Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av LJN
#1572235
Som säkert en del har läst på webben så är det oro och trögt i "Elbils-branschen" bland både europeiska tillverkare och Tesla.
Och tittar vi på dom stora tyska tillverkarna så tänker dom fortsätta med produktion av fossildrivna fordon och på så sätt anpassa produktion efter vad kunder vill köpa.

Jim Rowan har ju tagit beslutet att helt fasa ut fossilbilar och den processen har pågått under en lång tid. Tex. så har motortillverkningen i Skövde överlåtits/sålts till Aurobay med Geely och Renault som huvudägare. Frågan är om Volvo kommer att klara sig på att bara tillverka elbilar?

Mer, kommer Volvo klara att vara ett premiummärke i elbils segmentet? Jag tänker då kanske främst på mjukvarusidan och att bilarna är/blir "buggfria" och driftsäkra i daglig drift.

Kom gärna med lite kommentarer vad ni andra tror :)
Användarvisningsbild
av sewen
#1572240
Generellt är elbilar framtiden man faktiskt också nutiden. Dippen vi ser är bara ett litet konjunkturhack i kurvan och elbilsförsäljningen kommer ta fart snart igen när räntan går ned en aning och det kommer ut fler modeller (små, billgare) elbilar på marknaden.

Volvo kommer inte ha nåt problem med att vara premiummärke. Det är liksom det man kan och det man måste tävla i. Kommer inte kunna konkurrera i att vara billiga. Däremot paradgrenarna säkerhet och design vilket är viktiga delar av att vara premium. Sverige är ett ingengörsland där man även i framtiden kommer utveckla innovativa och tekniska produkter. Jag tror och hoppas att Volvo-utvecklingen kommer ha en bas i Sverige och utnyttja detta.
Just mjukvaran lär vara en grund som många tillverkare har samma men som sedan anpassas till respektive fabrikat. Tänker att Volvo borde kunna fixa det lika väl som tyskarna.

Det är vad jag tror. Fö tror jag även att polestar har en ljus framtid. På kort sikt ännu ljusare än Volvo då man inom kort kommer ha fler nya elbilsmodeller att erbjuda jämfört med Volvo.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1572248
sewen skrev: tis 05 mar 2024, 15:17 Generellt är elbilar framtiden man faktiskt också nutiden. Dippen vi ser är bara ett litet konjunkturhack i kurvan och elbilsförsäljningen kommer ta fart snart igen när räntan går ned en aning och det kommer ut fler modeller (små, billgare) elbilar på marknaden.
Downsizing är kanske det som gäller. Vi har blivit bortskämda med stora komfortabla bensin och dieselbilar. Nu får kanske den stora massan vänja sig vid att åka små billiga elbilar med risig komfort och dåligt utrymme. Såg att nya bilar hade ökat i pris 3 ggr så snabbt som lönerna i Sverige över 14 års tid (TekVärld). Då räcker det ju inte med att bara låna mera pengar. Man måste kanske skruva ned krav och förväntningar också

Volvo kan säkert vara premium och sälja massor av stora lyxiga premumvagnar i länder med starkare köpkraft än vad vi har i Sverige, men vi får hålla oss till billigare modeller och märken.
Användarvisningsbild
av Derank
#1572260
Försäkringarna är ju helt hutlösa, kollade för skojs skull en tesla modell 3 och en merca 2020 helförsäkring skulle gå på 1800kr i månaden för 1500mil! och jag bor i norr, de som bor o storstäderna kan ju lägga ner beggade elbilar med 300hk+ hästar i, det blir nån liten skitbil för stadskörning, snacka om att döda den där elbilsomställningen.

Och Volvo har ju inget att komma med, xc30 är ju det fulaste sedan 480in

ska bli intressant att se vart det här tar vägen på 3-5år, jag vet då vad jag kör vidare i.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1572307
Att försäkringspremien är sjukt hög beror ju på att elbilar är sjukt dyra att reparera jämfört med vanliga bilar.
För några år sedan hävdade man ju att elbilar skulle vara extremt billiga att tillverka, serva och laga så de skulle enkelt konkurrera ut vanliga bilar, det är vi ju långt ifrån.

Det är kanske en tanke med det hela, är du en dålig och fattig kund som bara har råd med XC30 så ska du straffas med ett så ful design och utseende att det vänder sig i magen. Eller så vänder man sig till en kundkrets som skiter fullständigt I hur bilen ser ut, nästan som ett plus att den är svinful. Det sänder väl signaler att man minsann är miljövän och tyvärr behöver bilen för att förflytta sig. Nästan som en ursäkt, ok jag behöver köra bil trots jag är miljövän.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1572384
Jag vet inte om det är hästkrafterna i elbilarna som gör dom dyra att försäkra. Men min EQB med endast 228 hk kostar lite över 4000kr om året för halvförsäkring.

Tesla har många hästkrafter, dyra att reparera, tar lång tid på verkstad, svårt med reservdelar. Detta gör att stilleståndsersättning och hyrbil blir kostsam för försäkringsbolagen.
Användarvisningsbild
av Derank
#1572385
Ja, allt blev tvärtemot, såg idag att det är total kollaps på försäljningen av elbilar i Tyskland ochså.....så kan det gå.
Användarvisningsbild
av Derank
#1572386
EbbevonVolvo skrev:Jag vet inte om det är hästkrafterna i elbilarna som gör dom dyra att försäkra. Men min EQB med endast 228 hk kostar lite över 4000kr om året för halvförsäkring.

Tesla har många hästkrafter, dyra att reparera, tar lång tid på verkstad, svårt med reservdelar. Detta gör att stilleståndsersättning och hyrbil blir kostsam för försäkringsbolagen.
Jag pratar om helfärsäkring nu, halv är ju en helt annan sak, Merca Eqb 298hk kostar mig 1700i månaden för halv/1500mil
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1572389
Derank skrev:
EbbevonVolvo skrev:Jag vet inte om det är hästkrafterna i elbilarna som gör dom dyra att försäkra. Men min EQB med endast 228 hk kostar lite över 4000kr om året för halvförsäkring.

Tesla har många hästkrafter, dyra att reparera, tar lång tid på verkstad, svårt med reservdelar. Detta gör att stilleståndsersättning och hyrbil blir kostsam för försäkringsbolagen.
Jag pratar om helfärsäkring nu, halv är ju en helt annan sak, Merca Eqb 298hk kostar mig 1700i månaden för halv/1500mil
:-o :-o GULP!!! :-o :-o

Försök nummer 1 avklarat. Gick inte som […]

Volvo 960 dricker mycket

Hej, jag har volvo 960 2.5L automat. Den dricker d[…]

Hej, har en Volvo s40 2. Varvtalet ligger kvar (st[…]

Överhettad passat b5

Dom flesta motorer har ju en normal drifttemp pend[…]