Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1563562
0w klarar ner till -65°, kommer inte ihåg när vi hade det sist 🤔😁😇 Nää, hade det funnits 10W40 hade jag kört på det. Kör 745-an på Biltemas Semisyntetisk 10W40 men den har inte så hög API klass (SM) men den räcker mer än väl till för Subarun krav (SN). Om det inte varit för den är direktinsprutad (bensin) och har partikelfilter.
20FJan skrev:Dålig försvenskning i instruktionsboken kanske? Står ingen märkesspecifik klassning?
Har funderat på det, men jag har ju hittat SN klassad mineralolja, så det finns. Har 2 år på mig att "klura ut" hur jag ska göra. Det är en gratis service kvar.
av 20FJan
#1563589
Du missar poängen, en modern motor som är gjord för tunn olja fungerar bäst med den. Finns ju även 5W20 i rätt klassning.
av KalleJ
#1563590
Knappt någon skillnad på 20 olja och C2 30 olja. Samma HTHS på båda.
Går med största sannolikhet att köra på 5W40 olja också. (Inte fått exakt motorkod)
av 20FJan
#1563735
Den 5W30 oljan är samma som Volvo ska ha A5/B5. Som jag konstaterat tidigare verkar den klassningen ligga väldigt nära 5W20. Intressant är att det bekräftas ju när den uppfyller Chryslerns klassning MS-6395 som jag alltid köpt 5W20 till.
Har alltid köpt två olika sorter till Volvon och Chryslern, men kanske lika gärna kan sluta med det och spara någon krona på att köpa storpack av samma sort.
av 20FJan
#1563737
IMG_2291.jpeg
IMG_2291.jpeg (443.66 KiB) Visad 199 gånger
Är ju vissa skillnader, 5W20 är ju tydligen inte kompatibel med A5/B5. Men 5W30 klassad enligt Chrysler MS-6395 och A5/B5.
Ni som förstår er på siffrorna rent konkret, är dessa oljor helt likvärdiga eller inte?
Tänker året runt, kan ju vara närmare 30 grader på sommaren och -20 på vintern. Kör både långt och länge såväl som korta sträckor året runt, dock inte autobahn-farter.
av KalleJ
#1563741
Helt ointressant olja, literpriset är sinnessjukt.
Bilagor
Skärmklipp.PNG
Skärmklipp.PNG (1.1 MiB) Visad 198 gånger
Senast redigerad av 1 KalleJ, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1563965
C olja är nog ett krav, gärna då Low SAPS, p.g.a att bilen har Gasoline Partikel Filter (GPS) och är direktinsprutad bensinmotor. Och 3-vägs katalysator. Sist nämda har ju alla bensin bilar sedan slutet på 80-talet. Partiklar i avgaserna har funnits länge i dieselmotorer men är ganska nytt i bensinmotorer. Det bildas vid fullständig förbränning, exakt styrd direkt insprutning med högt tryck. Och fanns inte på dieselbilar heller i så stor omfattning (förkammar dieslar) före Common Rail.

Jag förstår, en del saker går j[…]

Jag lägger på skatten också i kal[…]

Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]

På min hade ena kabeln till främre giva[…]