Sida 1 av 2

Oljeklass, hur kinkigt?

Postat: mån 26 feb 2024, 20:05
av Gulvolvo
Hej! Blvit ägare en av Toyota 2015 med d4d diesel.

Det rekommenderas 0w-30 Acea C2 till den. Vad tror ni om att ta olja från samma dunk som jag har till volvon?? D.vs Acea B5 0-30.

Eller är det dumt ?

Re: Oljeklass, hur kinkigt?

Postat: tis 27 feb 2024, 07:59
av lennarte
"Dom nya" C-oljorna har lägre halter av sot och partikel bildande ämnen och är till för bensin och diesel motorer med partikelfilter och 3-vägs katalysator (i princip alla nyare motorer) A5/B5 oljorna är framtagna för låg friktion (lägre bränsleförbrukning) och långa oljebytes intervaller.
Vår Subaru (150 hk bensin med partikel filter) har inte behövt regenrerats en enda gång sedan "dom" hällde i C-2 5W-30 olja vid senaste servicen (5 månader och c:a 5 - 600 mil sedan). Förut fick vi regenererar c:a en gång i månaden. Oftare när den var ny, mer sällan efter första servicen. Och då inte alls efter andra servicen. Motorn har nu gått c:a 2600 mil. Servas (en gång till) hos Subaru en gång om året (eller 1500 mil). Dom har gratis service i 6000 mil eller 3 år så den ska dit i september igen. Sedan blir det service hemma på infarten som det varit på alla bilar före denna.

Re: Oljeklass, hur kinkigt?

Postat: tis 27 feb 2024, 08:36
av Malmstroem
Det är inte svart och vitt. I en gammal B230 kan du hälla i mer eller mindre vad som helst så länger du byter hyfsat ofta.

I en modern motor med partikelfilter skulle i alla fall jag hålla mig till rekommenderad klass på oljan.

Om du programmerar bort EGR och rensar partikelfiltret tar bort eventuell Adblue (med därmed avsedd "programuppdatering") så blir även en modern motor mindre känslig.

Re: Oljeklass, hur kinkigt?

Postat: tis 27 feb 2024, 20:22
av Gulvolvo
Hmm tack för svaren. Tror det blir att köpa en avsedd dunk då

Re: Oljeklass, hur kinkigt?

Postat: tis 27 feb 2024, 20:24
av UnleashFusion
Gulvolvo skrev: tis 27 feb 2024, 20:22 Hmm tack för svaren. Tror det blir att köpa en avsedd dunk då
Oljemagasinet är billiga, eventuellt köpa från tyska sidor också

Re: Oljeklass, hur kinkigt?

Postat: ons 28 feb 2024, 00:01
av lennarte
Tänk på att original rekommendationer gäller för så länge garantin gäller. Efter det är det eget "förnuft" som gäller. Alltså vad som är bäst för motor och bilens livslängd, inte då nödvändigtvis absolut lägst service kostnad.

Re: Oljeklass, hur kinkigt?

Postat: fre 01 mar 2024, 09:57
av MartinS
Menar du Lennart att rekommendationen från tillverkaren inte är det bästa för motorn eller vad menar du?

Re: Oljeklass, hur kinkigt?

Postat: fre 01 mar 2024, 11:56
av 20FJan
Jag undrar också det. Enklast är att hålla sig till olja som säger sig uppfylla tillverkarens klassning och viskositet som rekommenderas. Om det står 5W20 på påfyllningslocket känns det bara fel att välja nåt annat tycker jag.

Re: Oljeklass, hur kinkigt?

Postat: fre 01 mar 2024, 12:51
av Funk
20FJan skrev:Jag undrar också det. Enklast är att hålla sig till olja som säger sig uppfylla tillverkarens klassning och viskositet som rekommenderas. Om det står 5W20 på påfyllningslocket känns det bara fel att välja nåt annat tycker jag.
Precis !!

/Thomas

Re: Oljeklass, hur kinkigt?

Postat: fre 01 mar 2024, 13:51
av lennarte
MartinS skrev:Menar du Lennart att rekommendationen från tillverkaren inte är det bästa för motorn eller vad menar du?
Precis.
Fabrikanteras rekommendationer är den bästa för just fabrikanten. För att hålla ner framför allt service kostnaderna med så få servicear som möjligt (så långa intervaller som möjligt) och så tunn olja som möjligt för att få ner bränsle förbrukningen. Bland annat