Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1564325
Gäller fruns c30..
Vill ha bort autostart funktionen av värmaren.
Hitta en tråd där flera hade gjort detta.
Man kopplar ett 4ohm motstånd som motsvarar ca 8 grader tydligen och har man en knapp så man lurar bilen att det är fel temp ute. Och då startar inte värmaren. Sen kan man välja att slå på av knappen och rätt temp visas igen och värmaren hoppar igång igen.
Fanns också ett elschema.
3.jpg~original.jpg
3.jpg~original.jpg (52.63 KiB) Visad 499 gånger
Men mina funderingar är.
4ohm motstånd. Söker jag på det så finns det olika watt också.
Spelar detta någon roll tro?

Och ska den understa kabeln på bilden klippas av. För hur ska då original givare för temperaturen då funka?
#1564331
Varför ska man inte ha autostart det hjälper ju motorn att komma upp i arbetstemperatur Och minskar bränsleförbrukning och motorslitage men det är ju upp till var och en. Vet ej om det fungerar eller inte men enligt schemat ska du inte kapa undre ledningen bara koppla in dig på den och motståndet skall vara 4 kiloohm alltså 4000 ohm inte 4 ohm effekten 1/4 watt borde räcka bra.
#1564339
Det är bara en markering att där emellan ska du göra ändringen. Ev. Kan det vara att du delar en kopplingsplint och gör omkoppling mellan halvorna. Då är det enkelt att återställa.
Håller med "dieselkenneth", en motor ska bli varm så fort som möjligt, dagens dieselbilar är så effektiva att det blir mindre "spillvärme" att värma upp motorn till rätt temperatur och för kupe värme. Men viktigast är att motortemperaturen inte räcker till för att vädra ut kondensvatten, dieselolja m.m som samlas i motoroljan vid körning med många korta kör sträckor. Mindre än 1 - 2 mil mellan varje stopp.
#1564370
Tack för hjälpen.

Absolut jag jobbar som mekaniker och vet att dieselbilar behöver gå längre sträckor.

Men c30 v50 har ingen knapp för att stänga av autostart.
Och startar du bilen på tomten bara för att flytta på den så startar värmaren och stänger av sig igen mitt i starten. Och åker man till affären som är 500meter bort så startar värmaren och bli avbruten lagom när den startar, samma med skolan. Detta innebär att dessa brännare tyvärr blir dåliga och fulla med sot. Och varje start blir ett rök moln för att brännaren inte har fått bränna ur sig.

Då är det smidigare att kunna starta den manuellt när man vet att man åker längre än 5 minuter.
#1564380
Jonas_latt skrev: 4ohm motstånd. Söker jag på det så finns det olika watt också.
Spelar detta någon roll tro?
Intressant tips. Jag har inte sett det förut, men det borde kunna fungera.
I schemat står 4 kOhm = 4000 Ohm. Närmaste vanliga standardvärde är 3,9 kOhm = 3900 Ohm. Om man antar att spänningen i denna kontrollkrets inte överstiger bilens systemspänning så räcker det med liten effekttålighet på motståndet. Men de minsta är fysiskt små så även om det inte behövs effektmässigt hade jag valt ett motstånd med högre effekt för att de är fysiskt större och är enklare att hantera i dessa sammanhang.


Jonas_latt skrev:Och ska den understa kabeln på bilden klippas av. För hur ska då original givare för temperaturen då funka?
Den ska inte klippas enligt schemat.

På min bil (som jag tidigare skrev om i de[…]

Vi som beställt nya XC60

Apropå färger / kulörer är Br[…]

Köpråd V60 etanol

Fanns 2.5FT på V60 över huvud taget? […]

Ännu en uppdatering: Satte tillbaka original[…]