Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1566684
Så har vi fått årets vinter här nere i norra skåne. Kom rätt mycket snö (alla har ju läst om kaoset på E22)

Och det har varit runt -10 till -15 i en vecka nu så rejält kallt för att vara Skåne.

Stora landsvägar är OK men alla villavägar och framförallt stadsvägarna i och runt städerna är bara hård packad snö/is som har blivit totalt räfflad. Det är fan värre än att köra på en dålig skogsväg.

När jag kom in mot Kristianstad i morse trodde jag fan bilen skulle skaka sönder på vissa ställen.

Kan inte minnas att det var såhär när jag var yngre eller är jag bara känsligare nu när man har lite "finare" bil.

Hur mycket stryk tar hjulupphängning etc av att köra på detta? det känns ju inte alls bra när det skakar och slår i hela bilen.
#1566698
Det plogas för sällan på många håll vilket innebär att övrig trafik kör fast det.
När det väl plogas så sätter man inte ner stålet i asfalten.
Skiftande temperatur gör inte saken bättre...

Jag vet på vissa håll där man till slut har behövt köra med en väghyvel för att göra vägen farbar.

Väghyvel:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4ghyvel
#1566786
Klart bussningar och leder slits mer när dom rör sig(skumpig/räfflad väg) än när dom är mest stilla(plan, fin väg).
Men det är väl inget super-problem i praktiken direkt(på en normaltung personbil)... Största problemet är väl att det är fruktansvärt jobbigt att köra på. Som min mormor brukade säga - det är så löständerna skallrar!

Jag förstår, en del saker går j[…]

Jag lägger på skatten också i kal[…]

Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]

På min hade ena kabeln till främre giva[…]