Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1572448
Det blir väl så att VCC tvingas till en omvändning under galgen, förbränningsmotorerna kommer att fortsätta ett tag till men köpta från Geely eftersom man sålt motortillverkningen till moderbolaget. Lite som när Saab tvingades "köpa" sina egna motorer från GM Powertrain. Det slutade ju inte så bra...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1572454
Allt är politik. Går detta igenom att man behöver betala svinmycket i utsläppsrätter när man tankar bilen är väl förbränningsmotorn död igen.

https://www.dagensps.se/privatekonomi/b ... or-litern/

Kan bli sjukt tungt också ..... svårt för biltillverkarna att navigera i detta

https://www.energinyheter.se/20240226/3 ... tslappsmal
av valln
#1572464
VolvoB20 skrev: ons 06 mar 2024, 01:16...
För några år sedan hävdade man ju att elbilar skulle vara extremt billiga att tillverka, serva och laga så de skulle enkelt konkurrera ut vanliga bilar, det är vi ju långt ifrån.
...
Nja, första 9000 milen i allafall kostar servicen betydligt mycket mindre för Polestar 2 än min v60cc 2020.
Användarvisningsbild
av leiwi
#1572487
valln skrev:
VolvoB20 skrev: ons 06 mar 2024, 01:16...
För några år sedan hävdade man ju att elbilar skulle vara extremt billiga att tillverka, serva och laga så de skulle enkelt konkurrera ut vanliga bilar, det är vi ju långt ifrån.
...
Nja, första 9000 milen i allafall kostar servicen betydligt mycket mindre för Polestar 2 än min v60cc 2020.

Dyrare Däck , dyrare försäkring , och nu pratas det om höjd vägskatt på grund av elbilarnas vikt ! Så så mycket billigare att äga blir det nog inte , och på något sätt skall ju skatteinkomsterna från bensin och diesel komma in till statskassan !
Användarvisningsbild
av hellosailor
#1573707
med tanke på vad jag sett av ex30, ex90 och den där volvomvp de ska sälja till kina tror jag nog tyvärr volvos dagar är räknade, åtminstone för europeiskt vidkommande. Om kanske femton år, tror jag Volvo kommer vara rebrandad geely som säljs i kina och som kommer vara en marginell spelare i europa/usa.
Användarvisningsbild
av bem
#1573715
Det är lite kul att ha tuffat runt på vägarna i olika Volvo under 45 år i år. Något litet perspektiv på Volvo har man väl ändå därmed fått. Jag har alltid varit nöjd med mina Volvobilar jag haft, både nya och begagnade. Tills min senaste, V90 Recharge MY22.
Varje gång jag tidigare bytt bil har den nya mer än väl överträffat mina förväntningar. Men sist gick det bakåt i kundnöjdhet. Förr tyckte jag verkligen de Volvo jag ägt var bra kvalitet och var värt pengarna. Det tycker jag nog inte längre tyvärr. Jag har inte skyhöga krav på mina bilar men fungera och köra med utan några större problem är ett krav. Nya bilar skaffar jag för att jag vill den skall funka i ur och skur så att säga. Jag vill komma fram dit jag vill utan strul med bilen.
Volvo som tillverkare känner jag inte riktigt igen längre. På många punkter. Vilka vill jag inte skriva här. Jag säger lycka till, vi får väl se hur Volvo kommer gestalta sig i framtiden. Kommer nog alltid hoppas det går bra för tillverkaren men ur mitt perspektiv glider de nog iväg i en riktning som gör jag nog inte kommer köpa en ny Volvo igen.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1573752
bem skrev:Det är lite kul att ha tuffat runt på vägarna i olika Volvo under 45 år i år. Något litet perspektiv på Volvo har man väl ändå därmed fått. Jag har alltid varit nöjd med mina Volvobilar jag haft, både nya och begagnade. Tills min senaste, V90 Recharge MY22.
Varje gång jag tidigare bytt bil har den nya mer än väl överträffat mina förväntningar. Men sist gick det bakåt i kundnöjdhet. Förr tyckte jag verkligen de Volvo jag ägt var bra kvalitet och var värt pengarna. Det tycker jag nog inte längre tyvärr. Jag har inte skyhöga krav på mina bilar men fungera och köra med utan några större problem är ett krav. Nya bilar skaffar jag för att jag vill den skall funka i ur och skur så att säga. Jag vill komma fram dit jag vill utan strul med bilen.
Volvo som tillverkare känner jag inte riktigt igen längre. På många punkter. Vilka vill jag inte skriva här. Jag säger lycka till, vi får väl se hur Volvo kommer gestalta sig i framtiden. Kommer nog alltid hoppas det går bra för tillverkaren men ur mitt perspektiv glider de nog iväg i en riktning som gör jag nog inte kommer köpa en ny Volvo igen.
Här håller jag med dig helt och hållet! För min del upptäckte jag i tid hur dåligt JAG tyckte Google-systemet var. Då jag bestämt mig för en helelbil och där fanns bara Google-systemet så blev det annat bilmärke för min del.

Hur tänker du göra när du lämnar tillbaka din V90? Vad blir det nu?
Användarvisningsbild
av bem
#1573756
EbbevonVolvo skrev: tor 21 mar 2024, 10:42 ...
Hur tänker du göra när du lämnar tillbaka din V90? Vad blir det nu?
Min V90 Recharge lämnas tillbaka i slutet på sommaren.
Jag funderar på vad jag skall ha istället. Jag skulle kunna tänka mig en beg. V90 med Sensus (med få mil på mätaren), det var ju det jag beställde en gång i tiden men fick en V90 med Google infotainment. Jag behöver utrymmet i en kombi. Kan tänka mig byta märke men jag är ju rätt insnöad på Volvo som du förstår. Nån ren elbil kommer det dock inte bli för jag kör så lite numera och därmed släpper jag ut rätt lite avgaser.

Hur som, börjar fundera på om man ska[…]

Seagrave

Tjena! Går det att limma eller täta m[…]

Felmonterade däck

Jag bytte däck för sisådär 1 […]