Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1568693
Detta handlar om en snöslunga. En äldre släkting (detta är min fars barndoms hem) har problem med en Stiga snöslunga modell lite större. Den har 230V elstart med kabel till väggen. Fungerar bra på gården, men kommer man lite längre bort så orkar hon inte dra igång den. Och den vill gärna stanna ibland. Den har reparerats för 5000 kr i vinter. Har varit och kollat på den i veckan och jag har haft isär förgasaren. Men det är det är med "knycken" när man startar med snöre. Det krävs en speciell teknik det är en ganska stor Briggs-Statton motor. Och hon är 85 år gammal och armarna är inte så starka längre. Har ni några erfarenheter om detta??? Har inte sett denna lösning tidigare.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1568698
Jag vet precis vad du tänker på, en släkting hade en sån tidigare.
Det lättaste måste vara att hitta typ en startbooster med 230V utgående som man kan hämta och på så sätt få igång den igen.
Jag är osäker på om man kan ansluta en vanlig "start-powerbank" direkt till maskinen, om det går är de ju absolut minst och smidigast.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1568702
Jag tänkte faktiskt på något sådant, men visste inte att dom fanns med 230V uttag också. Får kolla mer på detta... 🤔🤔
Användarvisningsbild
av bem
#1568786
Har en Klippo gräsklippare som är jäkligt kinkig starta om inte choken verkligen funkar. Har haft inne den för justering och blev då bra med choken och starta på första draget men med tiden sluter inte choken igen och nu är den lite trög starta igen men man kan manuellt dra i en arm som reglerar choken och få den stänga helt och då går den igång på första draget.
Värt ha detta i åtanke med choken enligt min erfarenhet.
En mobil "powerstation" 230 volt är ett alternativ, typ nåt sånt här (vet ej hur kraftig den behöver vara för detta fall):
https://www.solcellsel.se/sv/produkter/ ... 30v-ctechi
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1568790
bem skrev:Har en Klippo gräsklippare som är jäkligt kinkig starta om inte choken verkligen funkar. Har haft inne den för justering och blev då bra med choken och starta på första draget men med tiden sluter inte choken igen och nu är den lite trög starta igen men man kan manuellt dra i en arm som reglerar choken och få den stänga helt och då går den igång på första draget.
Värt ha detta i åtanke med choken enligt min erfarenhet.
En mobil "powerstation" 230 volt är ett alternativ, typ nåt sånt här (vet ej hur kraftig en behöver vara för etta fall):
https://www.solcellsel.se/sv/produkter/ ... 30v-ctechi
Det finns lite olika modeller på choke på dessa motorer. Just denna har en Briggs&Stratton motor på kanske 8 - 10 hk så det är en stor kolv hon ska dra runt. Choken är helt manuell i 6 (tror jag) steg och där är inget gas reglage så där är inget som ska kunna gå fel. Har själv en Partner rotor klippare med elstart. Köptes för omkring 20 år sedan (innan jag opererade mina knä) då jag inte kunde gå så bra och frugan inte kunde starta våran då gamla Klippo. Dels är hon vänsterhänt och hon fick aldrig "till" knycken. Så vi båda måste vara hemma för att klippa gräset. Jag kunde starta den, men inte gå runt med den. Hon kunde gå runt med den (ej självgående), men inte starta den. 2006 och 2009 bytte jag ut mina utslitna knäleden mot rostfritt stål och plast och det har fungerat kanon alla dessa år......Ska kolla på "power stationer"

Försök nummer 1 avklarat. Gick inte som […]

Volvo 960 dricker mycket

Hej, jag har volvo 960 2.5L automat. Den dricker d[…]

Hej, har en Volvo s40 2. Varvtalet ligger kvar (st[…]

Överhettad passat b5

Dom flesta motorer har ju en normal drifttemp pend[…]