Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1571274
Går det att med en adapter/omvandlare göra om ett uttag för elbilsladdning till ett vanligt 230V-uttag? Jag har laddstolpe på parkeringsplatsen (privat parkering som tillhör bostaden) men äger ingen elbil. Om detta är möjligt hade jag kunnat nyttja laddstolpen till motorvärmare och underhållsladdare för 12V-batteriet i bilen eftersom det annars inte finns några 230V-uttag där. Någon som testat eller vet om detta skulle fungera? Jag tänker nämligen att laddstolpen kanske är "smart" och känner av att det är annan än förväntad belastning eller liknande och därmed avbryter.
#1571282
Om du vil ha ett prisvärt alternativ: https://www.amazon.se/Elbil-laddning-si ... 0AYTEENC52

Helt otroligt att de svenska leverantörerna försöker ta nästan 2000kr för samma produkt
#1571299
Intressant, får kolla närmare på dessa.

Har ingen större kännedom om hur laddstolpar fungerar då jag inte använt dem hittills men hur skulle det bli om man använder en sådan adapter och sedan sätter en timer på uttaget? Då förbrukas ju inget förrän klockslaget timern är inställd på. Kommer stolpen få ”time out” och bryta anslutningen eller står den redo hela tiden?
#1571304
Oaritchi45 skrev:Har ingen större kännedom om hur laddstolpar fungerar då jag inte använt dem hittills men hur skulle det bli om man använder en sådan adapter och sedan sätter en timer på uttaget? Då förbrukas ju inget förrän klockslaget timern är inställd på. Kommer stolpen få ”time out” och bryta anslutningen eller står den redo hela tiden?
En laddbox skickar inte ut någon el förrän den har "skakat hand" med förbrukaren. Det är väl därför antar jag som de här omvandlarna är lite dyra, de behöver ha viss intelligens. Vad som händer om boxen är inställd på "alltid på" och du sen har en timer i uttaget - tja jag vet inte om boxen accepterar det.
#1571320
Ska förtydliga och nämna att det gäller en laddstolpe på min parkeringsplats i området, inte en box som man installerar på sin egna fastighet. Man verkar behöver en app för att starta laddningen.

Det är lite det jag funderar på om det kommer krångla på grund av att stolpen förväntar sig signaler från fordonet. Man vill ju inte heller ha motorvärmaren igång hela natten så timer är ju ett måste om inte appen har timerfunktion.
#1571321
Jag tror tyvärr inte det kommer funka. Minsta lasten för en typ2 laddare är 6A och det tror jag inte en timer ”på tomgång” kommer dra så laddaren lär slå ifrån.
Ottocast till Volvo

Hej. Har sett en del reklam för Ottocast till[…]

Överhettad passat b5

Ett tillägg: Det är "superviktigt&[…]

EGR kylare 2,0 D

Vill bara tillägga att priset du nämner […]

Då vart oljbyte utförd. Sil på h[…]