Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1568711
Hej allihop! Min bil krånglar med att generatorn inte laddar. Skrivit en tråd om det. Försöker febrilt felsöka problem men ger snart upp och lämnar in på verkstad.

Iaf försöker jag förstå det här med jordningen och hur jag använder en multimeter för att felsöka.

Om jag sätter multimetern på OHM (finns någon symbol med) och sätter stavarna mot varandra så blir det 0. Som jag har förstått det är det det jag vill ha även på generatorn.

Hur mäter jag det här på generatorn? Utgående +kabel på röd och sedan på jordpunkt/chassi med svart? Ska generatorn vara igång?

Kan jag kontrollera jordningen till batteriet? Jag vet att det fungerar då jag kan köra bilen på batteriet men om jordningen är svag kanske det kan störa ut generatorladdningen?

Det här med el är helt nytt för mig och jag har läst massa forum för att försöka förstå hur det hänger ihop men får inte riktigt till det i skallen.

Vänligen Alex
#1568719
Du har lite frågor med olika "rubriker". Ohm, motstånd, mäter man alltid i spänningslöst tillstånd. Motorn skall alltså inte vara igång och mätpunkterna bortkopplade från batteriet om du skall ohmmäta något.
Volt, spänning, mäter du från utvald mätpunkt och till jord. Då skall minst "nyckeln" vara Till eller motorn vara igång så att det är funktion på det du mäter.
Ampere, ström, mäter du genom amperemätaren. Den säger om det flödar någon ström i din aktuella kabel.
Dom här tre (egentligen fyra) har ett matematiskt samband med varandra. Man kan då med en ekvation räkna fram det tredje värdet om man har två av dom andra för att t.ex avgöra om något mätvärde är rimligt och rätt.

Du får en bild här att sätta upp på väggen i ditt garage och ha det tillgänglig när du mäter.
U är Volt, spänning.
I är Ampere, ström.
R är Ohm, motstånd.
P är Watt, effekt.

Bild
Bilagor
Ohms lag.jpg
Ohms lag.jpg (77.41 KiB) Visad 863 gånger
#1568814
Har någon sagt till dig att jorden på generatorn är dålig? Det är liksom inte det första man tänker sig om t.ex batteriladdningen är dålig. Hur gammalt är batteriet? Hur bra är generatorn, kolen och laddningsregulatorn? Vad har du för körvanor? Har du många och korta körsträckor? Många köldstarter?
Som du ser, det finns hundratals andra frågor som kommer upp före en dålig nolljord.
Men det finns en enkel metod att avgöra om generatorn är dåligt jordad. Den kräver A: En Multimeter, och det tycks du redan ha. B: En lös startkabel.
Starta motorn. Mät laddspänningen på batteripolerna. Ställ multimetern på DC 20 Volt och mät medan motorn går. Memorera mätvärdet. Stäng av motorn.
Sätt fast den ena klämman på startkabeln på generatorns godshölje, inte på någon rörlig del. Och se till att den sitter fritt och orörligt där. Sätt den andra klämman på batteriets minuspol. Starta motorn och gör om samma mätning med multimetern på batteripolerna.
Om du får ett annat högre värde än tidigare kan man börja fundera på på dålig jord. Men det finns som sagt hundra andra orsaker till dålig laddning som är mycket vanligare.
Du skall få en bild till som lönar sig att studera.
Bild
Bilagor
Voltmeter.JPG
Voltmeter.JPG (47.64 KiB) Visad 783 gånger
#1568885
Ställ multimetern på Volt (20V)
Mät sedan med röd prob på generatorns B+ och Svart prob på gods på generatorn, där ska du få över 13,5V när motorn är igång (annars har du problem redan vid generatorn). Nästa steg är att fortsätta med röd prob på B+ men svart på motorn, t.ex skruv till termostathus eller liknande, då ska du i princip inte ha nån skillnad i spänning jämfört med föregående mätning, är det bra så är generatorns jordning också bra.
Sen mäter du med röda fortfarande på B+ och svart på minus på batteriet, även där ska det inte vara någon större skillnad.
Nu har du mätt så jord ör OK hela vägen till batteri.

När du vet att det är OK så mäter du Plusmatningen på samma sätt, svart på gods till generatorn och röd på batteriets plus, ska inte heller där vara nån större skillnad.

Avviker det vid nån mätning så har du problem vid nån anslutning eller kabel.
Överhettad passat b5

Dom flesta motorer har ju en normal drifttemp pend[…]

Associationsleken, är ni med? ;-P

Fireline (Fisklina)

Fyllt tanken på Ingo som har nedsatt pris i […]

Bilen går normalt annars? Du får g&ari[…]