Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Gulvolvo
#1571513
Hej! Blvit ägare en av Toyota 2015 med d4d diesel.

Det rekommenderas 0w-30 Acea C2 till den. Vad tror ni om att ta olja från samma dunk som jag har till volvon?? D.vs Acea B5 0-30.

Eller är det dumt ?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1571541
"Dom nya" C-oljorna har lägre halter av sot och partikel bildande ämnen och är till för bensin och diesel motorer med partikelfilter och 3-vägs katalysator (i princip alla nyare motorer) A5/B5 oljorna är framtagna för låg friktion (lägre bränsleförbrukning) och långa oljebytes intervaller.
Vår Subaru (150 hk bensin med partikel filter) har inte behövt regenrerats en enda gång sedan "dom" hällde i C-2 5W-30 olja vid senaste servicen (5 månader och c:a 5 - 600 mil sedan). Förut fick vi regenererar c:a en gång i månaden. Oftare när den var ny, mer sällan efter första servicen. Och då inte alls efter andra servicen. Motorn har nu gått c:a 2600 mil. Servas (en gång till) hos Subaru en gång om året (eller 1500 mil). Dom har gratis service i 6000 mil eller 3 år så den ska dit i september igen. Sedan blir det service hemma på infarten som det varit på alla bilar före denna.
av Malmstroem
#1571543
Det är inte svart och vitt. I en gammal B230 kan du hälla i mer eller mindre vad som helst så länger du byter hyfsat ofta.

I en modern motor med partikelfilter skulle i alla fall jag hålla mig till rekommenderad klass på oljan.

Om du programmerar bort EGR och rensar partikelfiltret tar bort eventuell Adblue (med därmed avsedd "programuppdatering") så blir även en modern motor mindre känslig.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1571612
Tänk på att original rekommendationer gäller för så länge garantin gäller. Efter det är det eget "förnuft" som gäller. Alltså vad som är bäst för motor och bilens livslängd, inte då nödvändigtvis absolut lägst service kostnad.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1571786
Menar du Lennart att rekommendationen från tillverkaren inte är det bästa för motorn eller vad menar du?
av 20FJan
#1571797
Jag undrar också det. Enklast är att hålla sig till olja som säger sig uppfylla tillverkarens klassning och viskositet som rekommenderas. Om det står 5W20 på påfyllningslocket känns det bara fel att välja nåt annat tycker jag.
Användarvisningsbild
av Funk
#1571799
20FJan skrev:Jag undrar också det. Enklast är att hålla sig till olja som säger sig uppfylla tillverkarens klassning och viskositet som rekommenderas. Om det står 5W20 på påfyllningslocket känns det bara fel att välja nåt annat tycker jag.
Precis !!

/Thomas
Användarvisningsbild
av lennarte
#1571801
MartinS skrev:Menar du Lennart att rekommendationen från tillverkaren inte är det bästa för motorn eller vad menar du?
Precis.
Fabrikanteras rekommendationer är den bästa för just fabrikanten. För att hålla ner framför allt service kostnaderna med så få servicear som möjligt (så långa intervaller som möjligt) och så tunn olja som möjligt för att få ner bränsle förbrukningen. Bland annat
EGR kylare 2,0 D

Programmerar bort skiten. Blir billigare och du sl[…]

Jag förstår, en del saker går ju […]

Röret är rätt lätt att ta loss[…]

Hej Bilens motorlampa började lysa gult f&oum[…]