Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av KalleJ
#1563999
20FJan skrev: tis 12 dec 2023, 15:15 Och frågan var ju då hur mycket skiljer de tre oljorna då en av Midlands tydligen kan ersätta dem.
Du har inte nämnt vilka motorer du ska ha oljan till.
Har båda DPF?

Annars är C3 olja (med bra kvalitet) så universell man kan tänka sig med moderna motorer.

Lennart har som vanligt dålig koll, Volvo kör A5/B5 med DPF, C-olja är inget krav.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1564097
Som jag skrev, det är olja till våran Subaru jag "pratar" om. Och den har en direktinsprutad bensinmotor med partikelfilter. Och där bör man ha en "Low SAPS" olja, det är inte A5/B5. Även om Volvo godkänt den till sina DPF motorer. Jag har in GPF motor, om det är någon större skillnad (på filtret) rent tekniskt vet jag inte. Men partikel filter på bensin motorer är ganska nytt.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1564110
Vi köpte bilen ny. Första tiden var vi på verkstan 2 gånger för att den varnade för fullt filter. Dom hjälpte oss och frugan lärde sig hur man regenererar filtret. Första året fick vi göra det minst en gång i månaden ofta 2. Efter första servicen minskade det betydligt, och efter andra servicen (sensommaren i år) har hon inte behövt göra det en enda gång. Därför vill jag ha en Low SAPS olja av bra kvalitet. Vet inte om det är samma olja nu som ny, eller efter första servicen. Jsg vill använda oljan till andra bilar (och båten) också. Den olja dom hällde i sist är ju den jag länkade till tidigare Midland Econova 5W30. Den "är en "unk" Low SAPS olja" 🤔🤔 Den är C2/A5
Helsyntetisk motorolja med unik formulering som kombinerar ACEA C2 och A5 bränslespar för både diesel- och bensinmotorer vilket reducerar sortimentet. Rekommenderas även för Hyundai och Kia hybridmotorer. Breda specfikationer även för Citroen, Fiat, Iveco, Peugeot, Renault och japanska märken. Formulerad med low-SAPS-teknologi och Euro 5. ACEA A5/B5 för förlängda serviceintervaller, bland andra Volvos 3000-mil (se även Avanza 0W-30 för Volvo samt Econova 0W-20).
A5 är ingen SAPS olja
0w och 5W är egentligen uteslutet i vårt klimat, så kallt har vi inte här (och knappt i Norrland heller). det är bara ett sätt för fabrikanterna (på papper) att kunna sänka bränsleförbrukningen några cl/mil till.
C oljor är för (lätta) bensin/diesel motorer med partikelfilter och 3-vägs katalysator. Sedan får ju var och en välja vad fär olja man vill, när garantin gått ut. Då kan man säkert få ut fler mil om bara karrossen hänger med.
av 20FJan
#1566638
Ursäkta att jag kapar tråden egentligen, men diskussionen enligt rubrik är ju ganska generell. Hittade denna nu, 20l för ca 1000kr med frakt. (825kr plus frakt i appen)
https://www.autodoc.se/chempioil/15769550
Skulle den funka bra till Volvon som vill ha A5/B5 egentligen, många klassningar på denna är ju samma som tidigare olja jag köpt t.ex. SN och GF-5.
Skulle den funka bra till Chrysler som vill ha 5W20 egentligen, klassningen MS-6395 är rätt.
Skulle den rent av funka bra till Subarun som Lennart har trots att den inte är C-klassad?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1566641
20FJan skrev:Skulle den rent av funka bra till Subarun som Lennart har trots att den inte är C-klassad?
Problemet med Subarun är att den har partikelfilter. Och jag vill därför ha en Low-SAPS olja. Ju fler bensin bilar det blir med partikelfilter desto större utbud blir det. Första året fick vi regenererar filtret minst en gång i månaden. Efter första servicen blev det betydligt mer sällan, och nu efter servicen i september har vi inte behövt göra det en enda gång. Och denna gång vet jag att dom hällde i Low-SAPS C2 olja
EGR kylare 2,0 D

Vill bara tillägga att priset du nämner […]

Då vart oljbyte utförd. Sil på h[…]

Däckslitage insidan.

Det var fel hjulinställning, fick justera in […]

Han nekar allt, att det inte vart så nä[…]