Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Derank
#1568602
det kan vi nog utesluta under min livstid iaf, men den som lever får se, jag bryr mig personligen inte. Enda gången jag bilar runt i Sverige är i tjänsten, det räcker långt för mig, och de fordonen står min arbetsgivare ju för. som sagt, ett ikkeproblem för de flesta,
Användarvisningsbild
av bem
#1568611
Lucif3r skrev: tor 25 jan 2024, 12:09
Derank skrev:Personligen struntar jag ju fullständigt i miljözoner då jag aldrig åker bill på semester el runt i Sveriges huvudstäder
Fast det är ju lite halvt bakvänt tänkt där... Bara för att det inte påverkar dig nu så finns det ju noll och ingen garanti för att det inte kommer påverka dig(och mig för delen) i framtiden.
Med det menar jag alltså att dessa j-a miljözoner mycket väl kan bli rikstäckande om vi låter dom fortsätta som dom gör :bored: "Det funkar ju mitt i stockholm, ingen har protesterat, så givetvis kommer det fungera mitt ute i byn-som-gud-glömde också!"
I de flesta mindre städer tvivlar jag det finns behov av miljözoner. Kanske enstaka gator och så. Men knappast hela centrum eller hela stan. Har man en del gågator kan det ev. vara rimligt med lite miljözoner förmodligen. Men det är väl sällan trafikstockning i mindre städer och dålig luft? Inte i den mindre stad jag bor i i alla fall. Jag skulle bli väldigt förvånad om politikerna i min stad skulle besluta om miljözon på något ställe i vår stad. I mindre kommuner och städer känner de flesta politikerna rätt väl och skulle kommuninvånarna ogilla politikers ev. beslut om miljözoner sitter de nog lite löst i nästa val skulle jag tro. Tror knappast under min livstid jag kommer beröras av nån miljözon i de trakter och städer jag kör. Är nästan aldrig i storstäderna numera privat och kör. Skulle jag det är det förstås bara rätta sig efter miljözon om det finns. Jag kör så lite bil numera också att för mig är utsläppen min bil orsaker nåt jag knappast oroar mig om. Jag kör Volvo laddhybrid och mesta körningen på el i mitt närområde, sällan jag kör på bensinmotorn, men ibland måsta jag ju när jag skall köra lite längre. Men mest står bilen på garageuppfarten hela dagarna och släpper ut 0 avgaser.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1568619
Lucif3r skrev: tor 25 jan 2024, 12:09
Derank skrev:Personligen struntar jag ju fullständigt i miljözoner då jag aldrig åker bill på semester el runt i Sveriges huvudstäder
Fast det är ju lite halvt bakvänt tänkt där... Bara för att det inte påverkar dig nu så finns det ju noll och ingen garanti för att det inte kommer påverka dig(och mig för delen) i framtiden.
Med det menar jag alltså att dessa j-a miljözoner mycket väl kan bli rikstäckande om vi låter dom fortsätta som dom gör :bored: "Det funkar ju mitt i stockholm, ingen har protesterat, så givetvis kommer det fungera mitt ute i byn-som-gud-glömde också!"
Bara för man inte kör i Stockholm kan man inte säga att man inte är påverkad. Titta på Tyskland t.ex. När man införde EURO 5 i några stadskärnor föll ju värdet på bilar som inte uppfyllde det, som en sten och man kunde åka till Tyskland och fynda dessa bilar för inga pengar alls. Så även om man bodde ute i skogen och aldrig besökte en stad så påverkades man ju mycket pga raset i andrahandsvärde.

I Stockholm finns ju runt 900.000 icke elbilar i trafik. Om de ska krängas ut till folk i övriga landet kan det ju ha viss effekt på andrahandsvärdet.

Kanonläge om man tänker köpa en dieselbil och bor långt ute i landet, betydligt sämre om man tänker sälja sin dieselbil.
Användarvisningsbild
av Derank
#1568716
du köper och säljer i samma marknad så det spelar ingen roll, det du vill köpa på beggmarknaden har blivit billigare och det du tänker sälja får du mindre för och tvärtom, det spelar lixom ingen roll ju. och vsrför tänker ni konstant på andrahandsvärdet, se pengarna som borta och den dagen ni ska byta bil kalkýlerar ni det köpet.

ingen kan spå framtiden iaf, ingen här trodde att ränta skulle ligga på dessa nivåer för 5år sedan osv osv
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1568776
Derank skrev: lör 27 jan 2024, 14:59 och vsrför tänker ni konstant på andrahandsvärdet, se pengarna som borta och den dagen ni ska byta bil kalkýlerar ni det köpet.
Tungt som fan om man byter bil vart 3e år och köper bil för 800.000 och räknar nollvärde efter 36 månader.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1568777
"Dieseln höjs med 20 öre till 18,99 kronor, enligt de rekommenderade priserna på bemannade stationer."
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1568778
VolvoB20 skrev: lör 27 jan 2024, 23:08
Derank skrev: lör 27 jan 2024, 14:59 och vsrför tänker ni konstant på andrahandsvärdet, se pengarna som borta och den dagen ni ska byta bil kalkýlerar ni det köpet.
Tungt som fan om man byter bil vart 3e år och köper bil för 800.000 och räknar nollvärde efter 36 månader.
Just därför jag tvekar att köpa en av Volvos sista dieslar, det blir en stor summa som ska ut varje månad med en ränta på 10% när man ska pynta 6-800K på X antal år...
Användarvisningsbild
av lennarte
#1568793
Vi har aldrig köpt någon ny bil, förren nu då vi köpte (kontant) våran Subaru september 2021. Jag har alltid jobbat med bilar och kunnat hålla priset på mina egna bilar lågt, väldigt lågt. Men frugans bilar har varit ganska nya. Det har alltid varit VW Passat. Den första (1980 års modell) köpte vi 1986 och där efter 2 - 3 år gamla Passater med 3000 - 10000 mil på mätaren av -87, 96 och -04 års modeller. På alla dessa har det aldrig varit något problem, förutom 04-an där motorn kokksade igen och oljetrycket försvann. Men alla bilarna kördes 10000 - 200000 mil i vår ägo under alla dessa år med bara vanlig service. Olja, filter, tändstift, bromsar, kamrem m.m. Så det går att köra billigt och länge om man kan göra servicen själv, och det är inte särskillt svårt att göra.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1568801
Derank skrev: lör 27 jan 2024, 14:59 du köper och säljer i samma marknad så det spelar ingen roll, det du vill köpa på beggmarknaden har blivit billigare och det du tänker sälja får du mindre för och tvärtom, det spelar lixom ingen roll ju. och vsrför tänker ni konstant på andrahandsvärdet, se pengarna som borta och den dagen ni ska byta bil kalkýlerar ni det köpet.

ingen kan spå framtiden iaf, ingen här trodde att ränta skulle ligga på dessa nivåer för 5år sedan osv osv
Visst, är man ekonomiskt oberoende så...
Inte för att var otrevlig men du verkar ofta resonera så. Är du så stadd vid kassa att du kan köpa vad som helst när som helst, grattis. Det betyder inte att alla vi andra har det så...
Användarvisningsbild
av lennarte
#1568807
MarcusJ skrev:Det betyder inte att alla vi andra har det så...
Att tidigt lära sig reparera lönar sig. Jag var med farsan 1957 på en IC mack med en smörj grop där vi bytte olja på motorn på hans Ford Anglia 52-a. Där var en bil före oss, en VW Typ 1 av okänd årsmodell, men där var delad bakruta kommer jag ihåg. Lika så kommer jag ihåg att på VW byter man olja baktill och på Ford gör man det framtill. Jag var då 4 - 5 år gammal. "Det ska böjas i tid det som krokigt ska bli" ett ordspråk (bland många) som farsan hade (även farfar var duktig på det) farfar dog 1966 efter ett hårt jordbrukarliv endast 68 år gammal och nybliven pensionär.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Tack för svar! Jo, det blir nog en vana. Man[…]

Jag högtryckstvättar aldrig med full sty[…]

Vindrutespolning

Bytte spolarpump få nu fungerar det igen👍

Oljud under bilen

Blir tokig på den här biljäveln, h[…]