Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jallemet
#1568816
Statens intäkter på moms är cirka 600 miljarder, en femtedel av intäkterna i den offentliga sektorn.

Diesel eller inte, huvudsaken är att vi fortsätter handla.

När jag var en ung bilägare på 80-talet köpte jag bilar som var skattade och besiktigade för 3-5000:- och körde ett år eller två, inte så tillförlitligt men åkte väl max 20mil en fin dag på den tiden.

Diesel som drivmedel kommer att finnas länge tack vare lastbilarna, det är ingen lätt uppgift att konvertera Europas fraktflotta med den elektriska infrastruktur som finns till buds idag.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1569928
Är vi snart tillbaka på förra årets nivåer?
Bilagor
Screenshot_20240210_203714_Chrome.jpg
Screenshot_20240210_203714_Chrome.jpg (138.49 KiB) Visad 395 gånger
av Lövet
#1569934
Det var väl ingen som på riktigt trodde nåt annat?
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1569935
VolvoB20 skrev: lör 10 feb 2024, 20:42 Är vi snart tillbaka på förra årets nivåer?
Om det fortsätter med oroligheter i Mellanöstern så är det inte omöjligt.

Det drar dock lite i köp-tarmen på en bil av denna kaliber men skatten är förmodligen sjuk...
https://www.bytbil.com/nyheter/test-mer ... 50-d-39389
Användarvisningsbild
av Derank
#1569943
2-4kr hit el dit gör nog varken till el från för medelbilisten som kör 1500mil per år, ni överdriver deluxe det här med bensin och dieselpriset, man vänjer sig, dra in på snus och coca cola annars el ställ bilen och gå.
Användarvisningsbild
av bem
#1569957
Derank skrev: lör 10 feb 2024, 22:04 2-4kr hit el dit gör nog varken till el från för medelbilisten som kör 1500mil per år, ni överdriver deluxe det här med bensin och dieselpriset, man vänjer sig, dra in på snus och coca cola annars el ställ bilen och gå.
För människor som kanske lever på marginalen kan nog priset på bränsle ha en hel del påverkan, speciellt om man bor på landet och har längre väg att åka hit och dit för att t.ex handla, pendla till jobbet, skjutsa ungar till skolan och olika aktiviteter osv. Själv kör jag mycket lite med min bil numera, har dock Volvo laddhybrid så mest elkörning när så är möjligt. Men elpriset är ju rätt högt numera och priset pendlar ibland kraftigt från en dag till nästa. Byta till en bränslesnålare bil är inte säkert man har möjlighet till. Såg en tabell över bensin- och dieselpriserna i världen i senaste Vi Bilägare, oj vad priset varierar i olika länder, priserna i Sverige är höga men inte högst i världen. I vissa länder kostar bränslet snudd på inget.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1569984
Derank skrev: lör 10 feb 2024, 22:04 2-4kr hit el dit gör nog varken till el från för medelbilisten som kör 1500mil per år, ni överdriver deluxe det här med bensin och dieselpriset, man vänjer sig, dra in på snus och coca cola annars el ställ bilen och gå.
2-4 kr sänkning verkar ju vara livsavgörande, helt plötsligt ska alla köpa diesel från att varit stendött.
Användarvisningsbild
av Jallemet
#1569988

VolvoB20 skrev:2-4 kr sänkning verkar ju vara livsavgörande, helt plötsligt ska alla köpa diesel från att varit stendött.
Kaos här i byn när mackarna körde torrt inför avskaffandet av reduktionsplikten, dom vill naturligtvis ha den lilla marginalen på rätt sida.

Kollade ett år tillbaka och jag har ett snitt på 14:-/mil på HVO100 och en total milkostnad på 35:10 (något förhöjd p.g.a. ett nyss genomfört kopplingsbyte) så det känns inte som en ekonomisk katastrof.

av Lövet
#1570001
VolvoB20 skrev:2-4 kr sänkning verkar ju vara livsavgörande, helt plötsligt ska alla köpa diesel från att varit stendött.
Det är ingen som köper nya dieselbilar, det är bara en massa stånk och stön från de som åker begagnat. 15% av nybilsförsäljningen är diesel och det har inte ändrats. En dieselbil är fortfarande typ 50% dyrare att ha som tjänstebil än motsvarande elbil.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1570087
Lövet skrev: sön 11 feb 2024, 15:31
VolvoB20 skrev:2-4 kr sänkning verkar ju vara livsavgörande, helt plötsligt ska alla köpa diesel från att varit stendött.
Det är ingen som köper nya dieselbilar, det är bara en massa stånk och stön från de som åker begagnat. 15% av nybilsförsäljningen är diesel och det har inte ändrats. En dieselbil är fortfarande typ 50% dyrare att ha som tjänstebil än motsvarande elbil.
Det håller jag med om. Det är helt sjukt stora subventioner av elbilar till de som har förmånsbilar.

Jag som inte har den förmånen siktar på att köpa någon av dessa begagnade om 7-8 år om batterierna fortfarande är friska i dem då.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Kul att se att den är igång igen, om 1,[…]

Felmonterade däck

Ditt sätt att mäta säger inte s&ari[…]

Att ladda från motorn lönar sig inte, f[…]

Hur som, börjar fundera på om man ska[…]