Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1567909
Hej!

Har precis köpt min första bil och kommer att resa bort en månad och tänkte därför passa på att koppla in en underhållsladdare till min bil(som jag har fått för mig att man bör göra för att batteriet inte ska dö).

När jag skulle kolla på batteriet så såg jag att det fanns två sladdar som hängde från batteriet som verkade gå till nån form av modul där det stod ''Calix'', som jag har förstått är bilens motorvärmare. Kan det vara så att att den tidigare ägaren av min Volvo S80, själv har gjort någon lösning där batteriet också laddas när man kopplar in motorvärmarkabeln i fronten på bilen?

Försökte ta några bilder så gott det gick och markera den röda och svarta kabeln som går från batteriet till vad jag tror är ''Calix modulen''. Om så är fallet så hade det vart väldigt trevligt, då är det en mindre sak att tänka på i framtiden. Har dessvärre inga verktyg eller apparater som kan mäta ström eller likande för att kolla själv, men det kanske är nån som har ett tillräckligt vältränat öga som vet ändå :)

Tacksam för alla svar!
IMG_5220 (1).jpg
IMG_5220 (1).jpg (478.5 KiB) Visad 727 gånger
IMG_5219.jpg
IMG_5219.jpg (1.34 MiB) Visad 727 gånger
IMG_5218 (1).jpg
IMG_5218 (1).jpg (460.79 KiB) Visad 727 gånger
IMG_5217 (1).jpg
IMG_5217 (1).jpg (472.66 KiB) Visad 727 gånger
IMG_5216.jpg
IMG_5216.jpg (1.3 MiB) Visad 727 gånger
#1567918
Det är svårt att se text och nummer på dina bilder. Men kolla denna länken: https://www.calix.se/produkter/comfort-kit
om någon av dina enheter stämmer med någon av dom i länken. Har du tur så har du en batteriladdare också.
Du nämnde att någon kunde ha kopplat något själv i anläggningen. Glöm det! Moderna motorvärmare är utförda så att man bara får eller kan koppla färdiga tillverkade delar i ett motorvärmarsystem. Egna "hemgjorda" kopplingar är förbjudna i detta sammanhanget.

Bra att känna till: Volvo original (motorvärmarsystem) och Calix är samma sak. Det är Calix som tillverkar åt Volvo i Volvos namn.
#1567920
Rådlös skrev: fre 19 jan 2024, 23:57 Det är svårt att se text och nummer på dina bilder. Men kolla denna länken: https://www.calix.se/produkter/comfort-kit
om någon av dina enheter stämmer med någon av dom i länken. Har du tur så har du en batteriladdare också.
Du nämnde att någon kunde ha kopplat något själv i anläggningen. Glöm det! Moderna motorvärmare är utförda så att man bara får eller kan koppla färdiga tillverkade delar i ett motorvärmarsystem. Egna "hemgjorda" kopplingar är förbjudna i detta sammanhanget.

Bra att känna till: Volvo original (motorvärmarsystem) och Calix är samma sak. Det är Calix som tillverkar åt Volvo i Volvos namn.
Tack för det snabba svaret! Tog en bättre bild och såg att det stod ''BC 1205'', vilket verkar vara beteckningen för just en Calix batteriladdare på 5V. Så jag verkar ha turen att redan ha en sån mackapär installerad, sen om den fungerar eller inte kommer jag inte kunna kolla, men jag får väll utgå från det :-D

Skärmavbild 2024-01-20 kl. 00.21.49.png
Skärmavbild 2024-01-20 kl. 00.21.49.png (2.33 MiB) Visad 681 gånger
#1567933
Enklast är att mäta med en enkel multimeter på batteriets plus och minus,. Där bör vara c:a 12,5V. Sätt sedan i kabeln till motorvärmare intaget och mät på batteriet igen. Då ska spänningen på batteriet ha ökat (efter ett tag) till 13,5 - 14V. Sedan kan där vara tidur kopplat också till detta, men den brukar sitta lätt åtkomlig från förarplatsen så du kanske redan sett det. Kolla bland bilens papper, där kan/bör finnas en manual till detta.

När det gäller montering av motorvärmare så är det tillåtet att montera det själv. Det är färdigmonterade moduler som kopplas ihop med färdiga kablar. Det är som att köpa en fönsterlampa med färdigmonterad sladd på Ikea och plugga in i vägguttaget. Dock är det mycket svårare att få det på plats i bilen, men jag tror inte att mekaniker a på Volvo har en riktig elektriker utbildning.
#1567943
veryfastwow skrev: lör 20 jan 2024, 00:23 Tack för det snabba svaret! Tog en bättre bild och såg att det stod ''BC 1205'', vilket verkar vara beteckningen för just en Calix batteriladdare på 5V. Så jag verkar ha turen att redan ha en sån mackapär installerad, sen om den fungerar eller inte kommer jag inte kunna kolla, men jag får väll utgå från det :-D


Skärmavbild 2024-01-20 kl. 00.21.49.png
Det där är mycket riktigt Calix batteriladdare för motorvärmarsystemet. Riktigt dyra rackare dessutom.
Vilken motor har du i S80:n? Nyfiken eftersom Volvo uppger att batteriladdare inte kan kombineras med dieselmotor med bränslevärmare, men det går givetvis. Man får bara montera laddaren på en annan plats än i Volvos monteringsanvisning.
#1567984
En liten pekpinne: Du skriver 5 V. Det uttyds fem volt. Det heter 5 Watt. Med lite omräkning heter det också Ampere.
Volt är spänningen, alltså kraften, trycket på spänningen som kommer i ledningen.
Watt är ett mått på hur många elektroner det kommer i tråden och brukar benämnas Ström.
Laddaren är på 5 Ampere. Ett vanligt och gångbart värde.
#1567987
Volt är indeed spänning, ampere är ström, watt är effekt ;-)

Men ja, det är en 12V 5A-laddare (60W, om man nu ska räkna effekt).
Så laddare och värmare tillsammans bör dra strax över 600W (värmaren brukar dra runt 550W för mig), vilket ger en total på c:a 0.6kWh eller 14.4kWh per dygn, om den skulle sitta igång konstant :-)
#1568115
Din batteriladdare är säkert en så kallad smartladdare. Det är den moderna tidens batteriladdare. Den kör på med så mycket som batteriet behöver när du kopplar i den.(Max 5 Ampere i ditt fall) Sedan allteftersom batteriet laddas så sänker den strömmen (Amperen) så att den ligger på det som batteriet just då behöver. Den känner efter själv. Och den håller på så tills batteriet är fullt. När det är det så stänger laddaren nästan av sig. Den håller koll på batteriet och fyller på med nya Ampere så fort det behövs. Så kan den hålla på i "evighet" om det skulle behövas.
Det är så här att den gamla tidens batteriladdare var visserligen duktiga på att ladda, men dom stoppade inte när batteriet var fullt. Dom körde på hela tiden och det resulterade i att batterivattnet (som är viktigt) kokade bort och batteriet blev allvarligt skadat. Därför fick man hålla koll på sådana laddare hela tiden. Nu är dom inte helt värdelösa om någon skulle ha en sådan laddare. Man kan koppla laddaren över t.ex en timer, en veckotimer. Båtägare har ju batterier i sina båtar. Dom körs inte på halva året. Då, förr på dom "osmarta" batteriladdarnas tid, var det många båtägare som lät timern ladda batteriet t.ex, kanske några timmar var annan vecka innan smartladdarna kom. Det är nämligen så att om ett batteri blir urladdat och får stå så, då förstörs det på tämligen kort tid. Därför är detta viktigt för både bil och båtägare. En sådan timer kostar några hundralappar. Ett nytt batteri kostar flera tusenlappar.
Nu vet vi inte i vilken kondition ditt batteri är. Men antag att det är några år och har gått i "daglig drift". Allteftersom åren går så sjunker "laddningshastigheten" på batteriet. Gamla trötta batterier går sällan att ladda fullt. Så det kan vara ett mått på ett batteris livsålder. Normalt räknar man med ca 10 år på ett bilbatteri som inte har varit med om några extrema förhållanden. Det finns undantag från detta, men det är ett genomsnitt. Det är ju också så att batterier är datummärkta. (Tillverkningsdatum) Det är dom inte som någon extra reklam eller flashigt försäljningsvärde utan för att man skall kunna få en fingervisning om att det börjar bli dåligt av ålder. Om det nu är så?
Elpriset

För att återgå till elpriset och […]

OK så det räckte med att rengöra, […]

Ner med avgassystemet och sen ner med bränsle[…]

Val av bromsskivor bak

Jag bytte bromsarna bak med hjälp av 9-voltsb[…]