ett bolån runt konsumenter som inte har ett bolån dom kan öka på.
av rosefors
#1572693
Kan tillägga att jag delar min erfarenhet från tjänstemannasidan och näringslivet. Finns inte en människa som jobbar som VD, chef eller annan ledarposition med löner norr om 600 som skulle få för sig att ta ett billån om dom sitter på en fastighet. Dom är smartare än så.
av Lövet
#1572697
rosefors skrev:Du äger ju inte verkligheten. Varenda en jag känner med ett huslån som inte är toppad gör så. Ingen är dum nog att slänga bort tio-tusentals kronor om året i onödan.
Nej men jag kan se hur det faktiskt ser ut genom att öppna jobbdatorn. Just därför jag skriver att det inte stämmer att bolån till bilen är vanligt eftersom det inte är det längre.

Försök nummer 1 avklarat. Gick inte som […]

Volvo 960 dricker mycket

Hej, jag har volvo 960 2.5L automat. Den dricker d[…]

Hej, har en Volvo s40 2. Varvtalet ligger kvar (st[…]

Överhettad passat b5

Dom flesta motorer har ju en normal drifttemp pend[…]