Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Skogaholmsvolvo
#1561450
Hej!

Nu står jag här efter många år utan Volvo igen och letar efter en Volvo, dock med andra krav. Tanken är att ha en reserv/extrabil som funkar för två vuxna och tre barn. Den kommer kanske rulla 500-700 mil på ett år.

Majoriteten av allt åkande kommer göras i en förmånsbil vi har, men ibland behöver vi två bilar och jag vill inte lägga ner mer än 50 000kr i inköp på den här extrabilen.

Vad jag tittat på är:

V70N 2.5T automat årsmodell 2007-2008
V70II 2.5T/3.2 automat årsmodell 2008

Hittills verkar V70N i detta utförande vara väldigt svår att hitta under 50 000kr som inte har över 40000 mil på mätaren. Men jag kan vänta tills det dyker upp en fräsch. Klassiska problem på dessa verkar vara ABS-lampan som lyser och antisladd ur funktion. Ingen aning hur man löser detta eller vad det kostar.

V70II som ligger i samma priskategori är ju allra första årsmodellen och brukar ju rekommenderas att man undviker, jag har dessutom ingen koll på 3.2an, läst att vissa tycker den är bra, vissa inte, inte hört något om 2.5T i denna är samma som i V70N som fått så bra kritik.

Jag klarar enklare reparationer själv såsom bromsskivor, belägg, hjullager typ.

Så frågan är, vad tycker ni? Ska jag leta efter en V70N eller ska ska jag våga mig på en tidig V70II eller ska jag leta efter något helt annat?

Tack på förhand
Användarvisningsbild
av bem
#1561475
V70N, manuell växellåda, åt det basutrustade hållet kanske? Det borde hålla nere priset lite men inte ge nån nackdel egentligen. Se upp för rost i skärmkanterna, speciellt bak.
Den här ser väl på papperet rätt fin ut?:
https://www.blocket.se/annons/vastmanla ... 1000583103
av Skogaholmsvolvo
#1561476
Kan absolut tänka mig basutrustning, känns nästan bättre med så lite utrustning som möjligt så det finns mindre grejer som kan krångla. Däremot kommer det bli en hel del stadskörning i Stockholm, och att sitta med manuell växellåda då är inte bra för psyket. Tack för tipset om rost, ska definitivt hålla utkik på det.

Hört en del säga att man ska sikta på 2.5 med turbo, kanske är helt onödigt när man är ute efter en automat ändå funderar jag över, ännu en sak som kan gå sönder?
Användarvisningsbild
av bem
#1561489
Jag skulle skippa turbo. Jag har haft en V70N 2001:a, 140 hk bensin (manuell låda). Upplevde aldrig problem med kraften och accelerationen. Jag kan tänka mig om man kört mest automatlåda det kan ta emot att köra manuell låda. Jag körde manuell växellåda i 42 år (från 1979-2021). Inga som helst problem köra i städer med manuell (för mig). Sen aug. 21 kör jag V90 T6 Recharge (laddhybrid) med 8-stegad geartronic automat. Kändes rätt ovanligt med automat. Nu känns det OK. Hade en V70 II, MY14, innan dess, diesel, manuell låda. Skall kanske tillägga jag körde 40 000 mil med min V70N 2001. Tro dock inte det var helt problemfria år alla milen, den var servad på Volvo verkstad hela tiden. Mellan 20-30 tusen mil börjar det plocka på med en del byte av slitagedelar.
Min V90 har 360 hk så jämfört med de 140 hk som min gamla V70 hade så går det knappt jämföra. Blir nog svårt gå tillbaka till nåt med lite mindre hk… Men gå tillbaka till manuell vore inte minsta problem. Men det finns ju knappt några nya bilar utan automat numera, åtminstone Volvo.
av rosefors
#1561578
Jag har bilarna med motoralternativen som diskuteras bortsett från 3.2an. Kan dom ganska väl. Här är min sammanställning:

1. V70N är betydligt enklare att underhålla än V70II.
2. V70N med många mil är i regel fräsch undertill. V70II är det inte pga att den sistnämnda är en Ford Mondeo undertill.
3. 2007 skulle jag hålla mig ifrån pga att det är andra länkarmar och chassikomponenter som gör underhåll krångligare. (Spindlar och länkarmar i järn istället gör ALU samt andra leder)
4. Finns ingen anledning att inte välja tidiga modeller framför senare årsmodeller av V70n. Generellt håller 00-04 ihop bättre än facelift 05-08, samt är mycket billigare.
5. 00-01 har inte problem med instrumentkluster så som senare modeller har.
6. ABS och antisladd-fel beror på att bilen har DSTC och kontaktrullen med vinkelgivaren gett upp. Detta fel drabbar främst 05-08 då 00-04 i regel inte har DSTC.
7. 140-170hk med automat är lite trött men absolut inga konstigheter att köra. Trivs hur bra som helst med min sån och har gjort i många år.
8. Finns ingen direkt anledning att välja 3.2an, och kanske ingen direkt anledning att inte välja den heller mer än att är man ändå inne på 6-cylindrigt territorium så ska man ju välja motorn bilen var designad för från början, dvs T6.
9. 05 är sista årsmodellen med gamla AW55-automaten och den håller ihop bra, definitivt inte sämre än en koppling. Som allt annat behöver den dock ett oljebyte då och då.
10. 06 och framåt har den nyare 6växlade TF-80-lådan, en bättre låda men såvitt jag förstått inte lika skottsäker när det kommer till ventilpaketet.
11. 2.5T är en jättefin motor. Kom redan 03 men alla dessa behöver byta VVT-dreven, åtminstone det bakre runt 30k mil. 2.5T i V70II är i princip samma motor men en helt annan paketering i en bil som är märkbart större.

Välj en bil som är fräsch i framför allt bakre skärmarna. Resten går att lösa relarivt enkelt. Undvik ljus inredning. Dom börja håller sig betydligt fräschare över tid. Skulle vilja påstå att 00-01 är dom med minst fel och problem.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1561666
rosefors skrev:5. 00-01 har inte problem med instrumentkluster så som senare modeller har.
... Men dom har problem med gasspjällen istället :-D Kostar väl visserligen iinte så hemskt många kronor att få det ombyggt till hallgivare, runt 4-5000 vill jag minnas.
av rosefors
#1561668
Lucif3r skrev: tis 21 nov 2023, 13:30
rosefors skrev:5. 00-01 har inte problem med instrumentkluster så som senare modeller har.
... Men dom har problem med gasspjällen istället :-D Kostar väl visserligen iinte så hemskt många kronor att få det ombyggt till hallgivare, runt 4-5000 vill jag minnas.
Det viktiga är att ett begagnad gasspjäll kan man plocka på närmsta skrot för nån hundring hur lätt som helst (sitter välsigt lättåtkonligt på sugbilarna) medan de flesta instrumentkluster för dom modeller som har problem dels alltid är plockade redan och dels inte kommer stämma med milen utan programmering.

Kan tillägga, jag har samtidigt aldrig hört att dessa skulle va något som går sönder på tidiga modeller, och har inte haft problem med min under mina 6 år och 13k mil heller.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1561669
rosefors skrev:Kan tillägga, jag har samtidigt aldrig hört att dessa skulle va något som går sönder på tidiga modeller, och har inte haft problem med min under mina 6 år och 13k mil heller.
Dom brukar ge upp vid ca 20-25k mil, efter det är det bara en tidsfråga innan dom säckar ihop. Dessa spjäll satt även på S/V70 99-00, som "givetvis" lider av samma problem. Det finns ett uppdaterat spjäll, med gul etikett, men det håller inte heller i all evighet. Problemet existerar fram till 03-04 nått sånt, då dom fick helt nya kontaktlösa spjäll.
Det som händer är att borstarna slits ut, så styrboxen har till slut absolut ingen aning om hur mycket spjället är öppet.

Att du aldrig hört om detta problem är fascinerande. Det är vida känt, erkännt av volvo själva, och inlägg om detta ploppar upp här på forumet var och varannan dag :D
av rosefors
#1561672
Nej har inte hört om att det skulle vara ett problem värre än en punktering.

Men spjällhus kostar 300kr på delplocken, sitter på varenda volvo och tar 5 minuter max att skruva av så svårt se det som något "negativt" ens värt att notera i sammanhanget.
av monza
#1561676
Volvo stämdes o förlorade i USA för sina kassa gasspjäll. O dom man hittar på skroten har gått sina mil...

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]

Jag håller med vad du skriver Xanthopteryx.

Det låter som ett rätt kul projekt att […]

EGR kylare 2,0 D

Programmerar bort skiten. Blir billigare och du sl[…]