Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1572797
Derank skrev: sön 10 mar 2024, 21:24 värdeminskningen kan du inte räkna på, varför tar du upp det varje gång? du har ingen aning om vad du får för din bil nästa gång du säljer byter, det har vi ju sett här i forumet genom åren gång på gång på gång.

Köp den bilen man har råd med och se pengarna som borta och ta det som en månadskostnad, det gör de flesta här i världen.
Skulle ju bli betydligt stabilare ekonomi i samhället om alla lät bli att ta lån och köpte allt kontant med pengar man jobbat in och sparat ihop för tex bil/villa/lägenhet etc. Då skulle vi ju sluta vara räntekänsliga. Nu låter vi ju banken äga allt och betalar bara kapitalkostnaden viken kan hoppa upp och ned. Problemet är väl att folk vill ha fina saker man inte har egna pengar nog att köpa.
av algen87
#1573569
Har kollat på några modeller nu och det lutar åt en V90. Gärna R-design eller Cross Country då jag vill åt AWD. Har hört att det ska vara stor skillnad på infotainment före/efter 2022. Någon som har erfarenhet av det och kan belysa det?
Användarvisningsbild
av bem
#1573572
algen87 skrev: tis 19 mar 2024, 13:15 Har kollat på några modeller nu och det lutar åt en V90. Gärna R-design eller Cross Country då jag vill åt AWD. Har hört att det ska vara stor skillnad på infotainment före/efter 2022. Någon som har erfarenhet av det och kan belysa det?
Google infotainment kom på många Volvos förbränningsmotordrivna och laddhybrider från och med Modellår 2022 early. Jag har en V90 T6 Recharge MY22 early. Jag beställde visserligen en MY21 late som hade Volvos Senus men på grund av pandemin och leveransförseningar levererade Volvo en MY22 early istället med Google infotainment. Jag gillar inte alls Google infotainment, man andra gör det säkert. Provkör en bil som har det så kan du bilda dig en uppfattning om det. Jag har kört runt med detta infotainmentsystem i 32 månader vid det här laget, men snart slipper jag det för det blir en annan bil i augusti.
av algen87
#1573585
bem skrev:
algen87 skrev: tis 19 mar 2024, 13:15 Har kollat på några modeller nu och det lutar åt en V90. Gärna R-design eller Cross Country då jag vill åt AWD. Har hört att det ska vara stor skillnad på infotainment före/efter 2022. Någon som har erfarenhet av det och kan belysa det?
Google infotainment kom på många Volvos förbränningsmotordrivna och laddhybrider från och med Modellår 2022 early.
Ursäkta min okunskap men innebär det att alla bilar av årsmodell 2022 har det senaste systemet? Föregångaren skulle enligt information jag fått vara trögnavigerat
Användarvisningsbild
av lennarte
#1573604
Har skrivit på annat ställe om 4-wheel drive. Det finns väldigt få bilar idag som riktigt 4-hjuls drivna. Volvo är en av dom som inte är det. Är du i behov av riktig 4-hjuls drift, välj någon som är byggd för det.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1573613
lennarte skrev: tis 19 mar 2024, 19:57 Har skrivit på annat ställe om 4-wheel drive. Det finns väldigt få bilar idag som riktigt 4-hjuls drivna. Volvo är en av dom som inte är det. Är du i behov av riktig 4-hjuls drift, välj någon som är byggd för det.
Vad menar du med behov av riktig fyrhjulsdrift? Jag drar bil, båt och hästsläp på över 2 ton på leriga åkrar, på is och i branta snöiga backar och uppför båtramper med sjögräs utan problem med Volvos AWD. Fungerar mycket bra . Det är inte AWD spm stoppar framfarten utan att man inte vill förstöra bilen eller behöver massor av markfrigång
Men det är klart ska du ut och mudda rejält så behövs grymmare saker än AWD, men hur många gör det?
Bilagor
Screenshot_20240319_204805_Chrome.jpg
Screenshot_20240319_204805_Chrome.jpg (273.1 KiB) Visad 277 gånger
av Lövet
#1573615
lennarte skrev:Har skrivit på annat ställe om 4-wheel drive. Det finns väldigt få bilar idag som riktigt 4-hjuls drivna. Volvo är en av dom som inte är det. Är du i behov av riktig 4-hjuls drift, välj någon som är byggd för det.
Däck skiljer mycket mer än typen av 4wd system. Under en period ägde jag en Subaru Outback och en Volkswagen Passat samtidigt. Outbacken har konstant fyrhjulsdrift, Passaten inkopplingsbar. Vilken kom fram bäst? Jo Passaten. För den hade bättre däck.
av Malmstroem
#1573617
Typ av fyrhjulsdrift blir viktigt när frigångsvinklar, rejäl markfrigång, anpassad fjädring och bra terrängdäck redan finns.

För de flesta, mig inkluderat, duger Volvos variant bra.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1573624
Det jag menade (för egen del) var (när vi skulle köpa ny bil) att det skulle vara ständig 4X4 och inget inkopplingsbart. Och det fanns inte så många som man tror att välja på. Sedan ville vi ha en bil med hög markfri gång, Passaten vi hade innan hade vi nog haft kvar (fungerade väldigt bra) men blev för svår att komma ut och in i. Vi ville ha "högt insteg". Vi är både till åren komna och dom flesta av dagens bilar är på tok för låga. Dottern har en V90 AWD och den är verkligen svår att komma ur och in i. Guddotterns V60 AWD är betydligt bättre. Jag ville egentligen haft en Subaru 😱 Forester, men frugan tyckte den var för hög. Och Outbacken är lika låg som V90. Så det fick bli en Subaru XV, fast den egentligen har för låg drag vikt (1400 kg) för mej . Men jag har ju kvar 745-an, den får ju dra båttrailern (1800 kg)
Användarvisningsbild
av bem
#1573673
algen87 skrev: tis 19 mar 2024, 16:26
bem skrev:
algen87 skrev: tis 19 mar 2024, 13:15 Har kollat på några modeller nu och det lutar åt en V90. Gärna R-design eller Cross Country då jag vill åt AWD. Har hört att det ska vara stor skillnad på infotainment före/efter 2022. Någon som har erfarenhet av det och kan belysa det?
Google infotainment kom på många Volvos förbränningsmotordrivna och laddhybrider från och med Modellår 2022 early.
Ursäkta min okunskap men innebär det att alla bilar av årsmodell 2022 har det senaste systemet? Föregångaren skulle enligt information jag fått vara trögnavigerat
I princip alla Volvo med förbränningsmotor och laddhybrider från och med MY22 early har Google infotainment som är senaste skriket. Före dess var det Sensus infotainment. Tror XC90 hade kvar Sensus i dessa bilar till och med MY22. Volvos rena elbilar har haft Google infotainment från start, där har aldrig Sensus infotainment funnits.

Det är väl plus och minus med alla infotainmentsystem. De Volvobilar jag kört (kortare tid) där det varit Sensus har jag gillat mer än det Google infotainment det är i min nuvarande V90 MY22 early. När min V90 Recharge beställdes hade Volvo Sensus infotainment i V90 men leveransen försenades så det levererades en V90 med Google infotainment istället, tyvärr. Kartfunktionen är nog den starka sidan i Google infotainment men annars vette katten. Usel ergonomi i förardisplayen med viss text så liten text det knappt går läsa en del, det ändrades en gång av Volvo i en mjukvaruuppdatering så allt blev så smått med text. De skulle klämma in mer info i förardisplayen. För att inte tala om vad gäller körlägesväljare i Google infotainmentbilar på laddhybrider. Uruselt att behöva gräva ner sig i menysystemet för att växla körläge, rent av trafikfarligt enligt min mening. Föregående laddhybrider har en fysisk rulle i mittkonsolen att välja körläge med, det borde Volvo fortsatt med. Sen har Google infotainment varit allmänt buggit och instabilt den tiden jag använt systemet under 32 månader. Det beror antagligen på att Volvo inte ens haft ett testcenter för mjukvaran, det har de numera. Saker som funkat bra har slutat funka och man måste vänta på ny mjukvara i månader. En funktion sluta funka med en uppdatering av mjukvaran, kom åter i nästa mjukvara för att förvinna igen och rättas igen senare. Näe jag är trött på detta. Tålamodet är slut med den här Volvon med Google infotainment. Till Volvos försvar skall dock sägas att Google infotainment idag är hyfsat stabilt, kan dock bara tala för min egen bil, hur det är i andra Volvo modeller och bilar har jag ingen aning om. Sen är det rätt kul "prata" med Googleassistenten (röststyrningen), tanten, många roliga kommentarer från den när tanten inte fattar vad man vill skall utföras. Så behöver du lite underhållning kan kanske en Googlebil vara vägen fram.

Då blev luftfiltret bytt och det gamla tv&au[…]

Nåt speciellt du undrar om? Har lagt in den […]

Service Renault Scenic 2003

Den står på bockar nu, alla hjulen rul[…]

Köpråd V60 etanol

Ja en V70FT hade kanske gått till TS med ja,[…]