Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jallemet
#1568399
För mig som aldrig köper en ny bil har det varit ekonomiskt försvarbart att göra tvärtom mot trenden, när snåla dieslar vart poppis köpte jag 6cylindriga bensinare för vrakpriser och åkte både kungligt och billigt. När sedan dieseln var det sämsta köpte jag en V50 D2 och åker med mina mått oförskämt billigt.

Jag ser inte vitsen att initialt ta en värdeminskning på 50-60.000:-, fri service och 3års nybilsgaranti och bla.bla.bla. och andra skojerier som märkesverkstadens med stämplar i boken som en religiös företeelse.

Kompisen köpte en flång ny Ionic5 för 600.000:- och blev erbjuden 700.000:- ett år och 2000mil senare, det är en chansning som jag inte har utrymme för i min ekonomi.

Jag föredrar att räkna mil kostnad och så länge jag ligger under 30:-/mil är jag nöjd och så blir det den bilen jag kan räkna hem som jag köper.
Användarvisningsbild
av StefanN
#1568400
Nyförsäljning av diesel är ju på väg åt samma håll som E85, tappet är väl på 90%.
IMG_1413.jpeg
IMG_1413.jpeg (98.57 KiB) Visad 484 gånger
av Lövet
#1568450
Jallemet skrev:Kompisen köpte en flång ny Ionic5 för 600.000:- och blev erbjuden 700.000:- ett år och 2000mil senare, det är en chansning som jag inte har utrymme för i min ekonomi.
Och hade han gjort samma affär idag hade han fått 450k så det var verkligen en tillfällig situation baserat på tillgångsproblem. Om man är nöjd med en lite äldre bilar så är det alltid billigare än att köpa en ny dyr oavsett hur billig den är att ladda per mil, så enkelt är det. Men om man tar Ioniq 5 som jämförelse så får jag ju rätt mycket mer också vad gäller utrymmen, prestanda och utrustning. Men om det inte spelar någon roll - köp en äldre bil. Fram till samma ställe kommer man ju onekligen ;)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1568462
Lövet skrev: ons 24 jan 2024, 15:53 Fram till samma ställe kommer man ju onekligen ;)
Nä det gör man ju inte om det kommer på bred front att man är portad i städer om man inte kör eldrift. Som i Köpenhamn nu när man automatiskt får skyhöga böter om bilen inte är Euro 5 tex. Det ligger ju runt hörnet att bara el godkänns.
av Lövet
#1568466
I Sverige har polisen uttryckligen sagt att man inte kommer kontrollera miljözonerna. Så risken är låg. Men det går kanske knte att bo på en gata som ligger i en miljözon.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1568477
Lövet skrev:I Sverige har polisen uttryckligen sagt att man inte kommer kontrollera miljözonerna. Så risken är låg. Men det går kanske knte att bo på en gata som ligger i en miljözon.
Kan ju bli kameror som sköter övervakningen. Så är det i Köpenhamn och böterna kommer kommer hemskickade till bilens ägare. Finns några Svenskar som också fått dessa böter!
Användarvisningsbild
av Jallemet
#1568484
Blir det sådana begränsningar får jag ta ställning om jag behöver åka till den destinationen, måste jag köpa elbil så måste jag. Idag känns det avlägset med tanke på infrastrukturen där jag rör mig i huvudsak.
Användarvisningsbild
av Derank
#1568491
åker man till köpenhamn vart 10onde år kan man ju åka tåg, hyra bil, lifta, cyckla el annat. Miljözoner är ju ett ikke problem för de flesta. Allr beror såklart på individen och hur man använder sitt fordon osv.

Personligen struntar jag ju fullständigt i miljözoner då jag aldrig åker bill på semester el runt i Sveriges huvudstäder, besöker Stockholm vart 3dje år ca och då åker jag tåg ner. Utomlands, en gång vart 10onde år och då flyger jag. Men alla är vi såklart olika och det kommer finnas fordon och drivmedel för alla även om 20år
av Lövet
#1568507
EbbevonVolvo skrev:
Lövet skrev:I Sverige har polisen uttryckligen sagt att man inte kommer kontrollera miljözonerna. Så risken är låg. Men det går kanske knte att bo på en gata som ligger i en miljözon.
Kan ju bli kameror som sköter övervakningen. Så är det i Köpenhamn och böterna kommer kommer hemskickade till bilens ägare. Finns några Svenskar som också fått dessa böter!
I teorin absolut men det är ändå en bra bit dit. Att automatiskt fakturera där bilägaren är ansvarig är inget en kommun kan hitta på egen hand, jämför med trängelskatten som kräver riksdagsbeslut för varenda ändring. Det finns ingen majoritet för detta i riksdagen eftersom den som bekant domineras av ett annat block än Stadshuset. Ingen kommer driva på detta utan det blir en riktigt svensk lösning av samma snitt som att gå mot röd gubbe. Det är "förbjudet" men ingen övervakar det.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1568546
Derank skrev:Personligen struntar jag ju fullständigt i miljözoner då jag aldrig åker bill på semester el runt i Sveriges huvudstäder
Fast det är ju lite halvt bakvänt tänkt där... Bara för att det inte påverkar dig nu så finns det ju noll och ingen garanti för att det inte kommer påverka dig(och mig för delen) i framtiden.
Med det menar jag alltså att dessa j-a miljözoner mycket väl kan bli rikstäckande om vi låter dom fortsätta som dom gör :bored: "Det funkar ju mitt i stockholm, ingen har protesterat, så givetvis kommer det fungera mitt ute i byn-som-gud-glömde också!"
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]

Jag håller med vad du skriver Xanthopteryx.

Det låter som ett rätt kul projekt att […]

EGR kylare 2,0 D

Programmerar bort skiten. Blir billigare och du sl[…]