- ons 29 nov 2023, 08:30
#1562434
På senare år har gränsen mellan mellan syntet och mineral olja "suddats ut". Då kvaliten på mineraloljan är så hög och "äkta" syntet olja är så dyr att tillverka så det mesta dom säljs idag är vad som förr kallades Semisyntetisk. Man får titta på oljans API och ACEA klassning istället och kan då antingen följa fabrikanten anvisningar eller läsa på ordentligt och köpa en olja som passar min bil och mitt körsätt. Nu gäller detta mest motorolja för nyare moderna bilar med lååånga serviceintervaller, partikelfilter m.m. Men sist jag var på Biltema så var det (F-n) inte lätt att hitta rätt. När jag läste detta om dagens syntet/mineral oljor (vet tyvärr inte var) så blev jag lite fundersam. Tänkte att någon mer kanske läst om detta. Detta var när jag letade efter motorolja (mineralolja) till vår nya Subaru XV. Där är nu "bara" en gratis service kvar.... Sedan får jag göra det själv. Det blir nog Biltemas C3 5W30 olja till den, jag hittar ingen mineral "SAPS" olja.
Det är en direktinsprutad bensinmotor med partikelfilter
Det är en direktinsprutad bensinmotor med partikelfilter
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V