Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1567244
Som rubriken lyder, hur länge håller ett batteri på lagerhyllan?

Köpte ett "nytt" stödbatteri för 16 ca månader sedan, ett Varta AGM. Det är nu tokslut. Såg på Varta-batteriet, att det var tillverkat 2012, alltså 10 år gammalt, när jag fick det. Köpte nytt Exide batteri på Mekonomen, som var tillverkat 3 månader tidigare.

Så hur länge kan ett batteri stå på hyllan, innan det bör kasseras?
#1567284
Förutsatt att det är fulladdat - åratal. Tomt? Minuter.

Jag var häromveckan tvungen att gräva fram ett annat batteri som stått orört i bortåt 2 år, dock fulladdat vid undanställningen... Det hade fortfarande 12.4V, och bilskrället hostade igång direkt. Lite för litet batteri för bilen i fråga, så tog någon sekund innan generatorn hann med, men annars inga problem. Batteriet i sig är nog bortåt 15 år nu... Betydligt äldre än mina andra iaf(8 resp. 11 år nu). Sist jag mätte batteriet i 945an, som också stått orört i, uh. Det är nog ännu längre, 3 år kanske? visade det 12.1V. Och det var inte fulladdat vid undanställning. Det hade ett par kallstarter -> flytta bilen 1 meter -> stäng av bil på sig.
#1567347
Lucif3r skrev: sön 14 jan 2024, 15:07 Förutsatt att det är fulladdat - åratal. Tomt? Minuter.

Jag var häromveckan tvungen att gräva fram ett annat batteri som stått orört i bortåt 2 år, dock fulladdat vid undanställningen... Det hade fortfarande 12.4V, och bilskrället hostade igång direkt. Lite för litet batteri för bilen i fråga, så tog någon sekund innan generatorn hann med, men annars inga problem. Batteriet i sig är nog bortåt 15 år nu... Betydligt äldre än mina andra iaf(8 resp. 11 år nu). Sist jag mätte batteriet i 945an, som också stått orört i, uh. Det är nog ännu längre, 3 år kanske? visade det 12.1V. Och det var inte fulladdat vid undanställning. Det hade ett par kallstarter -> flytta bilen 1 meter -> stäng av bil på sig.

Att bara använda en multimeter ger inte fullständig information om viken kapacitet som finns kvar i batteriet, men kan ge en fingervisning vad batteriet utsatts för.

Om spänningen understiger 12,6 Volt men inte under 11 Volt så är batteriet gammalt och slut. Så med andra ord är dina batterier egentligen dåliga.

Om du kör live data så kan du fö[…]

Ja alltså den där svarta grejen/ plastl[…]

Ehhhh... Du skriver så här "mes[…]

Du har identifierat rätt sensor. Om du st&ari[…]