Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av algen87
#1572574
Har börjat kolla på en lämplig familjebil och det lutar åt en V60/V90 i 300-400kkr klassen. Då det är mitt första bilköp kommer jag handla av en bilfirma. Vad bör jag tänka på här?

* Ev rabatter eller tillbehör som kan ingå?
* Ungefär vilken ränta bör man kunna få? Eller är det bättre att toppa upp bolånet?
* Garantier och försäkringar. Vad brukar ingå.
* Någon utrustning ni tycker att jag absolut inte får missa?

Alla tips är uppskattade.
av Lövet
#1572575
En bil i den prisklassen ska vara felfri så var kräsen. Titta igenom bilen noga. Backa ur och välj en annan bil om det inte känns bra.
Att pruta är mycket ett förlegat beteende, framförallt hos stora märkeshandlare. Enstaka tusenlappar handlar det om där eller kanske förhandla med sig lite vinterdäck eller en service.
Garanti är alltid frivilligt att ge medans reklamationsrätten är tvingande. Dock ska man vara medveten om att reklamationsrätt enbart täcker ursprungliga fel, inte om bilen går sönder efter köpet. Här finns jättemånga som har helt fel uppfattning och slänger ur sig saker som "allt som går sönder inom två år ska täckas" vilket inte alls stämmer med verkligheten.
Användarvisningsbild
av bem
#1572594
Tror inte att pruta är förlegat. Kanske hos de stora "drakarna" men det finns ju många mindre handlare. Vi pratar ju om en begagnad bil, inte ny. Bra ha i åtanke att Volvo V90 och V60 kommer fasas ut så småningom. De tillverkas inte längre för den svenska marknaden i diesel- och bensinutförande, bara i laddhybridutförande.
Dock sa Volvo Cars vice VD nyligen:
"modellerna med antingen mildhybrid- eller laddhybridteknik och som bygger på första generationen av SPA-plattformen ska fortsätta uppdateras för att leva vidare till andra halvan av decenniet."
Tror det är bäst skippa laddhybrid och satsa pengarna på en bensinare som gått så få mil som möjligt istället. Jag kör visserligen Volvo laddhybrid själv (V90 MY22) men bara en handfull månader till. Tycker väl inte V90 är nåt speciellt men ganska skön åka i och hyfsade lastutrymmen (dock mindre än den V70 MY14 jag hade innan). Åk till nån Volvohandlare med större utbud av V60 och V90 du kan få provköra. Inte säkert du gillar bilarna, kanske V60 är för liten. Mycket beror vad du tänker ha med dig i bilen. Och hur stor du är. Se upp med sittdynan på standardstolarna, den är väldigt kort. Har man långa lårben kan det vara klokt välja en Volvo som har dynförlängning (Comfort stolar). Det är lite av en snårskog vad utrustningsnivåerna heter genom åren, Volvo byter namn på dem titt som tätt. Finns PDF kataloger på vissa årsmodeller man kan ladda hem och bekanta sig med vissa utrustningsnivåer vissa årgångar. Ha i åtanke att V90 är ganska stor och tung, så kanske klokt undvika svagaste motorn skulle jag säga. V90 är inte alls så tyst i kupén som man skulle önska, speciellt på grov asfalt, för att inte tala om körning på grusväg där ljudnivån är allt annat än tyst, mycket ljud från hjulhusen. Många säger V90 är en s.k. premiumbil men jag vet inte det jag. Tycker inte den är på nån avgörande punkt bättre än den V70 MY14 jag hade tidigare. Visst, snyggare linjer, mer säkerhetssystem, massvis med elektronik (laddhybrid) men den är "klumpig" vid parkering och så. V60 lär ju vara roligare köra och smidigare i lite trängre situationer. Dock tror jag de flesta skulle bli rätt nöjda med en V60 eller V90 i det prisspann du indikerat. Blir ju rätt så nya bilar. Jag har en T6 i min V90 laddhybrid, den är inte direkt snål på bensindropparna men håller man hastighetsgränserna som i mina krokar är 80 km/h i en radie ca 6 mil från där jag bor är det ingen fara. En V90 T6 Recharge med både elmotor och bensinmotor är en riktig raket, mycket bra acceleration. Nåväl, när man som jag kört en V90 i 30 mån vid det här laget har jag upplevt både bilens positiva sidor och negativa. Bland det mest negativa är att min bil har Google infotainment, tyvärr. Detta ger jag inte mycket för. När man gjort den resan från rena beta infotainment när jag hämta ut min bil fram till idag kan inte kritiken bli annat än bitande hård. Numera är det väl hyfsat men jag har aldrig i mina tidigare Volvo (många nya, som jag kört ganska länge med) haft nåt strul med "mjukvara". Senare har det framkommit att Volvo inte haft nåt testcenter för testning av mjukvara, det har de alldeles nyligen skapat. Så kanske blir bättre i framtiden, förhoppningsvis.
Skulle jag köpa en V90 igen? Tveksamt. En äldre V90 med Sensus infotainment kanske, men knappast med Google infotainment. Hade Volvo skött sin mjukvaruutveckling bättre hade jag säkert tyckt annorlunda men nu är det egen erfarenhet jag baserar mitt omdöme på. Lycka till med ev. V60 eller V90.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1572597
Hade köpt av en MRF ansluten över 300 000kr, haft tillräckligt att driva med de som inte behöver följa ARN:s råd som är och inte är anslutna men de som är måste följa deras beslut och brukar så göra rätt snabbt efter lite påtryckningar. Garantier mm kan man kanske hitta en Select bil men samtliga får ju följa KKL, konsumentköplagen som inte ovanligt är mer skyddande för dig är vissa garantier. Får du fel så skicka en notis om detta omgående till säljaren och skaffa dig koll på dina skyldigheter samt deras åtagande under tiden.

Kolla V90 CC med, om de håller värdet hälften av "gamla" XC70 så får du ett mindre värdetapp och enligt mig en trevligare bil. Nya V60 är kul men man sitter ju som en gokart på marken i den. Fast det vill ju många i och för sig men med alla fartgupp och gropar mm så inget för mig :) V90 är väl rätt låg med men V90CC förefaller rätt trevlig.

Hade hellre valt en sensus än google bil i alla fall

Rabatter hade jag inte räknat med, men sommar och vinterdäck hade jag krävt, kanske lagt till serviceavtal om det lönar sig

För mig så kommer jag leta Inskription men kanske R- design när jag byter bort nuvarande XC60 2014. Ser ingen mening med att ens titta på en momentum då prisskillnaden förefaller densamma mer eller mindre vid inköp som försäljning

Taklucka hade jag inte letat efter aktivt, inte heller awd men har heller inte behövt det men däremot skinnklädsel är för mig ett måste som lägsta standard

Försäkring g kör vi Volvia, har allt inklusive maskinskada till 20 000 mil samt 10 år där, ingen annan som slå det vad jag vet
av rosefors
#1572613
Kommer aldrig någonsin teckna en Volviaförsäkring på någon av mina bilar. Inte en chans. Inte efter att ha genomlevt det jag gjort.

Har man möjlighet är det bättre att öka på bolånet än att ta billån. Det är så alla gör som har ett bolån.
Användarvisningsbild
av Funk
#1572615
rosefors skrev:Har man möjlighet är det bättre att öka på bolånet än att ta billån. Det är så alla gör som har ett bolån.
Öh, nej...inte generellt.
Men förklara gärna varför det enligt dig skulle vara bättre..

/Thomas
Användarvisningsbild
av bem
#1572622
rosefors skrev: lör 09 mar 2024, 07:11 Kommer aldrig någonsin teckna en Volviaförsäkring på någon av mina bilar. Inte en chans. Inte efter att ha genomlevt det jag gjort.

Har man möjlighet är det bättre att öka på bolånet än att ta billån. Det är så alla gör som har ett bolån.
Jag har haft Volvia i 44 år, aldrig varit några problem, men så har jag sällan behövt nyttja försäkringen, mest glasskada och en påkörning bakifrån av en som sen smet. Kan tänka mig man kan hamna i situationer man själv anser försäkringen skall täcka en viss skada men försäkringsbolaget anser annat. M.m. Sånt kan ju bli mindre kul. Nåväl, hoppas du fick tag på ett försäkringsbolag som känns bättre än Volvia. Jag stannar väl med Volvia så länge jag kör Volvo då jag har bra erfarenhet av detta försäkringsbolag hittills.
av rosefors
#1572624
bem skrev: lör 09 mar 2024, 10:10
rosefors skrev: lör 09 mar 2024, 07:11 Kommer aldrig någonsin teckna en Volviaförsäkring på någon av mina bilar. Inte en chans. Inte efter att ha genomlevt det jag gjort.

Har man möjlighet är det bättre att öka på bolånet än att ta billån. Det är så alla gör som har ett bolån.
Jag har haft Volvia i 44 år, aldrig varit några problem, men så har jag sällan behövt nyttja försäkringen, mest glasskada och en påkörning bakifrån av en som sen smet. Kan tänka mig man kan hamna i situationer man själv anser försäkringen skall täcka en viss skada men försäkringsbolaget anser annat. M.m. Sånt kan ju bli mindre kul. Nåväl, hoppas du fick tag på ett försäkringsbolag som känns bättre än Volvia. Jag stannar väl med Volvia så länge jag kör Volvo då jag har bra erfarenhet av detta försäkringsbolag hittills.
Vilket bolag som helst är bättre än Volvia, inklusive Folksam. Det säger inte lite det. Gör jobb utan att åtgärda skadorna som de själva godkänt att åtgärda genom diverse hittepåursäkter och skyller EFTERÅT på att det är gamla skador, lämnar kunden att få åtgärda skadan själv men har ändå tagit betalt självrisken pga såkallat "utfört felsökningsjobb", och därtill använder gamla uttjänta begagnade delad som är trasiga. För att inte tala om att deras skadereglerare talar till en som att man är helt bakom flötet.

Fick besöka verkstan säkert 10 ggr för skitgrejer. Aldrig varit så frustrerad och förbannad i hela mitt liv.
av rosefors
#1572625
Funk skrev: lör 09 mar 2024, 08:04
rosefors skrev:Har man möjlighet är det bättre att öka på bolånet än att ta billån. Det är så alla gör som har ett bolån.
Öh, nej...inte generellt.
Men förklara gärna varför det enligt dig skulle vara bättre..

/Thomas
Borde ju va ganska självklart då kapitalkostnaden reflekteras av säkerheten på lånet. Eller vad har du för bolån egentligen?
av Lövet
#1572630
rosefors skrev:Borde ju va ganska självklart då kapitalkostnaden reflekteras av säkerheten på lånet. Eller vad har du för bolån egentligen?
Sedan amorteringskravet infördes så är det inte särskilt vanligt att man ökar bolånet. Det var inte den lilla räntefördelen som var poängen utan att man skulle slippa amortera och sedan med tiden så "äts bilen upp" av värdeökningen på huset. Så ser det inte ut numera.
Service Renault Scenic 2003

Har nu "fått hem" bilen. Ser rikti[…]

Nytt avgasrör B234F

Var på Biltema och lämnade tillbaka all[…]

Överhettad passat b5

Du säger att du "kollade kylarvattnet&qu[…]

@lennarte , @Perra83 , Att det gör s&ari[…]