Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Malmstroem
#1571806
Inte riktigt så enkelt...

Lagerspel kan mycket väl vara anpassade för tunnare olja, vilket gör det helt klart obra att köra på för tjock olja. Detsamma gäller att låta bli low SAPS olja om motorn är designad för den. Det brukar inte heller bli bra i längden.

Sedan kan jag hålla med om att long-life-oljor och bytesintervall på 3000 mil inte alltid är det bästa i längden.

Men som sagt tidigare, det är inte svart och vitt. Viktigast är trots allt att inte köra alldeles för länge på oljan.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1571815
Subarun vi köpte står det 0W-20 på locket. Förmodar att det var sådan i motorn när den var ny. Står ingenting om Low SAPS i instruktionsboken. Vid första servicen fylldes det i 5W-30 olja. Vid andra servicen fylldes det i 5W-30 C2 (Low SAPS) olja i den. Alltså den typ av olja jag tänkt fylla i den när gratis servicen tar slut. Efter det den senaste oljebytet har vi inte behövt regenererar partikelfiltret en enda gång. Så visst kan man köra på annan olja än vad fabrikanten rekommenderar....... Bilen är servad hos Subaru, så dom bör ju veta 😁😁
av 246
#1572200
Snart ska min V90 d3 my-19 in på service, men tänker låta den lokala mecken OK/Q8 göra den. Känt honom i 20 år så jag vet att bilen får rätt manikyr ;-)
Han sa för att det ska bli billigare kan du köpa tex diesel, kupe luft, olja motorfilter samt olja själv. Detta funkar alltså även om du har nybilsgaranti eller andra garantier som medföljde bilen.
OK/Q8 skickar även med assistans i priset...

Min fråga då, var hittar jag rätt olja till bra pris?? Under garantitiden bör man väl slänga i den oljan volvo rek.
Tror det är 0-20w A5-B5 Longlife, ett annat märke än volvos egna (Castrol) önskas.

Tack på förhand

Är det värt pengarna att montera en s[…]

Köpråd V60 etanol

Fanns 2.5FT på V60 över huvud taget? […]

Ännu en uppdatering: Satte tillbaka original[…]

Har du ringt säljaren? Vad sa han? Han vet my[…]