Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1562434
På senare år har gränsen mellan mellan syntet och mineral olja "suddats ut". Då kvaliten på mineraloljan är så hög och "äkta" syntet olja är så dyr att tillverka så det mesta dom säljs idag är vad som förr kallades Semisyntetisk. Man får titta på oljans API och ACEA klassning istället och kan då antingen följa fabrikanten anvisningar eller läsa på ordentligt och köpa en olja som passar min bil och mitt körsätt. Nu gäller detta mest motorolja för nyare moderna bilar med lååånga serviceintervaller, partikelfilter m.m. Men sist jag var på Biltema så var det (F-n) inte lätt att hitta rätt. När jag läste detta om dagens syntet/mineral oljor (vet tyvärr inte var) så blev jag lite fundersam. Tänkte att någon mer kanske läst om detta. Detta var när jag letade efter motorolja (mineralolja) till vår nya Subaru XV. Där är nu "bara" en gratis service kvar.... 😢 Sedan får jag göra det själv. Det blir nog Biltemas C3 5W30 olja till den, jag hittar ingen mineral "SAPS" olja.
Det är en direktinsprutad bensinmotor med partikelfilter
av William85
#1563369
Kolla de tyska sidorna så får du ett bra utbud, de märker även oljorna så man ser vilka som är mineraloljor, med tex ”HC synthese, SHS synthese eller synthese technology” och de flesta oljor inklusive 0W-30 brukar vara mineral. Brukar synas på prislappen också :P

Brukar vara bra utbud av klassningarna också. Hittar du en bra olja så köp hem 20- 25L så slipper man fundera några år :-)
Användarvisningsbild
av lennarte
#1563417
KalleJ skrev:Ni får hemläxa båda två.
Njaee, det som är riktigt rätt är det som skrivs i en av länkarna ovsn
Konventionell olja börjar med råolja från berggrunden. Det är helt enkelt raffinerad råolja. Syntetisk motorolja (oavsett om det gäller helsyntetisk olja eller en delsyntetisk produkt) framställs i ett labb.
Alla metoder har förfinats under åren men det jag menar är att "riktig" syntetisk olja (PAO) tillverkas av Eten gas som i.f.s crackas ur mineral olja, men vid låg temperatur. Mineral olja crackas ur vid högre remperatur och delas upp i 3 klasser varav den högsta klassen är HC som är grunden för dagens syntetoljor. PAO (kallas även SHC) används idag som tillsats i HC oljor och andra mineral oljor för att kunna kalla dom syntetisk/delsyntetisk olja. Jag jobbade som bilmek när syntetisk olja kom ut på marknaden (PAO) och det var en del problem med den och det varnades för att användas i vissa (äldre) motorer (oljeläck, förlorat oljetryck m.m.
Det finns idag mineral olja av hög kvalitet, så den kan användas i moderna motorer. Dock är den svår att få tag i i Europa då det är enklare (billigare?) att använd HC olja blandad med PAO för att få fram 0W oljor med lååånga bytesintervaller.
Till vår nya Subaru rekommenders syntetisk olja bara om det inte går att få tag i mineralolja med SM klassning. Har hittat olja men inte i Sverige. Vid service använder dom syntetisk typ C3 5W30 olja. Söker man på nätet rekommenderas det 0W20, men den vill jag inte ha.
Subaru rekommenderar oljebyte 1500 mil/ett år. Och är gratis i 3 år/6000 mil.
av KalleJ
#1563465
Står knappast mineralolja i boken. Kom med en riktigt spec istället, eller motorkod.
Finns massor av 0W oljor utan PAO eller Ester i.
av 20FJan
#1563468
Funderar, du skriver att bilen ska ha SM, men tänker köpa C3. Är dessa klassningar alltid likvärdiga? Bara för att de skriver C3 i kvittot kan ju oljan ändå ha SM- klassning. Den du sedan köper kanske inte uppfyller båda, varför inte köpa en som helt enkelt är SM-klassad? Varför hänga upp sig på syntet/mineral?
Jag köper rätt klassning till mina bilar av rekomenderad viskositet, ungefär där som jag är nöjd, och det har funkat bra hittills.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1563497
Enligt instruktionsboken ska motorn ha mineralolja 0W20 med API SN klassning (förlåt felskrivning tidigare) men det finns inte (nästan) i Europa. Vid service häller dom i syntet olja Midland Econova 5W30 API SN. Den har samma specifikationer som ACEA C2/A5 men C3 har lägre SIPS värde (bättre för partikelfilter). Och när garantin går ut blir det Biltemas C3 olja och byte omkring 1000 mil
av KalleJ
#1563522
lennarte skrev:Enligt instruktionsboken ska motorn ha mineralolja 0W20 med API SN klassning (förlåt felskrivning tidigare) men det finns inte (nästan) i Europa. Vid service häller dom i syntet olja Midland Econova 5W30 API SN. Den har samma specifikationer som ACEA C2/A5 men C3 har lägre SIPS värde (bättre för partikelfilter). Och när garantin går ut blir det Biltemas C3 olja och byte omkring 1000 mil
Enligt Lennarts tolkning av instuktionsboken ja, visa oss det istället.

C2 och C3 har samma SAPS värden för övrigt.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1563531
KalleJ skrev:Enligt Lennarts tolkning av instuktionsboken ja, visa oss det istället.
Det står att om man inte hittar rätt olja kan man änvända syntetisk olja istället
C1 och C2 är lågfriktions oljor som rekommenderas av fabrikanterna för det ger en lägre bränsleförbrukning.
C3 är oljor med högre viscocitet vilket ger högre bränsleförbrukning. Dessa 3 har (ungefär) samma SIPS-värden, men är lägre än tidigare oljor (A/B)
C4 är det som har lägre SIPS värden. Det är lätt att "tappa bort sig" när man läser om detta.
Jag köper inte motorolja för att få lägre bränsleförbrukning, eller för långa bytesintervaller. Jag köper motorolja för motorns skull
av 20FJan
#1563548
Dålig försvenskning i instruktionsboken kanske? Står ingen märkesspecifik klassning?
Jag tycker det är underligt att verkstad häller i en 5W30-olja, särskilt i vårat kalla klimat… men så har man ju hört talas om skurna lager hos Subarus dieslar också(vilket jag tror beror mer på lång intervaller).
Jag skulle välja 0W20 när det nu rekommenderas eller möjligen 5W20 om man vill snåla.
Kör själv 5W20 enligt rekommendation i min Chrysler sedan jag köpte den för 8 år sedan, den har snart 20000 mil och motorn är frisk utan oljeförbrukning mellan bytena.
Alla sorter finns på Biltema numer också, men jag har handlat Mannol från Tyskland hittills.

Ok. För jag passerade ju i september och d&ar[…]

Tack för sc Rasar det blir det ju rent av far[…]

Vevaxelverktyget är ju oanvändbart som[…]

Hålet ner till sumpen brukar bli täppt […]